Du skriver att han lånat röre igen.
Hur har det fungerat bra när han lånat tidigare?
 
V
Har någon ställt sig frågan över hur röret mår i hela situationen?
 
  • Haha
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
janwide
A A-Man_08 skrev:
Du skriver att han lånat röre igen.
Hur har det fungerat bra när han lånat tidigare?
Ja. Det var därför jag blev lite snopen när det inte var tillbaka efter en vecka.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Herregud vem orkar hetsa upp sig över en rörbit, än mindre starta en tråd om det.

Nästa gång säg att du tappat bort röret, end of story så slipper du våndas över detta jätteproblem


Vore väl en sak om det var nått som hade något värde och inte en gammal rörbit
Det är inte värdet av det man lånar utan du skall alltid återlämna allt i ursprungligt skick. En i dina ögon värdelös sak kan ha ett stort värde för någon annan. Den värdelösa saken kan ställa till det ordentligt. Jag har råkat ut för besvär pga värdelösa rör. Jag har alltid haft ett rör liggandes med mitt reservdäck i bilen. Jag fick punktering på en väg som är långt från befolkning och innan mobilernas tid. Det var bara att gå 5 km för att hämta maken som följde med och hjälpte mig. Imitt fall hade jag inte lånat ut röret utan själv glömt ställa tillbaka det.
 
janwide janwide skrev:
Har en granne som lånat lite småprylar ibland. Vi hejar och snackar lite men har ingen annan relation. För en tio, fjorton dagar sedan när jag kom ut på gatan så frågade hen om hen kunde låna det där röret igen som var så bra som förlängning till fälgkorset. "Dags att skifta till vinterdäck." Det var såklart ok så jag plockade fram röret och ställde in det på hens tomt. Någon vecka senare skulle jag själv skifta däck. Jag hade till min förvåning inte fått tillbaks röret så jag gick över till grannen. Hen var dock inte hemma och röret inte att finna. Hjulbultarna gick dock att få loss utan röret så ingen skada skedd.

Idag hjälpte jag sonen att skifta däck. Äldre bil och bultarna satt utav bara h-ete! Gick över till grannen igen. Ena barnet var hemma men visste inget om något rör. Jag gick frustrerad hem och efter lite letande hittade jag ett annat rör som funkade. Så däckbytet gick att genomföra.

Ikväll fick jag sms från grannen som bad om ursäkt. Hen hade tänkt lämna tillbaka röret 19/11. Han hade det i bilen och var påväg till Göteborg (typ 3 timmar bort) för att skifta däck på ett av barnens bilar. Eh?

Jag skulle själv inte förutsätta att det är ok att låna röret i en månad i däckskiftartider utan att kolla först. Man skiftar ju däck två gånger om året, Så att skaffa ett eget rör istället för att låna av grannen varje år känner jag är rimligt.

Är jag kinkig som blir lite småirriterad?

Nä, du är inte kinkig. Skulle bli skitirriterad! Väldigt egoistiskt och respektlöst.
 
Smörj muttrarna/bultarna vid varje hjulbyte så behövs inga tillbehör till fälgkorset. ;)
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Smörj muttrarna/bultarna vid varje hjulbyte så behövs inga tillbehör till fälgkorset. ;)
Ja det är ett bra komplement det gör vi alltid men tyvärr beror det på i vilken typ av terräng din bil går i. Blött, grus, skogsbilsväg samt havsnära påverkar även.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Smörj muttrarna/bultarna vid varje hjulbyte så behövs inga tillbehör till fälgkorset. ;)
Sluta dra åt dem för hårt är ju också ett alternativ.
 
janwide janwide skrev:
Ja. Det var därför jag blev lite snopen när det inte var tillbaka efter en vecka.
Det kan ju ha hänt något denna gång.
Han bad om ursäkt.
Bara du kan avgöra vad som är värt för dig.
 
