Ska bygga ett litet badrum där det idag inte finns något. Har lite funderingar på hur man kan dra avloppet från handfatet enligt nedan förutsättningar.

- WC och handfat är mittemot varandra i ett rektangulärt rum
- Avloppet kommer in(eller ut) i väggen bakom toaletten ca 30cm upp från golvet
- Det finns ingen möjlighet att dra avloppet från golvet
- Väggarna finns inte idag utan ska reglas upp

Hur löser man denna situation? Som jag ser det så blir det iallafall 4st 90graders svängar som dessutom måste gå inne i väggarna vilket ju känns lite sisådär.

Någon som har några kloka tankar?
 
Jag vet inte riktigt eftersom jag inte begrep ett smack av vad du beskrev ;) En enkel skiss säger mer än tusen ord. Misstänker att du inte menar att avloppet du tänkte koppla på dig på kommer in i rummet 30 cm ovanför golvet...
 
Har jag fattat rätt, om avloppet kommer ut från väggen (vägghängd wc, bakåtkopplad?) Och du ska koppla på ett tvättställ på motsatt vägg?
 
Lordi har uppfattat saken rätt. Avloppet kommer in lagom för en vägghängd WC-stol och tvättstället är på motsatt vägg...
 
  • Gilla
New apartment
  • Laddar…
Vad är det som gör att du inte kan öppna golvet och dra röret där?

Eller vad finns rakt under rummet? Kanske gå med avloppsröret rakt ner genom golvet och låta de gå i taket där istället. (Förutsätter dock att det inte är en lägenhet så att det blir hos grannen :) )

Jag antar att du inte vill ha utanpåliggande rör. Då är kanske ett annat alterntiv att regla upp väggen tjockare så att röret får plats utan att stabiliteten försämras.
 
Att dra rör i golvet hade nog gått, problemet är ju att inkommande ligger en bra bit över golvnivå så det blir svårt att få till fallet... :) Avloppsstammen sitter så till att jag inte kan göra några ändringar utan att riva väldigt mycket och plocka bort en vedspis och det har jag inte lust till.

Vad drar man för rör i väggarna när det är så mycket böjar? Slang eller? Dimension?

Är det inte ett problem med så många böjar? Iofs så är det ju bara ett handfat så det borde ju bara vara vatten som kommer men iallafall?
 
  • förslag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det OK med skarvar i väggarna? Eller är det bara vattenledningar som inte får har skarvar i väggarna?
 
Det är OK med skarvat avlopp i väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.