Kan man lägga in oljad ekparkett i kök eller är det knasigt med tanke på vatten å så....
 
Beror nog mest på hur du är som person. Klart det funkar! Antingen är du noga med att torka upp med en gång och oljar golvet regelbundet. Eller så är du typen som tycker att en och annan fläck är ok, man måste ju leva! För det är klart att vill man ha ett oljat golv som är tipptopp krävs det en del jobb. Är nog ett mindre bra val för småbarnsfamiljer.
 
Hur ofta brukar man behöva olja om?
I köket är man ju en hel del så man kan ju tänka sig att det slits ner mer där än i ett sovrum tex.
 
Hehe, jag nämnde just det i en annan tråd. VI har lackad ekparkett i köket, och det är faktiskt inte så praktiskt, men det går ju. Problemet för oss är att 1) man tappar saker och får fula märken 2) man spiller vatten, och då blir fogarna mellan plankorna fula. Plus att det är ju inte så enkelt att rengöra som man kanske skulle önska, dvs att man använder mer vattentorkning än vad tillverkarna rekommenderar. Vi använder mirakelmopp, lätt fuktad, och det behövs ju ofta pga klibbiga fläckar. Men visst är det snyggt ;)! VI har en matta vid diskbänken nu, och då slipper man ju problemet med vattenspill som ger fula fogar.
 
Vi valde ett mattlackat golv istället, tror det håller på att överta det de oljade golven, vem orkar olja hela tiden.
 
ett tips som en kile gan mig är att lägga golvet och lägga ett lager lack direkt. då sammanfogar man skarvarna och risken för fukt mellan dom är minimal.
 
Men är det inte väldigt stor risk att lacken mellan bräderna spricker när luftfuktigheten gör att golvet rör sig?!
 
marw77 skrev:
ett tips som en kile gan mig är att lägga golvet och lägga ett lager lack direkt. då sammanfogar man skarvarna och risken för fukt mellan dom är minimal.
Då måste först och främst ta reda på vilken lack som ligger på det nya golvet.
Det går inte att lacka på en annan lack och ta för givet att den ska fästa.
Och många utländska trägolv har lack som inte finns i Sverige.
Då får man använda Bonas prylar. Dvs rengöra noga med cleaner sen använda
Crosslink för att skapa vidhäftning och sen på med Mega lack eller Traffic lack.

Att bara lack på ett nytt golv direkt är dömt att misslyckas.
 
A
Morsan hade lackat furugolv på övervåningen och oljad ek på bv i sitt hus. Jag kan säga att hon aldrig kommer att ha furu igen å då hade dom bara katter (repigt av allt) men fullkommligt älskade ekgolvet. Mysigare att gå på oljad än lackat golv också!
 
Jag har oljad ek i köket/vardagsrum och hallen. Än så länge så ser den helt ok ut (efter 6 månaders användning).
På övervåningen har jag fortfarande laminat, men kommer att byta till oljad golv för att det så skön att gå på och snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.