Hej,

Detta inlägg blev ganska långt men jag behöver lite support av er rutinerade vedeldare!

Vi har installerat en Vedex 3000 ihop med en Laddomat och 4*500 liter ackumulatortankar. Denna anläggning är underdimensionerad för vårt hus men är bara tänkt att användas några få månader om året som komplement till befintlig jordvärme.

För att hålla samma inomhusklimat som med vår jordvärmepump i oktober har vi behövt elda två fulla ilägg per dag. Vedmagasinet i pannan är på 95 liter så det går åt ca 160 liter travad ved per dag.

Med denna takt så bränner vi ca 7,5 kubik stjälpt ved per månad. Har betalat 500:-/kubik vilket blir ca 3750:- per månad.

Under 2019 och 2020 då vi bara körde jordvärme hade vi under oktober och november en snittförbrukning på 1980 kW/h vilket kostade 3110kr per månad. Uppskattar att ca 80% av totala elförbrukningen gått till uppvärmning och varmvatten.

Alltså kostade det ca 2500kr per månad på hösten att värma vårt hus med jordvärme när elpriset var ”normalt”. Detta innebär att ett år med ”normala” elpriser är det bra mycket dyrare att elda med ved än att köra med jordvärmen.

Har jag betalat på tok för mycket för veden, räknat bort mig fullständig eller missat något annat väsentligt?
 
  • Gilla
Smeafan och 2 till
  • Laddar…
Låter som att vi har ganska lika förutsättningar.
Brukar göra av med runt 2000kwh i oktober och har installerat en CTC V35 med 3x500l. Även här är nog anläggningen i minsta laget.
Har gjort i snitt 2 ilägg per dag.
Pannan har en vedvolym på 100l så det blir ju 0,2m3/dag vilket blir ca 6m3 staplad ved/mån.
Jag har både köpt färdigkluven ved, 3m längder, bakaved och tagit ner lite egna träd, så mitt kubikmeterpris ligger väl på ca 230kr/m3 stjälpt mått (=ca 370kr/m3 staplat) Då har jag inte räknat med elkostnad för klyv/kap eller bensin till motorsåg…

6m3/mån blir alltså ca 2200kr, men sen tillkommer ju hushållselen på det vilket är ca 650-700kwh.

Elräkningen för okt 2021 var ca 3700kr.

Vi har dock betydligt skönare klimat inne nu och både duschar och badar mer.

Vid en jämförelse med ”normala” elpriser är nog inte vedeldning så väldigt ekonomiskt, men jag har installerat vedpannan dels för att kunna värma huset vid problem med elnätet, dels för att jag tror att vi kommer ha höga elpriser en lång tid framöver och dels för att mitt gamla hus troligen mår bra av att ha en varm panna som tuggar på i källaren.
Jag tror också att de stora besparingarna blir de kalla månaderna då värmepumpen inte riktigt orkar med. Vi har förbrukat allt mellan 4000 och 5000kwh under dec-mars och ändå haft lite för kallt inomhus….
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Är det inte så att hela grejen med ekonomin med vedeldning bygger på att man kan få veden billigt/gratis? Så har det ju ofta varit förr men inte riktigt längre.

Vi håller 17-18 grader inne med bergvärmepumpen och eldar när vi är hemma och vill ha varmare. Dock har vi än så länge gratis ved från tomten…
 
  • Gilla
torparavgrund och 3 till
  • Laddar…
Fast när jag tänker efter så undrar jag om jag verkligen får in 100l ved i pannan…
Jag har ”lånat” några höpåsar av sambon som enligt tillverkaren ska rymma 54l.
Tror att jag brukar få in ungefär 1,5påse per ilägg vilket då skulle motsvara ca 80l, eller 0,16m3/dag. På en månad blir det då ca 4,8m3 istället för 6m3 som jag räknade på ovan.
4,8m3 kostar mig ca 1700kr enligt min uträkning..

Imorgon ska jag mäta mer noggrant för att se hur mycket jag får in per ilägg.
 
17-18 grader :surprised:
Jag skulle bli lynchad om jag föreslog det…
Här kräver familjen 23-24 grader förutom i sovrummen.

S Styrman_jansson skrev:
Är det inte så att hela grejen med ekonomin med vedeldning bygger på att man kan få veden billigt/gratis? Så har det ju ofta varit förr men inte riktigt längre.

