Min tv började flimra lite och sedan blev bilden gulaktig. Undrar om någon vet vad det är för fel och vad det kan kosta att laga? Tvn är en Centrum 32" widescreen från netonnet, den är ca 6 år gammal.
 
Vad är anslutet in till TV:n?
Kan det vara någon kabel, box, adapter eller något som jäklas?

Är det TV:n som börjar ge sig, så är det sällan lönsamt att reparera..
 
boxer, dvd, förstärkare är anslutet, bilden på den andra tvn på övervåningen ger bra bild så det är inte anntenen.
 
En tvbild är uppbyggd av rött, grönt och blått och du saknar blått. Är alla insignaler till tv:n ok är det troligtvis något förstärkarsteg i som gett upp eller en vanlig kallödning. Bildrör eller platt?
 
Moelk skrev:
boxer, dvd, förstärkare är anslutet, bilden på den andra tvn på övervåningen ger bra bild så det är inte anntenen.
Har du testat att byta Boxer-boxarna, för att utesluta att det är fel på den?
Ger någon av boxarna eller någon gammal video eller liknande gammaldags analog signal, så kan det vara värt att testa också? Flera scartingångar - testa och byt?

Jag höll nämligen själv på att kasta ut TV:n i sovrummet nyligen, men då det var fel på en scartväxel istället..
 
Har bytt boxar och scartarna men det är gul bild ändå så då är väl något trasigt. Funderar på att köpa en Andersson 37" hd-ready på netonnet för 8000 eller en full hd för 10000 kan det vara något?
 
Moelk skrev:
Har bytt boxar och scartarna men det är gul bild ändå så då är väl något trasigt. Funderar på att köpa en Andersson 37" hd-ready på netonnet för 8000 eller en full hd för 10000 kan det vara något?
För en så pass liten tv märker du ingen skillnad mellan hd-ready och full hd, sedan ska tvn matas med full hd också. Det kommer aldrig någon leverantör göra inom de närmaste 5-10åren, finns ingen kapacitet i näten/satsen för det.

Satsa hellre på en hd-ready med dubbla hdmi eller liknande, jag skulle personligen rekommendera jvc, men tycker du om andersson så gott!

Lycka till.
 
Moelk: Det är troligen ett av färgslutstegen som har gått sönder (troligen blå). Det är dyrt att laga TV men detta är inte så blodig farligt fel. Om du ska byta så kan du väl slänga den försiktigt åt Umeå hållet. Jag ska på en resa Umeå - östkusten - blekinge - västra landsgränsen och tillbaka, jag kan kanske hämta.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Moelk: Det är troligen ett av färgslutstegen som har gått sönder (troligen blå). Det är dyrt att laga TV men detta är inte så blodig farligt fel. Om du ska byta så kan du väl slänga den försiktigt åt Umeå hållet. Jag ska på en resa Umeå - östkusten - blekinge - västra landsgränsen och tillbaka, jag kan kanske hämta.

Prototypen
Lödnisse där!
Är det bildrör eller platt en sån där?
 
Jodå, huvet är fullt med lödtenn, man känner sig lite tung i huvet ibland.
 
Det är en bildrörtv
 
Då är det troligtvis som Prototypen säger, ett färgslutsteg som gett upp.
 
Jag var och tittade på olika lcd och plasmaskärmar idag och blev inte direkt jättenöjd med det jag fick se. Visst inget snack om saken när dom kör hd och dvd som visningsmaterial, men när man ber dom slänga på en vanlig sändning typ Eurosport eller Tv 4 följer ju inte bilden med så bra, och jag kör ju med boxer så då blir det ju inte någon hd på många år antar jag, känns ju lite fel att betala 8-15000 för något man kommer vara lite missnöjd med. Tror nog jag avvaktar lite och lämnar in klumpedunstvn som var sönder för en felsökning till att börja med. Tackar för alla svar.
 
Se upp med så att du inte åker på att betala för "avböjt kostnadsförslag" (avböjt verkstadens föreslagna reparationspris). Sist jag lämnade in en (typ 2002) var den kostnaden 1 600 kr!
 
GoForIt skrev:
Sist jag lämnade in en (typ 2002) var den kostnaden 1 600 kr!
Det låter väldigt dyrt tycker jag. 700 spänn på sin höjd, för en TV. Dessutom brukar goodwill vara att man slipper betala om man inte vill ha tillbaks den. Och vad skall man med den till om den inte är värd att laga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.