Jag har renoverat en gammal villa i Uppsalaområdet. En gammal matta med höga halter av asbest i lim har snickarna sågat tio centimeter i. Någon tidigare ägare har dessutom tagit bort mattan på en halv kvadratmeter där snickarna traskat runt i limrester. De har dammsugit flera gånger och rummet är ej avplastat från övriga. Vi har traskat runt i hela huset.

Gamla kaklet föll ned oerhört lätt och jag funderar om det också innehåller asbest?

Kort summerat så har asbest åkt runt i huset.

Jag förstår att det bara innebär en ökad risk men ändå osannolikt att något sker.

Jag har våttorkat lite grovt (utan mask dumt nog, men ville bara göra rent då vi har fem barn hemma).

Det har gått ett par dagar nu. Jag har satt upp frånluftsfläkten på högsta styrka och försöker undvika vistas i utrymmet men vi går ändå ofta förbi där för att komma till andra rum.

Så vad gör jag nu?

1.) Ska jag ta in saneringsfirma (lär kosta multum för 200 kvadrat)?
2.) Fortsätta våttorka? Hur våttorkar jag egentligen bäst? Mycket vatten? Måste det ständigt bytas till nytt vatten.
3.) Vi har ju tusentals saker som stått framme, så att våttorka allt skulle ta mig månader. Soffor, pennor, glas, alla leksaker? Öppna tvättsäckar med kläder, etc.
4.) Ska jag slänga mycket av det som stått framme? Flaskor, matpaket, etc.
5.) Ska jag öppna och skapa korsdrag i den arbetade ytan men ha stängt i andra rum? Eller kanske öppna allt i hela huset?

Tacksam för råd.
 
2. jA , resten nej, slappna av och sluta läs om asbest på nätet! Trevlig helg.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Och när det gäller 2 så är ju syftet att trasan ska fånga upp små partiklar och det går nog lättare om det bara är en fuktig trasa och inte en våt trasa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
Enklast gör det väl med ett par paket städservetter där du kastar dem i en soppåse allt eftersom du jobbar dig över ytorna i huset!
 
Tack för råden. Har kört en del våtservetter samt haft halvfuktig mopp. Har våttorkat ett par timmar, men vi har nyss flyttat in så det är saker som ligger framme överallt. Typ 25 dockor, säckar med kläder, massa glas, etc.

Känns tröstlöst för jag kommer aldrig kunna våttorka dockor, pennor, etcetera, exempelvis.
 
Du överdriver saken en aning..........Det är ju inte så att det är en bomb som briserar för att någon gör nåt. Du har nog redan gjort mer än vad en saneringsfirma kommer att göra.....
Du får även tänka att det ibland finns mätbara spår av asbest i vanlig luft också även om ingen rivit i något precis som det finns avgaser och annat miljöfarligt i allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.