• Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Grävgrannen kan ju låna ut sitt internet? Lång kabel eller wifi om ni bor nära.
 
  • Gilla
RufusHedman och 2 till
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Vem fixar fram det viktigt möte i morgonbitti.och vem betalar ?
Är du egenföretagare får du nog betala själv vad det kan kosta att kunna utföra ditt jobb.
Är du anställd, får du ta det med din chef att han fixar något.
Alternativt är väl att flytta mötet om det går.
Vet att Stockholm är stort, men enda ggn jag haft dålig mottagning på mobilen när jag varit där är nere i tunnlarna med bilen.
Tror nog dom du har möte med har överseende om det mot förmodan skulle strula lite, bara du meddelar vad som hänt.
 
S
M MiaSthlm skrev:
Grannens grävare grävde av vår internetkabel. Då arbetet sker mest hemma via nätet inte kanske ske nu undrar jag vad jag kan kräva för de extra kostnader som jag får t ex resekostnader, restid m m.Grävaren har väl drulleförsäkring. Och hur lång tid brukar det ta att få kabeln fixad. Blev rekommenderad av grannen att sitta vid något work space kostar pengar hunden behöver hundvakt hur fixas det.
Det här kan omöjligt vara ett seriöst inlägg…
Snacka om egocentrerad om man börjar fundera hur man ska få någon annan att betala för att ta hand om din hund under en kort period.
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 11 till
  • Laddar…
För att svara på din fråga att kunna kräva ersättning från en vanlig hemförsäkring för att du inte kan jobba hemifrån är det ytterst begränsat/omöjligt. Och ersättning från bredbandsoperatör är maximalt någon form av rabatt eller lån av utrusning, men troligtvis inget då de är händelse som de friskrivit sig från.
Fokusera på hur du själv löser problemen! Och som anställd med "möjlighet" att arbeta hemma kan ev. arbetsgivaren kräva att du löser problemet eller befinner dig på din ordinarie arbetsplats.
 
  • Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Öhh, TS , du lyckades ju skriva meddelande hit, då har du väl internet :thinking:

Svajig täckning i Stockholm, finns det ?
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 14 till
  • Laddar…
Nissens
M MiaSthlm skrev:
Till alla som förespråkar uppkoppling via mobil så ligger vårt boende i ett svajigt område. Det mest irriterande är att få massa problem i en stressigt tillvaro som tar tid att fixa och man själv är inte alls igenligen inblandad i och frågade bara om någon hade erfarenhet om vad som gäller och behöver inte putslustiga kommentarer och ordmärkare alla här tror jag förstår vad jag menar.
Du verkar inte speciellt lösningsorienterad, och inte heller mottaglig för att ta vara på lösningar från andra.
Var i Sthlm är mobiltäckningen ”svajig”??
Någonstans i din bostad lär du ha bra mottagning, lägg mobilen där och dela internetkoppling.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
kisumisu
M MiaSthlm skrev:
Till alla som förespråkar uppkoppling via mobil så ligger vårt boende i ett svajigt område. Det mest irriterande är att få massa problem i en stressigt tillvaro som tar tid att fixa och man själv är inte alls igenligen inblandad i och frågade bara om någon hade erfarenhet om vad som gäller och behöver inte putslustiga kommentarer och ordmärkare alla här tror jag förstår vad jag menar.
Har du provat låsa nät i mobil, flytta mobilen. Vet att det kan vara ett h***ete, har så där jag bor.

En annan åtgärd mot framtida problem kan vara att byta operatör!

Själv använder jag Telia på GSM. Samtal/Sms både 3G och 4G under all kritik. Även gsm kan bråka, tyvärr Telia inget åt problemen. Tvärtom 2025 ska även det släckas ner för moderna nät som bara fungerar i städerna.

Saunalahti en finsk operatör till finska samtal/sms och där har jag obegränsat surf på helt ok 4G nät.

I bilen har jag Tele2 som fungerar svajigt går tyvärr inte byta. Antar den går till något finskt nät då Tele2 saknar täckning.

Så ja jag förstår ditt problem. Men jag skulle rekommendera dig testa olika operatörer eller ha dualsim mobil 2 olika operatörer. Det senare behöver inte bli dyrt då det faktiskt finns kontantkort som knappt kostar nåt att ha.
 
Nissens Nissens skrev:
Du verkar inte speciellt lösningsorienterad, och inte heller mottaglig för att ta vara på lösningar från andra.
Var i Sthlm är mobiltäckningen ”svajig”??
Någonstans i din bostad lär du ha bra mottagning, lägg mobilen där och dela internetkoppling.
Du är välkommen ut till Ekerö och testa vad du får för 4G fart här hos mig... :)
Det är INTE bra kan jag säga men Telia är "någorlunda" men Tre, Telenor och Tele2 är hopplöst segt här.

Jag jobbar också mycket hemifrån och har en ganska stabil fiber men har ett Telia kontantkort för data och en sån liten "4G router" liggandes för de dagar då fibern försvinner...
Det går att köra Teams/Zoom möten men jag får ofta stänga av kameran så att säga att det finns bra mobiltäckning i hela Stockholm är en överdrift!

När jag klagat till Tre (som vi har på jobbet) är första frågan hur många tusen som bor i området... De skrattade när jag sa kanske 200-300 hundra personer...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
anders07 anders07 skrev:
Du är välkommen ut till Ekerö och testa vad du får för 4G fart här hos mig... :)
Det är INTE bra kan jag säga men Telia är "någorlunda" men Tre, Telenor och Tele2 är hopplöst segt här.

