Jag har gjort en bänk med skiva av MDF. Den skall så småningom göras till en MFT-bänk när jag gjort en jigg för håltagning.

Finns det något jag kan behandla denna skiva med så den blir åtminstone lite mer slitstark? Hårdvaxolja kanske?
 
Golvlack kan vara en idé.
 
P Pettman skrev:
Golvlack kan vara en idé.
Jag har ingen erfarenhet av golvlack annat än från en gammal lägenhet. Där var det applicerat i ett rätt tjockt lager. Är det typiskt för golvlack? Om jag gör MFT av det så vill jag ju inte att ytbehandlingen krymper mina hål.
 
Utspätt (1+3) trälim i flera lager. Låt torka mellan behandlingar och slipa lätt.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Utspätt (1+3) trälim i flera lager. Låt torka mellan behandlingar och slipa lätt.
Värt att prova. Trälim har jag ju så det är ju bara att testa på en spillbit för att se om jag gillar det.

Sett några varianter på tuben där schellac och polyuretan verkar vanligast. I vanlig ordning är det dock inte helt självklart att hitta motsvarande produkter på vår sida pölen (framförallt när man inte har ämneskunskap).
 
Shellack tål inte lösningsmedel, speciellt etanol, särskilt bra. Blir klibbigt. Trälim (PVA) är ju i grund och botten en plastdispersion och trasslar in sig fint i alla porer och härdar. Används som grund för MDF-möbler som skall lackas. Modern kvistlack för vattenbaserade lacker består av utspätt trälim (häpp!).
 
N Nizztos skrev:
Värt att prova. Trälim har jag ju så det är ju bara att testa på en spillbit för att se om jag gillar det.

Sett några varianter på tuben där schellac och polyuretan verkar vanligast. I vanlig ordning är det dock inte helt självklart att hitta motsvarande produkter på vår sida pölen (framförallt när man inte har ämneskunskap).
Schellack borde du kunna köpa i en vanlig färgaffär. Traditionell kvistlack är schellack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.