Vi håller 17-18 grader inne med bergvärmepumpen och eldar när vi är hemma och vill ha varmare. Dock har vi än så länge gratis ved från tomten…
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Gör samma jämförelse fast mot direktverkande el så blir kalkylen helt annorlunda. Svårt att få stor vinning när du redan har den bästa och billigaste värmekälla som finns.
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
B
Det är ju vanskligt att beräkna vedförbrukningen på detta sätt, bättre att se efter hur lång tid det tar innan man förbrukat några m3, eller rentav ett par månader.

7.5m3 på en månad i oktober känns ganska högt, men ni kanske har ett högt värmebehov.

Vinsten med vedeldning ligger ju är ju även att man inte behöver investera +150 000 kr för ett annat bra värmesystem, ska man kombinera ved med värmepump och få en bra totalekonomi måste man hålla nere investeringarna rejält.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Billigaste värmekällan är väl mycket tveksamt med de elpriser som spås för vintern 22/23? Vintern 21/22 hade jag elräkningar på både 10000kr/mån och 13000kr/mån, dvs mer på en månad än vad hela min vedkostnad är för säsongen 22/23.


A August Eriksson skrev:
Gör samma jämförelse fast mot direktverkande el så blir kalkylen helt annorlunda. Svårt att få stor vinning när du redan har den bästa och billigaste värmekälla som finns.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
500kr/kubik känns dyrt för pannved. Det är ett okej pris för kort brasved av vettiga träslag.
Men längre pannved kan man definitivt få billigare. Särskilt om man gör jobbet själv. Köpte du i höstas så förstår jag att det blev det priset. Köp på våren och torka själv så blir det bättre pris.
 
D Daniel 109 skrev:
500kr/kubik känns dyrt för pannved. Det är ett okej pris för kort brasved av vettiga träslag.
Men längre pannved kan man definitivt få billigare. Särskilt om man gör jobbet själv. Köpte du i höstas så förstår jag att det blev det priset. Köp på våren och torka själv så blir det bättre pris.
Det är möjligt att det för dig @Daniel 109 känns dyrt med en femhundring, inget tyder på att köpt ved någonsin kommer att bli billigare om man inte som du skriver gör jobbet själv eller har moral som tillåter en handla ved utan kvitto.
Efterfrågan på långved till brännvedsproduktion och även fjärrvärme och pellets är hög även om sågtimmerpriserna slutat öka , som skogsägare får man nu påstötningar/erbjudanden av både traditionella uppköpare på skogsbolag, sågverk och massabruk. Nu dessutom från ved handlare/tillverkare som vill köpa fulla billass torrgran, massaved eller helst ren björkmassa kontant, för mig tyder det på att priserna kommer vara kanske det dubbla nästa höst.
Energi har i Sverige varit relativt billigt under lång tid, tyvärr lär all uppvärmning bli dyrare framöver oavsett energikälla.
Att producera ved har ju också blivit dyrare, högre råvarupriser, dyrare transport, högre bensin, diesel och elpriser tillsammans med att den som gör jobbet behöver ha mer lön i dessa inflationstider.
 
  • Gilla
torparavgrund och 1 till
  • Laddar…
Priset på björkmassa börjar väl närma sig 600 kr kubiken i södra Sverige. Barrmassa någon hundring billigare. Nu mäts ju den lite annorlunda mot ved, men ändå.
 
Även skattad ved från seriösa säljare har gått att köpa billigare. Hur det blir framöver vet jag naturligtvis inte. Men våren är klart bättre än hösten gör vedköp.
 
Köper man något mer processat än massaved så är det nog svårt att få vedeldning lönsamt. Det kräver en del arbete som man får betala med svett. Veden värmer många gånger ;)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag köper färdigkapad och kluven björkved torr och avstjälpt på tomten. Värmer 170 kvm för 1000 i månaden. Ca 460 kr kbm stjälpt mått 50 cm. Vad kan vara billigare?
 
  • Gilla
Jobri
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Även skattad ved från seriösa säljare har gått att köpa billigare. Hur det blir framöver vet jag naturligtvis inte. Men våren är klart bättre än hösten gör vedköp.
Att en 500ring historiskt varit ett högt pris innebär knappast att det är dyrt i dag.
Hösten-22 är en utmärkt tid för köp av vad som ska eldas 23/24 eller senare, gott om tid att hugga,transportera, kapa, klyva och torka. Beställer man ved nu kan man förhoppningsvis få vinterhuggen ved. Inget kan väl förväntas väl bli billigare till våren i dessa inflationstider?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.