Hej alla händiga och smarta personer.
Jag renoverar ett tegelhus från 1961. Är husägare för första gången. I källaren inomhus hade färg börjat flagna på ytterväggarna. Vet inte vad för puts/färg som låg på. Har nu slipat alla väggar och tak med betongslip (host host). Funderar nu på vad jag ska göra med de nakna väggarna. Efter att ha läst på i detta forum verkar det som att kalkbruk (finputs) och sen diffusionsöppen färg är vägen att gå. Håller ni med?
Mycket tacksam för tips!
 
  • Nyutgjuten betongplatta med närbild på ytan och kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en slarvigt spacklad hörnvägg med synligt hål och ojämnheter i betongen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en betongvägg med spricka och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdigt källarrum med nakna betongväggar, sopsäckar på golvet, och en väggmonterad AC-enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Din fråga är inte helt lättbesvarad.
Är det betongväggar så brukar man rekommendera att man grundar med grundningsbruk KC https://www.beijerbygg.se/privat/sv...medel-bruk/bruk/grundningsbruk-kc-89799569697,
Och kanske sen stockar och putsar med weber 134 https://woody.se/hus-bygg/bygg/ceme...aint-gobain-weber-base-134-utstockningsbruk-c

Det går nog bra att grunda och stocka och putsa med kalkbruk, men det bruket är dyrare.
Och har du inte massa sprickor/rörelser i väggarna ser jag ingen riktig mening med kalkbruk.
Men inget fel heller.

Tak är bökigt att putsa, hade jag inte gett mig på som lekman, skruva upp något istället.
 
N neo11 skrev:
Din fråga är inte helt lättbesvarad.
Är det betongväggar så brukar man rekommendera att man grundar med grundningsbruk KC [länk],
Och kanske sen stockar och putsar med weber 134 [länk]

Det går nog bra att grunda och stocka och putsa med kalkbruk, men det bruket är dyrare.
Och har du inte massa sprickor/rörelser i väggarna ser jag ingen riktig mening med kalkbruk.
Men inget fel heller.

Tak är bökigt att putsa, hade jag inte gett mig på som lekman, skruva upp något istället.
N neo11 skrev:
Din fråga är inte helt lättbesvarad.
Är det betongväggar så brukar man rekommendera att man grundar med grundningsbruk KC [länk],
Och kanske sen stockar och putsar med weber 134 [länk]

Det går nog bra att grunda och stocka och putsa med kalkbruk, men det bruket är dyrare.
Och har du inte massa sprickor/rörelser i väggarna ser jag ingen riktig mening med kalkbruk.
Men inget fel heller.

Tak är bökigt att putsa, hade jag inte gett mig på som lekman, skruva upp något istället.

N neo11 skrev:
Din fråga är inte helt lättbesvarad.
Är det betongväggar så brukar man rekommendera att man grundar med grundningsbruk KC [länk],
Och kanske sen stockar och putsar med weber 134 [länk]

Det går nog bra att grunda och stocka och putsa med kalkbruk, men det bruket är dyrare.
Och har du inte massa sprickor/rörelser i väggarna ser jag ingen riktig mening med kalkbruk.
Men inget fel heller.

Tak är bökigt att putsa, hade jag inte gett mig på som lekman, skruva upp något istället.
Tack för svar Neo. Jag testade att lägga på grundningsbruk ikväll. Strök ut det med en putsslev. Tyckte det var svårt att få det att fästa, mycket föll av vid applicering. Allmänt svårjobbat, resultatet på bilderna är två säckar. Kanske skulle jag blandat lösare och använt kvast istället? Jag hade förvarnat väggarna.

Några tips för hur jag går vidare?

Rå betongvägg med synlig textur och hörn, grov yta och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, ofärdig vägg, grovputs, övergivet utseende, kablar, fönster, golvplattor, mörkt, inomhus, ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Denna video kanske kan vara något, dom säger rödgrund, med det finns inte längre utan är ersatt av det bruk jag föreslog. Förvattna kan man göra, men inte för mycket kör en tryckspruta, du måste inte förvattna, men det får inte finnas damm på väggen, men lite är bra. https://www.google.com/shopping/product/13888143806477269852?lsf=seller:125010288,store:356643834640577828,lsfqd:0&prds=oid:4803698140556090052&q=sprayflaskor+för+gräsmattor+och+trädgårdar&hl=sv&ei=RzplY__kJouNrwSosqGYBg&sts=14&lsft=gclid:CjwKCAjw8JKbBhBYEiwAs3sxN2wSaPvszM61McblwBbA-7dsO56OZDfXml2yRUAMgZqDDCBD1Q07txoC3QkQAvD_BwE
Men innan du fortsätter tycker jag att du täcka hela golvet med masonit eller nå plast.
Denna är en bra tejp för sten, men kan lämna klister om den sitter för länge
https://www.ahlsell.se/products/for...-och-tatningslister/byggtejp/293265-508f08d4/
 
