Nedan ser ni våran el förbrukning den 3Nov.
Det är en ganska typisk bild av hur mycket el vi förbrukar på 24tim.
Några bra förslag på hur vi bäst kan ta reda på vad det är som gör att vi vissa timmar förbrukar 2,5kwh?
Piken kl 18:00 är när vi lagar mat men jag skulle vilja förstår vad det är som drar så mycket el kl 23, 01 & 07.
Vi har en mätare inkopplad på kylen just nu så vet att det inte är den.
Diskmaskin eller tvätt har inte varit på och ingen har nyligen duschat.
Vårat hus värms av en CTC luft till vatten värme pump + ECO Air. (12 år gammal)
Vi har både vatten buren golvvärme och element.
Vi har el golvvärme i badrum men de är inte påslagna ännu.
Vi har även en Radon sug installerad i källaren.
Tack i förväg för eran hjälp
Mobilapp visar elförbrukning i kWh över tid med stapeldiagram och noterar laddning av bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilt gränssnitt visar elförbrukning och temperatur över tid, samt elförbrukning för billaddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gissar ni duschar innan eller runt 07, eller någon annan peak kanske?
 
M Martin_ skrev:
Gissar ni duschar innan eller runt 07, eller någon annan peak kanske?
Nej ingen duschade i torsdags alls.
 
Vad har ni för effekt på värmepumpen och hur ofta går den igång? Kan det vara isbildning i den så att den måste frosta av sig?
 
Lite osäker på vad du menar med vilken effekt den har och hur ser jag hur ofta den startar?
Det är en EcoEl 1550
 
Har själv en ecoel/Ecoair från ca 2006 och de pikarna skulle jag säga är helt normala när pumpen gör värme. Dessutom är var 4:e start en körning som gör 55-gradigt vatten vilket kan förklara de riktigt stora topparna.
Lade till bild för hur min förbrukning ser ut för bara pumpen. Igårkväll eldade vi i kassetten därför pumpen inte gick lika mycket.
 
  • Mobilskärmdump av övervakningsapp för värmepump med energiförbrukningshistorik och effektutläsning på graf.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kuse skrev:
Har själv en ecoel/Ecoair från ca 2006 och de pikarna skulle jag säga är helt normala när pumpen gör värme. Dessutom är var 4:e start en körning som gör 55-gradigt vatten vilket kan förklara de riktigt stora topparna.
Lade till bild för hur min förbrukning ser ut för bara pumpen. Igårkväll eldade vi i kassetten därför pumpen inte gick lika mycket.
K kuse skrev:
Har själv en ecoel/Ecoair från ca 2006 och de pikarna skulle jag säga är helt normala när pumpen gör värme. Dessutom är var 4:e start en körning som gör 55-gradigt vatten vilket kan förklara de riktigt stora topparna.
Lade till bild för hur min förbrukning ser ut för bara pumpen. Igårkväll eldade vi i kassetten därför pumpen inte gick lika mycket.
Tack kuse, finns det något vi kan igöra för att dra ner pikarna?
Vi eldar också i en kamin men den värmer tyvärr inte hela nederplanen plus att vi inte har något inomhus termostat. Kanske det vore värt att installera det, vad tror du?
 
Jag har ju automatiserat min pump osv. men ni kan ju pröva att slå på nattsänkning ett par/tre timmar nästa gång ni eldar och se om det blir skillnad.

Jag har ju ställt in att när nattsänkning aktiveras så sänks önskad Innetemperatur med 10 grader vilket i princip stänger av vätmen helt och det funkar bra här. Men är nog ingen permanent lösning utan automatisering för det kommer bli ett väldigt springande å switcha till/från nattsänkning en då.
 
Er värmepump är med största sannolikhet en så kallad on/off-pump, där kompressorn antingen är helt av eller helt på. När temperaturen på antingen cirkulationsvattnet eller varmvattnet blir för låg startar kompressorn och kör tills vattnet är tillräckligt varmt. Sen stannar den igen.

Vi har en bergvärmepump på 8 kW. Den funkar med samma princip förutom att den tar värme från marken istället för luften. När kompressorn startar brukar den köra ca 15-20 minuter, vilket innebär en förbrukning på ca 2-2,5 kWh. Under de timmar när kompressorn går igång blir det därmed en ”spik” i förbrukningen. Det är därför jag undrade vilken effekt (kW) er värmepump har och hur ofta den går igång. Vår värmepump går igång nästan varje timme just nu (stort hus, dåligt isolerat), så variationen är inte sådär tydlig för oss. Därför tänkte jag att ni kanske har väldigt låg effekt på värmepumpen och att det är något utöver vanlig körning som orsakar topparna, men ni har kanske bara varmare väder och lägre innomhustemperatur.

Med en on/off-värmepump blir ni inte av med att det blir toppar i förbrukningen, åtminstone så länge den inte behöver köra varje timme ;) Däremot kan topparna bli färre eller styras till lämpligare tillfällen om ni använder innegivare och automatisering av något slag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.