Hej.

Vi planerar att inreda badrum (wc, handfat + dusch) i ett f d skafferi i vårt sekelskiftestorp. Rummet har (ojämna) timmerväggar, som f n är klädda med 6 mm renoveringsgips. Har läst att man måste regla, bygga på med 2 lager vanliga gipsskivor etc innan man kan börja fuktspärra, kakla etc. Ser framför mig hur skafferiet krymper alltmer för varje nytt väggskikt, tills det inte längre finns plats för någon badrumsinredning därinne.

Det finns alltså behov av att få till en våtrumsvägg som är så nätt som möjligt, d v s med så få och tunna lager som möjligt innanför timmerväggen - men utan att äventyra kvaliteten... Någon som har ett förslag på sådan? Eller ska jag kanske lyda min fars råd och ge upp tanken på badrum i den där skrubben?
 
jaa... låter nästan så. Du kommer säkert ångra dig efteråt iallafall om det blir för litet. Finns inga alternativ till gips om du ska ha kakel. Istället för att regla om helt kan du ju riva den gamla gipsen och sedan sala ut väggen där det behövs och sätta gipsskivor. Kanske gör några cm iallafall ::)

Hos mig så finns det en utbyggnad som varit grovingång och skafferi i anslutning till köket. Det gamla skafferiet håller på att bli badrum hos mig, men det är förståss inte lika litet som ditt förmodligen. Om det inte är för mycket jobb så kan du ju bygga ut lite du också ;)

I övrigt håller jag med din gamle kloke far :) Hitta ett annat utrymme! ;)

MrE
 
Är det lag på att det måste vara kakel i badrum ???
Vi skippade kaklet och är helnöjda.
 
tynnis skrev:
Är det lag på att det måste vara kakel i badrum ???
Vi skippade kaklet och är helnöjda.
Nej, kan själv tänka mig något annat än kakel (sambon är väl mer tveksam) om det blir "våtrumssäkert" och dessutom bygger mindre. Bygga ut är tyvärr inget alternativ p g a hur tomten ser ut.

 
Måste man regla?

Går väll lika bra att sätta gipset direkt på väggen.. förutsatt att väggen är någolunda rak..  Där sparar du minst 45mm..  :)


Minirit är för övrigt svindyrt.. kollade på woody när jag var där dom tog 700:- för en skiva.. :surprised:
 
Per-Erik skrev:
Minirit är för övrigt svindyrt.. kollade på woody när jag var där dom tog 700:- för en skiva..  :surprised:
Det var märkligt. Detta är vad tillverkaren påstår:

"Kostnaden är ungefär densamma för en vägg med kakel på gipsskiva som för Minerit VT."

Är ju lite magstarkt att skriva det om de är såpass dyra.  Man kan undra hur de räknar? ???
 
tynnis skrev:
Är det lag på att det måste vara kakel i badrum ???
Vi skippade kaklet och är helnöjda.
Hur gjorde ni istället? (frågan föll bort i förra inlägget...)
 
Per-Erik skrev:
Måste man regla?

Går väll lika bra att sätta gipset direkt på väggen.. förutsatt att väggen är någolunda rak..  Där sparar du minst 45mm..  :)


Minirit är för övrigt svindyrt.. kollade på woody när jag var där dom tog 700:- för en skiva..  :surprised:
Det skulle ju vara väldigt bra om man kunde tjäna in de där centimetrarna... :)
Och om man inte har några reglar alls, måste man då ha dubbelgips (som vid reglar med 60 cc) eller räcker det med enkelgips (som vid reglar 45 cc)?? Eller kanske nuvarande renoveringsgips + ett extra gipslager?

Ska kanske ta och läsa litet på nätet om Minirit... :)
 
Vi lade våtrumsmatta på vägg och golv. är väldigt nöjda.
+ att vi kommer att ha råd att byta ut den om ett antal år om vi önskar ;)
 
Hej!

Vi har också valt plastmatta i vårt badrum på andra våningen i gammalt timmerhus. Enligt min åsikt betydligt mer "våtrumssäkert" än tätskikt+kakel när huset rör sig med årstiderna....
Insåg dock att vi nog inte är som alla andra - det finns kanske 30 olika mönster att välja mellan på våtrumsvägg och ca 5000 olika kakelvarianter....

/Ingenjören
 
Ingenjören skrev:
Hej!

Vi har också valt plastmatta i vårt badrum på andra våningen i gammalt timmerhus. Enligt min åsikt betydligt mer "våtrumssäkert" än tätskikt+kakel när huset rör sig med årstiderna....
Det tror jag också på! Kakel och klinkers hör EGENTLIGEN inte hemmai trähus överhuvudtaget, utan i sten- och betonghus. Sen KAN man ju styva upp sitt badrum och lkyckas ändå, det är det ju många som gjort och det blivit jättebra. Men "i princip" tror jag det är bättre med plastmatta och vårtumstapet i ett hus med trästomme. Därmed inte sagt att jag kommer att följa mitt eget råd då det blir dags... ;)
 
Är det verkligen krav att det ska sitta dubbelgips på väggarna innan tätskikt?

Med förskjutna skarvar då eller?
 
Ingenjören skrev:
Hej!

Vi har också valt plastmatta i vårt badrum på andra våningen i gammalt timmerhus. Enligt min åsikt betydligt mer "våtrumssäkert" än tätskikt+kakel när huset rör sig med årstiderna....
Vad ska man ha mellan timmerstommen och våtrumstapeten, d v s hur gör man underarbetet i så fall? Är en sån där person som är duktig på att laga mat så länge jag följer ett recept till punkt och pricka och detsamma tycks gälla husrenovering... och någon beskrivning av hur man sätter våtrumstapet på just timmerstomme hittar jag inte på nätet. :)

Om vi hittar någon OK våtrumstapet kan jag absolut tänka mig det - längtan efter ett badrum är större än längtan efter kakel - och kanske kan jag även övertyga kakelfantasterna i familjen :)
 
jocke@nybleus.se skrev:
Är det verkligen krav att det ska sitta dubbelgips på väggarna innan tätskikt?

Med förskjutna skarvar då eller?
Stod att enkelgips räckte vid 45cc mellan reglarna, men skulle vara dubbelgips vid 60cc. Stod inget om förskjutna skarvar.

Tycker själv att det är svårt att avgöra vad som är krav och vad som bara är rekommendationer, och vad som händer om man avviker från det man läser i någon arbetsbeskrivning... Är en "recept-följare", som sagt. :) Men antar att många leverantörer vill ha både livrem och hängslen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.