Hej,
Under pågående badrumsrenovering kommer krav från försäkringsbolaget att vattenledningarna måste bytas (byggt 1958).
Radhuset är medlem i en samfällighetsförening som enligt Lantmäteriets anläggningsbeslut bl.a. ansvarar för ”ledningar fram till varje deltagande fastighets anslutningspunkt”.
Men, fastighetens anslutningspunkt blir diffus då det sker på tre ställen:
Varannan fastighet i radhuset är spegelvänd så att väggen mellan fastigheterna används för VVS ledningar.
Anslutningar till varje fastighet sker från rör i väggen på tre ställen, köket, toaletten och badrummet.
Föreningen säger att anslutningspunkten är vid grundväggen och att ledningarna i väggen är mina och grannens.
Jag anser dock att föreningen skall ansvara för de gemensamma ledningarna i väggen.
Dock har föreningen ”förnyat” avloppet, för ca. 10 år sedan, genom omläggning ut till gatan och relining av ledningen i väggen.
Om jag byter vattenledningar i badrummet kommer även grannes badrum att kräva åtgärd.
Grannen är inte alls intresserad i att investera i nya ledningar och bygga om sitt badrum.
Vem ”äger” ledningarna i väggen?
Finns det något rättsfall som behandlar problemet?
Skall föreningen gå in och stötta?
Skall jag kräva att föreningen gör en ny anläggningsförrättning för att fastställa anslutningspunkt för vatten och avloppsledningar?
Hur gör jag?

Hälsningar,
/ Mattias
 
Claes Sörmland
Sånt här är riktigt svårt, just detaljerna eller gränserna vad som är och inte är en del av en gemensamhetsanläggning. Tanken är att man ska söka svar i anläggningsbeslutets formuleringar och tekniska beskrivningar precis som du gör. Man kan även söka svar i ändamålet med anläggningen.

Det som troligen har hänt i ert fall är att en enskild lantmätare i samband med förrättningen har formulerat den där meningen ”ledningar fram till varje deltagande fastighets anslutningspunkt” utifrån antagandet att det finns just en sådan tydlig anslutningspunkt i den fysiska världen. I idealfallet skulle de delägande fastigheternas ägare på förrättningsmötet ha reagerat och begärt att texten skulle förtydligas men som vanligt så missade alla. Tekniska saker är svårt för folk.

Av anläggningsbeslutets text att döma borde gemensamhetsanläggningen sluta vid din fastighetsgräns. Var exakt går fastighetsgränserna i radhusområdet? Ligger gemensamhetsanläggningens ledningar på en fastighet som är marksamfällighet och sen går det in grenar till era fastigheter i form av röret i den delade väggen? I så fall delar jag styrelsens tolkning av anläggningsbeslutet. Varv sitter vattenmätaren, det brukar vara vid anslutningspunkten eller innanför den.
 
Claes Sörmland
Så här tänker jag (ursäkta kråkorna till text):

Handritad skiss, sannolikt teknisk, med text och markeringar, indikerar strukturer eller lagernivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Finns det en möjlighet att frikoppla sig från den gemensamma ledningen? Jag tänker att TS bara pluggar sin anslutning på den gamla ledningen och drar en ny från gatan. Den ledningen skulle då behöva förberedas så att det senare går att koppla på köks- och wc-vatten på.

Är det omöjligt, och hur fördyrande vore det? Har någon granne gjort något liknande?

Håller med @Claes Sörmland om att förrättningen sannolikt är illa utförd när två grannar utan särskilt avtal sinsemellan får en gemensam ledning att förvalta. Om det är värt att ta strid för att samfällighetsföreningen ska ta ansvar för det hela – nej, det tror jag tyvärr inte.
 
Finns många olika vägar att gå men krävs en del arbete. Först och främst vill jag veta vem som står ansvarig för samtliga ledningar om det nu blir större ingrepp. Denna typ av dragning sker i samtliga 47 hushåll. Precis som du @Claes Sörmland beskriver. Jag ska ta upp detta med styrelsen under nästa möte, (med folk med tummen mitt i hand).
Den bild där jag ritat ut tappvattenledningarna visar hur det är draget just idag. Grannen har dragit om ledningarna på senare år och lagt dem utanpå. Hur det är kopplat på det gamla kan jag inte svara på, men kan ta fram någon bild.
Jag bifogar lite bilder som kan underlätta eran syn på detta.
Jag uppskattar erat engagemang!
 
  • Kopparledningar och ventiler mot betongvägg, tecken på mögel eller fukt till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med brandskador, sotiga väggar, smält isolering och en brandsläckare. Skadad infrastruktur och föremål synas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar går genom smutsig, fläckig vägg med isoleringsmaterial och puts. Slitage och förfall synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av rumsplanering med mätningar och elinstallationer på gulnat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvitt foto av ett dokument med handskrivna anteckningar och markerade rutor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schackningsplan för en byggnad, numererade våningar, indikerar möjlig utformning av en hisschakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Är det här ett utdrag ur anläggningsförrättningshandlingarna?

Tabell, handskrift, svart text, celler med nummer och bokstäver, linjer, gransknings- eller registreringsdokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om denna ritning (och ingen annan) beskriver gemensamhetsanläggningen i anläggningsförrättningens handlingar så håller jag med om att den slutar vid fasad. Linjen i mitten av de tre representerar ju tappvattenledningen 40 mm (Kv40) enligt ritningen och den slutar ju vid fasad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.