Tjenna, jag tänkte sätta renoveringsgips i taket där vi nu har takskivor som är av nån typ av papp eller nåt.
Skivorna är alltså inte massiva.
Reglarna i taket sitter med en bredd på 1200mm, men de enda renoveringsgipsskivorna som finns att köpa i närheten är på 900mm, annars måste jag åka 45 för att köpa skivor.

Kan man använda 900mm skivor ändå eller blir det till en dagsutflykt?
 
Är taket slätt för övrigt , renoveringsgips är 6 mm och kommer att bli buligt , sen syns det skarpt och ni blir inte nöjda. Sätt gärna direkt en form av nåtade takskivor direkt , finns fördigmålade och klara. Det finns flera fabrikat, en som jag använd är Huntonit.
 
J jonaserik skrev:
Är taket slätt för övrigt , renoveringsgips är 6 mm och kommer att bli buligt , sen syns det skarpt och ni blir inte nöjda. Sätt gärna direkt en form av nåtade takskivor direkt , finns fördigmålade och klara. Det finns flera fabrikat, en som jag använd är Huntonit.
Det är inte slätt, däremot vill jag ha det slätt varav anledningen till att sätta upp gips och sen bredspackla.
Men du menar att det inte blir bra?
 
Men hur skevt är det. har själv satt gips i taket på ett hus där det var tretextak, glad i hågen skruvade upp gips , spacklade noga enligt konstens regler. Målade " Hej vad fint det blev "" goddag yxskaft , när solen tittade in var hela taket vågigt. Det blev ett nytt tak ovanpå det andra. "" på den tiden nåtade mjuka skivor "" och målade på dessa. Kanon.
 
J jonaserik skrev:
Men hur skevt är det. har själv satt gips i taket på ett hus där det var tretextak, glad i hågen skruvade upp gips , spacklade noga enligt konstens regler. Målade " Hej vad fint det blev "" goddag yxskaft , när solen tittade in var hela taket vågigt. Det blev ett nytt tak ovanpå det andra. "" på den tiden nåtade mjuka skivor "" och målade på dessa. Kanon.
ok, när jag säger att taket inte är slätt menar jag inte att det är vågigt utan att det är skivor med skarvar.
Jag har en polare som är målare som ska hjälpa mig spackla taket.
Enligt honom ska de inte va några problem.
Det jag är mest orolig över är själva infästningen att det håller
 
Skivor med skarvar , vet du vad som finns ovanför nuvarande skivor. Är det ett spontat tak eller ett regelverk som dom sitter på. I bland är det si eller så. Spontat så är det bara att skruva upp" jan missas så en skrun hamnar i mellan två brädor , men känns om den drar. annars får du skruva där skarvarna är. då det finns reglar under. skruv som drar igen allt ca 30 mm.
 
J jonaserik skrev:
Skivor med skarvar , vet du vad som finns ovanför nuvarande skivor. Är det ett spontat tak eller ett regelverk som dom sitter på. I bland är det si eller så. Spontat så är det bara att skruva upp" jan missas så en skrun hamnar i mellan två brädor , men känns om den drar. annars får du skruva där skarvarna är. då det finns reglar under. skruv som drar igen allt ca 30 mm.
Det är regelverk, 1200mm mellan balkarna.
Varav anledningen till att jag blir lite fundersam över om det är för långt för att hålla upp skivorna ordentligt, kanske skulle behövas en extra regel i mitten, eller räcker det med att fästa i reglarna längs sidorna och i skivan i mitten?
 
1200 mm är förmycket, C/C 600 mm för att vara säker och det gäller 13 mm gips. 6 mm rotgips skulle jag inte ha C/C 600 utan C/C 300
 
J jonaserik skrev:
1200 mm är förmycket, C/C 600 mm för att vara säker och det gäller 13 mm gips. 6 mm rotgips skulle jag inte ha C/C 600 utan C/C 300
Kvistian Kvistian skrev:
Det är regelverk, 1200mm mellan balkarna.
Varav anledningen till att jag blir lite fundersam över om det är för långt för att hålla upp skivorna ordentligt, kanske skulle behövas en extra regel i mitten?
Oj, 300mm, de va inte mycket
Får väll bygga till ett regelverk på vinden.
Får jag fråga vad du har för erfarenhet, jobbar du med detta?
 
Hur är takhöjden , kan du tänka dig arr sänka taket 28 mm + gips 13 , så går det att spika upp 28X70 600 C/C på tvären av takstolarna, det håller bra, men ta inte rotgips. På kortsidorna av skivorna sätts en bit 28X70 till hälften i ena skivan och hälften tittar ut och nästa skiva skruvas i den Blir ett förband som håller. Tänk även på det med lampan i taket. sitter det dosa där ska den skarvas på i liv med nya taket, är det rör sätts en muff på som kanske ska kapas lite och bli i liv med taket. Troligtvis räcker kablarna..
 
J jonaserik skrev:
Hur är takhöjden , kan du tänka dig arr sänka taket 28 mm + gips 13 , så går det att spika upp 28X70 600 C/C på tvären av takstolarna, det håller bra, men ta inte rotgips. På kortsidorna av skivorna sätts en bit 28X70 till hälften i ena skivan och hälften tittar ut och nästa skiva skruvas i den Blir ett förband som håller. Tänk även på det med lampan i taket. sitter det dosa där ska den skarvas på i liv med nya taket, är det rör sätts en muff på som kanske ska kapas lite och bli i liv med taket. Troligtvis räcker kablarna..
2.4m i tak, vill helst sänka så lite som möjligt.
Går det inte att bygga regelverket på vinden ovanför de befintliga skivorna?

Jag har för övrigt redan borrat upp och satt takdosa ovanifrån i det befintliga taket som jag bara hade tänkt borra upp för i gipsskivan, men det verkar ju gå i stöpet nu
 
Klart det går men är nog lite stökigt och upp till dig. Det finns ringar att förlänga med
sök på förhöjningsring takdosa
 
  • Gilla
Kvistian
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Klart det går men är nog lite stökigt och upp till dig. Det finns ringar att förlänga med
sök på förhöjningsring takdosa
Okej, de e kallvind utan golv, så de e ganska lättjobbat, men lättare iofs att sätta underifrån.
Får fundera lite, tack!
 
J jonaserik skrev:
Hur är takhöjden , kan du tänka dig arr sänka taket 28 mm + gips 13 , så går det att spika upp 28X70 600 C/C på tvären av takstolarna, det håller bra, men ta inte rotgips. På kortsidorna av skivorna sätts en bit 28X70 till hälften i ena skivan och hälften tittar ut och nästa skiva skruvas i den Blir ett förband som håller. Tänk även på det med lampan i taket. sitter det dosa där ska den skarvas på i liv med nya taket, är det rör sätts en muff på som kanske ska kapas lite och bli i liv med taket. Troligtvis räcker kablarna..
Vad är anledningen till att inte använda rotgips?
Antar att det är samma som renoveringsgips?
 
Det är samma , men det är styvheten och bärigheten i skivorna som är stor skillnad på. 6 mm rot/renovering är en sladdrig skiva, medan en 13 mm är styv .Känn på dom på inköpsstället , stor skillnad.
 
  • Gilla
Kvistian
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.