Hej
Hur stor anläggning bör man egentligen installera ? Vi förbrukar ca 8500kwh/år just nu men vid byte till elbil om något år så räknar vi med en förbrukning på ca 11.000kwh(viss del så tankar man bilen med el när där det finns tillgång till laddare när man är ute och kör, t.ex IKEA eller på arbetsplatsen). Vi har möjlighet att installera ca 17.000kw(ca 15.500kwh/år) och då har vi isåfall maxat. Medveten om att vi tappar 60-öringen på viss del.
/M
 
Har du 20A huvudsäkring?

Eller tänker du byta upp kanske?
personligen så tycker jag det är kass att vara "begränsad" till att vara egenförsörjande.

kör på !! mer solel till folket!! :)
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Det beror helt på varför ni vill ha solceller och vilken återbetalningstid i förhållande till spot-pris ni tycker är acceptabel.

Är det för att ni vill känna "vi bidrar till Sveriges elförsörjning och/eller det är bra för miljön" så är pengarna inte huvudanledningen utan känslan och då kan man acceptera längre återbetalningstid i förhållande till spot-pris än annars.

Har ni bara pengar liggandes på banken på ett 0/låg rätekonto och vill minimera era elkostnader , tja då är det så stor anläggning ni bara kan beroende på huvudsäkring.

Är det för att minimera era totala elkostnader i första hand
så skulle inte jag rekommendera större anläggning än en återbetalningstid på 12-13 år med ett spot-pris på 75öre. (och då gör ni en chanstagning på att spotpriset i erat elområde inte i snitt kommer att understiga 75öre)

Man ska vara ärlig med sig själv då det gäller varför man vill ha solceller och sen se på solcellsinstallation utifrån den utgångspunkten.

De finns de som enbart vill tjäna pengar på solceller och jämför med börsen.
Då uppkommer frågan, vilken risk man är villig att ta på med både solceller och på börsen och vilken spridning man vill ha på sina investeringar.

Nästan alla säger kommer att göra en rekommendation utifrån deras egna förutsättningar.
Ni behöver vara på det klara med era och sen lyssna på rekommendationerna som ligger närmast vad ni är ute efter.
 
Som MrDizzy skrev ovanför kan man ju ha olika motiv för att skaffa en anläggning. Om man tar det lite rent "praktiska" så ställdes ju frågan om huvudsäkring ovanför. Har du 16A säkring så pratar vi maximalt ca 11 kW och har du 20A så är det drygt 13 kW. Det som begränsas här är dock växelriktaren - man kan ha solpaneler för högre effekt och underdimensionera växelriktaren (väldigt vanligt). Panelerna levererar maxeffekt väldigt liten del av året, så vill man "maximera" sin årsproduktion är det lämpligt att underdimensionera växelriktaren sett till panelerna. Om man har paneler i olika väderstreck producerar de inte max samtidigt heller och då kan man i praktiken ha ganska mycket mer effekt på panelerna än vad växelriktaren är.

Det var tänkt att ge lite information från det mer tekniska perspektivet, som blir en del i beslutet :).
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
J JBreisel skrev:
Har du 20A huvudsäkring?

Eller tänker du byta upp kanske?
personligen så tycker jag det är kass att vara "begränsad" till att vara egenförsörjande.

kör på !! mer solel till folket!! :)
Vi har idag 16A men kommer säkra upp till 20A.
 
Tanken och anledningen till solceller för oss är att säkra upp för elpriserna framöver samt att när solcellerna isåfall är avbetalda om 10år så kan vi lägga motsvarande pengar på att betala av huslånet istället för att betala elleverantörerna. Sen ökar huset i värde också. Diverse forskning säger 14", mäklare som varit på plats säger installationskostnad+50-100tkr. OM vi skulle vilja sälja huset efter 10år så gissar jag på att det blir mer lättsålt också. Som många andra så finansieras installationen av ett utökat bolån (utan kostnad för pantbrev)

Vi har ett hus i vinkel med valmat tak så vi lägger isfall 1/3 av totalen mot vardera väderstreck (Syd, Öst, resp. Väst) och med aktiv strypning i smartmätaren.
 
M mortimer skrev:
Tanken och anledningen till solceller för oss är att säkra upp för elpriserna framöver samt att när solcellerna isåfall är avbetalda om 10år så kan vi lägga motsvarande pengar på att betala av huslånet istället för att betala elleverantörerna. Sen ökar huset i värde också. Diverse forskning säger 14", mäklare som varit på plats säger installationskostnad+50-100tkr. OM vi skulle vilja sälja huset efter 10år så gissar jag på att det blir mer lättsålt också. Som många andra så finansieras installationen av ett utökat bolån (utan kostnad för pantbrev)

Vi har ett hus i vinkel med valmat tak så vi lägger isfall 1/3 av totalen mot vardera väderstreck (Syd, Öst, resp. Väst) och med aktiv strypning i smartmätaren.
Att tänka på om ska ni paneler i tre väderstreck så skulle jag skaffa en växelriktare med 3mmpt's typ en
3fas Kostal PLENTICORE +
 
  • Gilla
Hajjen och 1 till
  • Laddar…
Hur har ni andra gjort som har möjlighet att installera en större anläggning än vad ni har elbehov för ?
 
K
M mortimer skrev:
Hur har ni andra gjort som har möjlighet att installera en större anläggning än vad ni har elbehov för ?
Om jag ändå hade pengar liggande på ett vanligt bankkonto så hade jag installerat mer än jag förbrukar.

Min tanke är då att ju mer jag säljer ju mindre "privata" pengar behöver jag i framtiden lägga på elfakturan.
 