Bor i en villa. En sommar målade jag om huset och byggde därför en stor bock som man kunde stå på för att komma åt högst upp på väggen. Efter att jag målat huset klart så frågade grannen, en man som flyttat till Sverige för ett antal år sedan, om han kunde få låna bocken. Ja, det var ju inga problem tänkte jag, skulle måla om garaget men det var inte bråttom med det.
Han tog den men efter ett par veckor märkte jag bara en brädhög på gården. Frågade om det var bocken och att jag behövde den för mer arbeten, då blev han riktigt arg och vi talades inte vid på ett par år.
Kan ju varit missförstånd från någon av oss, han kanske trodde att jag inte behövde den mer och ville vara snäll och skrota den åt mig.
Nåväl, idag är vi vänner igen och jag brukar hjälpa honom när jag kan med diverse grejer. Vi har inte pratat om bocken mer utan låter den grejen dö av tystnad.
 
hsd
Visst kan en granne låna både ditt å datt och det är även toppen att även kunna få låna av grannen ibland
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man fått tillbaka släggan, kilarna och cobran från den som lånat dem...
Skulle tro att problemet är att en del verkar låna ut grejer till kreti och pleti. Själv både lånar jag av och lånar ut till folk jag känner hyfsat väl vilket innebär att jag vet om de går att lita på. Har nog aldrig varit med om att någon som jag inte känner väl knackat på och bett att få låna något.
Om någon mot förmodan skulle missköta sig så är det ju på sätt och vis bra att få reda på det, då vet man att det inte är någon att lita på och som bör undvikas, en pryl kan vara ett ganska billigt sätt att få reda på det.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är väl ingen dum idé om man har maskinhall/garage och skruvar frekvent och är säkert lämpligt där man har tillgång till tryckluft,
Batteridrivet är inte att fnysa åt nu för tiden. Men visst är det en onödig utgift om man inte drar mer än 2 skruvar per år eller så, men byter man däck 2 gånger om året plus lite till så är det helt klart ett vettigt förslag med mutterdragare.
Givetvis är man "smart" och köper in sig i en platform med massvis med olika verktyg, t ex häcksaxar, gräsklippare, trimmrar, fridluftssaker eller vad man nu är intresserad av. Då har man alltid nytta av batteriet i fråga :)
 
J Joxalatorn skrev:
Finns ju en mer universell enhet när man kör mutterknack. Har en mutterknackare själv och hjulbyten går i ett huj. Bra till mycket annat också när man skruvar på grejor som sitter fast.

Ugga-duggas är inget man skojar med, det är seriösa saker. ;)
Har saker inte börjat röra på sig efter en 5-6 ugga-duggas så är det dags att ta fram krypoljan. Rör det sig fortfarande inte efter ytterligare 5-6 ugga-duggas så är det dags att ta fram facklan och värma skiten. Efter ytterligare 5-6 ugga-duggas har skiten antingen lossnat, eller gått av :rofl:

Hjulbultar bör man vara hyffsat noga med att inte dra åt för mycket dock... Inte så kul om bultarna brister pga översträckning i 120 blås på motorvägen... För att inte tala om vilket h-e det är att få lös skiten sen om dom har hållt hela säsongen
Hjälpte en bekant att skifta hjul för ett par år sedan, hjulen som satt på hade blivit monterade av verkstad 6-7 månader innan.... Det var det jävligaste jag varit med om, varenda bult - alla 20 - krävde 1m förlängare och X antal ~120kg hopp innan skiten small lös... 120nm ska dom dras med... jo tjena... :sweat:
Otroligt nog hade alla gängor klarat sig, så jag skickade hem henne med uppmaning att köpa nya bultar tills nästa byte.
 
R RoAd skrev:
Gör det någon skillnad? Jag har alltid trott att själva poängen är att han beväpnade sig med ett rör, inte vad det var av för material.
Eftersom det alltid upprepas, i media och annorstädes, järnrör, järnrör, järnrörsskandalen så tycker jag faktiskt lunnabo har en poäng när han påpekar att det är felaktigt. Det var ju du själv som nämnde material. Hade materialet inte spelat roll hade man väl bara skrivit rör och rörskandalen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.