Halloj,

Jag har nyligen uppfört ett hus tillsammans med ett fristående dubbelgarage och byggnationen har varit i händerna på entreprenörerna hela vägen. Jag har varit naiv och förutsatt att folk vet vad de gör...

Garaget har uppförts på en plan betongplatta utan kantelement, brunn eller ens ett fall bakåt mot portarna. Garaget är väl isolerat och kommer vara uppvärmt med luftvärmepump för att hålla ca 8c på vintern. På väggarna sitter i övrigt OSB och Gips. Både OSB-skivorna och gipsskivorna är monterade med ett litet glapp mot golvet i underkant.

Hur gör jag med smältvatten ifrån bilarna? Jag är rädd att allt vatten kommer rinna ut i väggarna och förstöra hela stommen på sikt. Jag har inte ställt in några bilar än då garaget ska målas invändigt ännu så jag vet inte riktigt vart vattnet tar vägen och jag har ingen större lust att hålla en hink vatten på golvet i onödan...

Kan jag sätta nån form av list mellan vägg och golv som stoppar vattnet från att rinna ut i stommen? Kanske täta glipan mellan gips/osb och golv med butylmassa?
 
en grov sträng silicon/motsv mellan vägg och golv, samt när (om) du målar golvet dra upp golvfärgen på väggen för att skydda nederdelen av väggen.

hur ser det ut under syllen, är det syllpapp eller motsv där? då kan du med en fejnsåg såga av gips och osb så du får en "luftspalt" mellan vägg och golv och då bryta kapilärkrafterna som kommer dra upp vatten i väggen iom att syllen är isolerad från plattan med syllpapp.
 
Tomture61
Finns lite olika lösningar , innan golvet målas så kan man med tex putsbruk eller ngn lämplig produkt göra en trekantig uppbyggnad mot golv / vägg .

En lagom hög plastmatta (remsa) som limmas på väggar + täta med badrumssilikon mot golvet .

Obs färg är ej diffusionstät .
 
Redigerat:
sir_daniel sir_daniel skrev:
en grov sträng silicon/motsv mellan vägg och golv, samt när (om) du målar golvet dra upp golvfärgen på väggen för att skydda nederdelen av väggen.

hur ser det ut under syllen, är det syllpapp eller motsv där? då kan du med en fejnsåg såga av gips och osb så du får en "luftspalt" mellan vägg och golv och då bryta kapilärkrafterna som kommer dra upp vatten i väggen iom att syllen är isolerad från plattan med syllpapp.
God idé med golvfärgen! Det skall jag tänka på.

Osb/gips är inte monterade mot golvet utan är "flytande" på väggen. Skivorna är monterade med en gipsfot för att få upp dem från golvet. Under syllbrädorna är det syllpapp, ja (typ denna: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...Qr1eSzEnZnhRecRU3KIjEe0i5LUj_tDBoCZvQQAvD_BwE).
 
ett tips är att även välja en mörkare färg närmast golvet (om möjligt även våtrumsfärg) så kommer garaget hålla sig fräschare längre, ev även sätta någon form av glasfiberväv/renoveringstapet/fiberduk för att skydda gipset bättre innan ni målar
 
Cheesen
Du behöver nog fundera på hur du ska dränera för bilarnas skull. Om inte vattnet tillåts rinna bort så får du det som luftfuktighet och det är det som orsakar mestadelen av all rost på bilar.
Har du inget avlopp alls så vill jag inte kalla det för garage utan snarare förråd. Men du kanske inte har tänkt använda bilen när det regnar.

Det går att bila en ränna för avrinning men det är ju kanske inte den finaste lösningen, gjorde det i mitt första garage som var på slät platta.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Du behöver nog fundera på hur du ska dränera för bilarnas skull. Om inte vattnet tillåts rinna bort så får du det som luftfuktighet och det är det som orsakar mestadelen av all rost på bilar.
Har du inget avlopp alls så vill jag inte kalla det för garage utan snarare förråd. Men du kanske inte har tänkt använda bilen när det regnar.