Ja, mortimer, jag förstår ditt dilemma. Men frågan blir lite av "hur långt är ett snöre". Beslutet måste du ta utifrån dina preferenser som flera har beskrivit.
Generellt ger ju en större anläggning kortare intjäningstid, men det blir ett hack i kurvan när 60-öringen försvinner. Men om de höga elpriserna kvarstår får den mindre betydelse.
Tricket blir att öka sin egenförbrukning av solelen så att man säljer mindre. Det jobbiga sättet är ju att bara tvätta och laga mat när solen skiner. Batterier är också bra, rent tekniskt; ladda på da'n och använd elen på natten. Men det är ännu så länge inge' bra ekonomiskt, batterierna och styrutrustningen är för dyra.
Men det finns annat att göra: Med Fronius som jag har mest erfarenhet av finns en reläutgång som man kan använda för att starta något annat, t.ex. en varmvattenberedare/elpatron - eller poolvärmare. Av- och påslag styrs via Smartmetern så att man undviker att sälja el. Det finns även en apparat, Ohmpilot, som kan styra elpatronen steglöst, men den kostar en del, runt 10.000:-. De har också en elbilsladdare. Både Ohmpilot och billaddaren kommunicerar med växelriktaren för att öka din egenförbrukning - eller för att köpa el när den är billig. Så om du kan/vill, sätt in en extratank för varmvatten (vattenburen värme?) fungerar det som ett batteri. Med "oändlig" livslängd.
Eller bara kör! Vem vet hur bidrag, elpriser mm ser ut om 10, 20 år! Du är kanske den som står där som den store vinnaren, både ur miljö- och ekonomisynvinkel.
 
M
Hur fungerar det med skatten på el för microproducenter? Får man installera högre kapacitet än man förbrukar utan att behöva skatta?
 
M Markarbetaren skrev:
Hur fungerar det med skatten på el för microproducenter? Får man installera högre kapacitet än man förbrukar utan att behöva skatta?
Så länge man ligger under 63A huvudsäkring och 43.5kWp så räknas man som microproducent
( https://www.energimarknadsbyran.se/...tt/regler-och-beslut/att-vara-mikroproducent/ )

Och då skattar man inte för överproduktion.
Men det statliga bidraget på 60öre/kWh för all produktion över det du själv förbrukar försvinner
dvs
om din anläggning producerar 45.000 kWh per år och du använder själv 10000 kWh och du behöver köpa in 13.000 kWh (under vintern tex) så är överproduktionen 45000 -10000 -13000 = 22000 kWh
Du säljer 35000 kWh till spotpris till din elhandlare.
för 13000 kWh får du tillbaka 60 öre /kWh av staten

Det är oftast därför man försöker följa tumregeln max antal kWp = din årsförbrukning innan solceller för att hamna så nära den där punkten där man tappar de extra 60 örena

Sen kan ev elhandlaren ha åsikter om hur mycket överproduktion man får ha.
att ha en 10-15% överproduktion gäller de inte om , men vissa kan göra det om man hamnar på väldigt mycket överproduktion.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Tackar för alla svaren som kommit.

Räkna jag förbrukar 11.000kwh/år. Har egentligen tre möjligheter till installation.
Alt1 producerar ca 13.500kwh/år
Alt2 producerar 14.000kwh/år
Alt3 producerar 15.500kwh/år
(Alla tre alt. har samma kostnad kr/kwp)

Kalkyler utgår från jag använder 35-40% av den el jag producerar(lägger paneler i Ö, V och S)

Därtill får man räkna degradering av paneler +växelriktare m.m. över åren, jag och frugan blir äldre och när vi är pensionärer om ca 20 år så orkar vi i mindre grad värma huset med ved varvid luftvärmepump får gå uppskattningsvis ca 1000kwh mer varje år

Ja, det är inte helt enkelt...

20A huvudsäkring, SMA växelriktare med dynamisk styrning via SMA smartmätare, ingen batterilagring
 
  • Gilla
Aaman
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Tackar för alla svaren som kommit.

Räkna jag förbrukar 11.000kwh/år. Har egentligen tre möjligheter till installation.
Alt1 producerar ca 13.500kwh/år
Alt2 producerar 14.000kwh/år
Alt3 producerar 15.500kwh/år
(Alla tre alt. har samma kostnad kr/kwp)

Kalkyler utgår från jag använder 35-40% av den el jag producerar(lägger paneler i Ö, V och S)

Därtill får man räkna degradering av paneler +växelriktare m.m. över åren, jag och frugan blir äldre och när vi är pensionärer om ca 20 år så orkar vi i mindre grad värma huset med ved varvid luftvärmepump får gå uppskattningsvis ca 1000kwh mer varje år

Ja, det är inte helt enkelt...

20A huvudsäkring, SMA växelriktare med dynamisk styrning via SMA smartmätare, ingen batterilagring
Att tänka på att om du inte har elbil kommer du aldrig upp i 35-40% egenanvändning
man ligger oftast på 25-30%
Tex ligger jag mellan 18 och 31% på sommar månaderna utan elbil
Med elbil .. då blir det nog de där 35-40% om jag skulle gissa
 
M MrDizzy skrev:
Att tänka på att om du inte har elbil kommer du aldrig upp i 35-40% egenanvändning
man ligger oftast på 25-30%
Tex ligger jag mellan 18 och 31% på sommar månaderna utan elbil
Med elbil .. då blir det nog de där 35-40% om jag skulle gissa
Vad har du för layout på panelerna, enbart Söder ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.