Vi bygger ett altantak och funderar på vilket sorts tak vi ska skaffa. Det lutar starkt åt korrugerad plast - den vågiga, lite nyare varianten; inte den "kantiga", gamla varianten - men vi har fått höra att det bildas kondens på sådana och att man måste ha ett sorts "innertak" av plast, dubbla lager eller dyl för att slippa det.

Stämmer verkligen detta?

Stämmer det trots att det bara är tak och inga väggar, vinden borde ju komma åt?

HUR kan det bildas och vad är det enklaste sättet att slippa det?

Tacksam för svar!

:)
 
Låter som att någon överdriver lite...

Visst kan det bli kondens under taket men det kan det bli under vilket tak som helst. Dessutom så är det ju ett tak över en uteplats och den lilla mängd kondens som kan bildas kan ju inte göra någon nämnvärd skada.

Kör du med den plast du hade tänkt.

/V
 
Det är tyvärr ett vanligt problem med kondens under vanliga plasttak på altanen. Själv har jag lagt ett s.k. kanalplasttak, men kanaler i olika lager. Fördelen med dessa tak är att det INTE bildas någon kondens under dessa tak. De är släta på över- och undersidan med kanaler däremellan och en annan fördel blir då att all snö bara glider av så du slipper gå upp och skotta bort den. Det blir inte heller lortigt och skräp och damm fastnar inte på dem så de är helt underhållsfria. Lite dyrare kanske, men om man betänker fördelarna så tyckte åtminstone jag att det var värt priset. Har en granne som haft ett sådant tak i över fem år, och de bekräftar att de inte behövt rengöra det på hela tiden och inte heller skyfflat bort någon snö och inte haft någon kondens
 
Hej.
Jag har det taket som du beskriver och mycket riktigt blir det kondens på undersidan som sedan droppar ner på altanen. Detta sker bara när det är frost/tö-väder, dvs aldrig under den perioden som vi använder altanen.
Har man känsliga saker på altanen bör detta beaktas då det kan bli en hel del vatten som droppar in.

// Peter
 
På min arbetsplats har vi för ljusinsläppet ett antal rutor i taket som består av den vågiga plasttypen på utedelen
När det slår om från minusgrader och "töar" regnar det nästan tills plasten torkat upp undertill
Fruktansvärt irriterande
Det hinner inte torka trots att det är ventilerat runtom

Jag instämmer med Monkan56 om kanalplasttak
 
Har också den vågiga plasten och det bildas mkt kondens på våran med. Droppar och blir blött på dynor och möbler. Jag ångrar att vi inte satte kanalplast från början, och vi kommer nog att byta nästa år.
 
Citronmeliss skrev:
Stämmer verkligen detta?
Jo, och tex vitmålade pertier blir fläckiga/smutsiga/mögliga och måste tvättas ofta... På nybygget blir det inte "enkelplast" pga detta.

Vika
 
Hej, ny på forumet.
Bygger altan (bland mycket annat) och söker lite info om kanalplasttak, vilken tillverkare kan ni rekomendera?

Bifogar en bild från cadden på kommande altan.


/Ola
 
  • Altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag beställde mitt från Skånska Byggvaror. De leverar hem direkt till dörren utan fraktavgift. Mycket geschwint. Beställde taket gjorde jag på webben. Sen har man tio dagar på sig att betala mot faktura.
 
OlaE.
Mycket geschwint no 2 är ju även att besöka www.willabgarden.se. Tror både willab och skånska är bland det billigaste (och mest prisvärda) man kan hitta.
 
Tack för svar.
Det lutar åt Skånska Byggvaror ca: 9000:- eller Willabgarden ca:10000:- för den storlek och tjocklek (16 mm) jag vill ha på taket.

/Ola
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.