Redigerat:
N
Videon efter kan också var något för dig, du behöver bara inte nätet.
Men stocka inte mer än 6-8mm, behövs inte, men bra om det är lite rakt.
Då blir det lättare sen med sista vändan, Putsen.
 
Jag bredspackla mina källarväggar med Ardex 45 en omgång och sen två omgångar med Ardex F5. Gick över med excenterslipen mellan omgångarna.
Och sen silikatfärg på detta. Jäklar vad nöjd jag blev, släta fina väggar :)
 
N
P PutteJson skrev:
Jag bredspackla mina källarväggar med Ardex 45 en omgång och sen två omgångar med Ardex F5. Gick över med excenterslipen mellan omgångarna.
Och sen silikatfärg på detta. Jäklar vad nöjd jag blev, släta fina väggar :)
Är ju toppen, du får gärna lägga in lite bilder.
I denna tråd har vi inte kommit till plastbruk än, bara så du vet.
Och varför silikat på a45 då det är plast.
Du hade ju kunnat måla med vilken färg som helst.
Ardex F5 är ju såklart också plastbaserat,
 
Redigerat:
N
Får ändra lite åsikt om mitt tidigare inlägg, då det verkar som jag har fel.
Det verkar som dom produkter du använt är diffusionsöppna,
och då är silikat ett utmärkt val.
 
Tack för bra svar. Av ren nyfikenhet, skulle jag kunna skippa att putsa mina källarväggar och måla silikat direkt på de slipade nakna betongväggarna? Ytan är ändå ganska jämn. Kommer silikat fästa eller behöver man grunda med murbruk?

Fattar att det inte blir lika snyggt, men renoverar flera andra rum samtidigt och behöver ev spara lite tid där jag kan.
 
Nu har jag ett hus med fuktproblematik och skulle då inte välja en produkt som tex Ardex 45 som inte tål tillskjutande fukt, risk finns att det släpper/luckras upp.
Ardex F5 är dock bättre val då den är diffusionsöppen och tål fukt.
 
  • Gilla
neo11
  • Laddar…
N
G GabeBli skrev:
Tack för bra svar. Av ren nyfikenhet, skulle jag kunna skippa att putsa mina källarväggar och måla silikat direkt på de slipade nakna betongväggarna? Ytan är ändå ganska jämn. Kommer silikat fästa eller behöver man grunda med murbruk?

Fattar att det inte blir lika snyggt, men renoverar flera andra rum samtidigt och behöver ev spara lite tid där jag kan.
Svar ja.
Du kan utan problem måla silikat direkt på betongen,
men då kan du aldrig putsa väggarna sen utan att ta bort all silikatfärg.
Skulle du måla med kalkfärg kan man putsa på det efteråt,
men man målar helst inte med kalkfärg invändigt.
Då det färgar av sig lite om man lutar sig mot det.
 
N neo11 skrev:
Din fråga är inte helt lättbesvarad.
Är det betongväggar så brukar man rekommendera att man grundar med grundningsbruk KC [länk],
Och kanske sen stockar och putsar med weber 134 [länk]

Det går nog bra att grunda och stocka och putsa med kalkbruk, men det bruket är dyrare.
Och har du inte massa sprickor/rörelser i väggarna ser jag ingen riktig mening med kalkbruk.
Men inget fel heller.

Tak är bökigt att putsa, hade jag inte gett mig på som lekman, skruva upp något istället.
Fråga 1. Har köpt weber grundningsbruk kc som jag ska grunda med. Hur lång tid bör det gå efter man grundat till att man putsar?

Fråga 2. Weber 134 verkar vara svårt att få tag på. Inga av byggaffärerna har kollat med har den hemma. Kan man köra på något annat, t.ex Weber 135?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.