Vi ska bygga ett trädäck som är 9 meter brett och 4 meter djupt ut från våran husgavel. Jag undrar vilket håll som är bäst att lägga brädorna på? Lägger jag dom rakt ut från huset så slipper jag skarvar. Detta är väl snyggast eller ska man lägga dom längs med huset? Fördelar och nackdelar?
 
Det är väl bara utseendet som i praktiken avgör i det här fallet. Gör som du tycker är finast.
 
Vi skall lägga & har lagt längs med huset. Om man behöver måla om osv så är det käckt att kunna lyfta bort EN plankrad istället för alla. :D Detta gäller ju bara om man har plankorna högre än fasaden...
 
Dela in altanen i sektioner med en bredare trallbräda, och lägg trallen diagonalt åt olika håll i de olika facken. Gör du tre fack så kan du lägga typ -45 grader, 0 grader, +45 grader.
Dessutom bredare bräda längst in och längst ut.

Vi gjorde så på vår altan (~15 meter) och det blev kanonfint. (trall i 120 bredd, ram i 145)
Vinklarna valde vi så att vi utnyttjade virkeslängden optimalt - tror det var 3900 brädor, och vinklarna blev 40 grader.
 
MrH skrev:
Gör som följande snickare har gjort. [länk]
Exakt. En bra lösning tycker jag (som själv har en likadan). Brädorna är lätta att demontera om man behöver komma åt fasaden, och de två olika delarna känns bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.