Jag jobbar också mycket hemifrån och har en ganska stabil fiber men har ett Telia kontantkort för data och en sån liten "4G router" liggandes för de dagar då fibern försvinner...
Det går att köra Teams/Zoom möten men jag får ofta stänga av kameran så att säga att det finns bra mobiltäckning i hela Stockholm är en överdrift!

När jag klagat till Tre (som vi har på jobbet) är första frågan hur många tusen som bor i området... De skrattade när jag sa kanske 200-300 hundra personer...
Visst, men varför begränsa sig till 4G? För en tillfällig lösning funkar säkert 3G också.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
kisumisu
anders07 anders07 skrev:
Du är välkommen ut till Ekerö och testa vad du får för 4G fart här hos mig... :)
Det är INTE bra kan jag säga men Telia är "någorlunda" men Tre, Telenor och Tele2 är hopplöst segt här.

Jag jobbar också mycket hemifrån och har en ganska stabil fiber men har ett Telia kontantkort för data och en sån liten "4G router" liggandes för de dagar då fibern försvinner...
Det går att köra Teams/Zoom möten men jag får ofta stänga av kameran så att säga att det finns bra mobiltäckning i hela Stockholm är en överdrift!

När jag klagat till Tre (som vi har på jobbet) är första frågan hur många tusen som bor i området... De skrattade när jag sa kanske 200-300 hundra personer...
Det är intressant det där.

Var jag bor är det ca 800 invånare boende året runt. Telia gör INGET. Inte heller de andra bolagen.

En sommarstugeområde som har ca 200 invånare har en egen Telia mast.

Svårt förstå hur dem prioriterar...om det handlar om företag på området eller om det handlar om att sjöfart måste ha bra 4G...? Stugan är nämligen nära havet.
Eller är det svågerpolitik...en Telia chef har en stuga där :crysmile:

Detsamma gäller fiber. Bodde förut strax utanför Stockholm i lägenhet. Bra 3G, Comhem internet, VDSL, Fiber....alla ringde och hade olika erbjudanden.

Föräldrar bodde 1km bort...uppringd internet var alternativet. Fast dem hade Comhem kabel tv.
 
Redigerat:
  • Gilla
ornet
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Har du provat låsa nät i mobil, flytta mobilen. Vet att det kan vara ett h***ete, har så där jag bor.

En annan åtgärd mot framtida problem kan vara att byta operatör!

Själv använder jag Telia på GSM. Samtal/Sms både 3G och 4G under all kritik. Även gsm kan bråka, tyvärr Telia inget åt problemen. Tvärtom 2025 ska även det släckas ner för moderna nät som bara fungerar i städerna.

Saunalahti en finsk operatör till finska samtal/sms och där har jag obegränsat surf på helt ok 4G nät.

I bilen har jag Tele2 som fungerar svajigt går tyvärr inte byta. Antar den går till något finskt nät då Tele2 saknar täckning.

Så ja jag förstår ditt problem. Men jag skulle rekommendera dig testa olika operatörer eller ha dualsim mobil 2 olika operatörer. Det senare behöver inte bli dyrt då det faktiskt finns kontantkort som knappt kostar nåt att ha.
Och du har aktiverat samtal med VoLTE?
Vissa operatörer kan även flytta samtal till wifi men det tycker jag blir för instabilt.
 
Jag förmodar att det är ett företagsabonemang du har för ert hemmakontor? Då ska du i kontraktet ha en SLA där det står tydligt specifierat vad din leverantör erbjuder ...

lycka till :)

Exempel från Telia...

9. Force Majeure
(...)naturkatastrof, olyckshändelse eller kabelbrott orsakat av tredje man.

7. Skadestånd 7.1 Part har rätt till ersättning för direkt skada som motparten, eller någon för vilken motparten svarar, förorsakat genom vårdslöshet. Part har inte rätt till ersättning för indirekta skador, såsom utebliven vinst eller andra följdskador. Parts ansvar är vidare för varje skadetillfälle begränsat till ett sammanlagt belopp motsvarande trettiofem (35) prisbasbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring, om inte annat anges i Avtalet.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
wildeside
M MiaSthlm skrev:
Grannens grävare grävde av vår internetkabel. Då arbetet sker mest hemma via nätet inte kanske ske nu undrar jag vad jag kan kräva för de extra kostnader som jag får t ex resekostnader, restid m m.Grävaren har väl drulleförsäkring. Och hur lång tid brukar det ta att få kabeln fixad. Blev rekommenderad av grannen att sitta vid något work space kostar pengar hunden behöver hundvakt hur fixas det.
Hur gör du om du får strömavbrott?
Bor man ute på landet så kan det vara bra att vara förbered på att allt inte fungerar som vanligt alla dagar.
Att du har en hund som inte klarar sig hemma själv någon timma kan vaken grävmaskinisten, grannen eller fiberleverantören belastas för.
Väx upp och ta eget ansvar över din tillvaro och fundera inte på vem som ska krävas på ersättning så fort det inte är som vanligt i livet....
 
  • Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Hur gör du om du får strömavbrott?
Bor man ute på landet så kan det vara bra att vara förbered på att allt inte fungerar som vanligt alla dagar.
Att du har en hund som inte klarar sig hemma själv någon timma kan vaken grävmaskinisten, grannen eller fiberleverantören belastas för.
Väx upp och ta eget ansvar över din tillvaro och fundera inte på vem som ska krävas på ersättning så fort det inte är som vanligt i livet....
Ibland behöver man planera förväg och hitta lösningar när problem dyker upp och ibland frågar man om hjälp och det är inte för att tryckas ner.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.