A anen skrev:
Ok. Men är det inte konstigt att trycket ökar från 0 igen. Nör kompressorn kör så kan trycket öka till ca 2 bar. Och sen en stund senare gå ner till 0 igen, osv...
Trycket åker JOJO , vid drift eller stopp. Fungerar det som vanligt med värmen då. Trycket åker alltid JOJO om kärlet har för dåligt med luft eller trasigt. I exspantionskärlet ska det vara ca 0,5 bar tryck när det är tomt på vatten. När vattnet blir varmare så ökar volymen och trycket stiger, när det kallnar så minskar trycket. Så kolla upp hur konditionen på kärlet är.
 
Är på 0 när kompressorn inte kör. När den kör så brukar trycket öka, för att sedan minska igen när den stannar. Värmemässigt har jag inte märkt ngn skillnad, ff varma element. Blev väldigt mkt tystare efter avluftning, vilket gör mig lite orolig över att trycket är för lågt (står still).
 
T
När du pumpar expansionskärlet så öppnar man 2,5bars säven och pumpar in luft till det slutar att rinna vatten från den öppna säkerhetsventilen.

Därefter kan du kontrollera och justera lufttrycket i kärlet


A anen skrev:
Vad menar du?
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
Vilken säkerhetsventil ska man öppna? Mvh
 
A anen skrev:
Vilken säkerhetsventil ska man öppna? Mvh
Bilder från en 310, vet inte om det ser lika ut på en 470 ?? Men det är ventilen det står 2,5 bar på, den röda i mitt fall.
Rör, ventiler och en expansionskärl under diskbänk, installationsdetaljer för VVS, slitage och användning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppartuber, tryckmätare, trånga utrymmen, oscherp bild, dold installation, hemligt utseende, rörarbeten, möjlig källare eller skrubb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.