Det går att bila en ränna för avrinning men det är ju kanske inte den finaste lösningen, gjorde det i mitt första garage som var på slät platta.
Det skall absolut användas som garage... Och absolut inte förråd. Det är det sista jag vill ha det som.

På vilket sätt kan man bila en ränna? Alltså under respektive bilplats ut mot garageportarna? Kanske kan man borra ett hål ner i marken, genom armering och frigolit och sedan sätta ett avloppsrör och låta det rinna ut i grusbädden undertill?
 
Redigerat:
Cheesen
R roniish skrev:
Det skall absolut användas som garage... Och absolut inte förråd. Det är det sista jag vill ha det som.

På vilket sätt kan man bila en ränna? Alltså under respektive bilplats ut mot garageportarna? Kanske kan man borra ett hål ner i marken, genom armering och frigolit och sedan sätta ett avloppsrör och låta det rinna ut i grusbädden undertill?
Jag bilade ungefär 10 cm från väggarna en ca 1 tum djup ränna som fick utlopp vid porten. För det mesta av tiden så kommer det inte ut något vatten genom "porten" utan den lilla mängden som blir torkar upp. Men när en igenisad bil kom in så behövdes det (alla är inte så lika noga med att sopa av bilen innan man kör in den som jag). fukten kryper förbi rännan så du behöver en spärr mot väggarna i alla fall om dom går ned mot golvet. Men det står i alla fall inget vatten där.
Farsan hade borrat ett hål i sin garageplatta som du nämnde men det var i kallgaraget och där blev det aldrig vatten på golvet ändå. Det är nog inget jag skulle rekommendera, dessutom så bryter det mot dom flesta kommuners regler om avlopp. Det kan vara godkänt med oljeavskiljare och ett avlopp som går ned i en stenkista, om du bara borrar hål i plattan så har du ju ingen oljeavskiljare. (Men med det sagt, vem kommer att kontrollera ditt garage? Du kan nog även göra ett rätt stort hål i golvet och sätta dit ett galler över, problemet är väl snarare att du inte har något fall.)
 
För att följa upp lite så tänkte jag åtminstone börja med att täta mellan botten av gipsskivorna och betonggolvet.

Vad rekommenderas? "Butyltätning" från Biltema (enda jag hittar) eller någon form utav silikonfog? Övermålningsbar eller inte spelar ingen roll, det ska ändå täckas för med golvlister (som då I sin tur tätas mot golvet i botten).
 
Tomture61
R roniish skrev:
För att följa upp lite så tänkte jag åtminstone börja med att täta mellan botten av gipsskivorna och betonggolvet.

Vad rekommenderas? "Butyltätning" från Biltema (enda jag hittar) eller någon form utav silikonfog? Övermålningsbar eller inte spelar ingen roll, det ska ändå täckas för med golvlister (som då I sin tur tätas mot golvet i botten).
Beror på hur stora pölar du får på golvet , vart de samlas och hur ofta du kommer att raka ut vattnet .
Golvlister i trä ?
Vill du snåla med enbart silikonfog så välj sån för badrum , möglar inte så fort .
Propagerar för en remsa av plastmatta avsedd till badrumsgolv + fog mot betonggolvet .
 
Jag satt i samma sits 2018. La en sträng med grovbetong mot alla väggar 2cm högt ungefär och målade med epoxifärg 2 lager, sedan 2 lager klarlack. Sand i andra lagret epoxi för halkskydd.
Blev kanon. Vatten som rinner från bilen blir pölar som vi bara rakar ut genom porten nästa gång man kör ut. Är inga större mängder om man inte kör in en bil helt full med snö.
Brukar sparka av det värsta på trösklar under vinterperioden.

En golvbrunn eller ränna och med fall hade varit bättre men man får inte bygglov för garage i min kommun om den har golvbrunn.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Beror på hur stora pölar du får på golvet , vart de samlas och hur ofta du kommer att raka ut vattnet .
Golvlister i trä ?
Vill du snåla med enbart silikonfog så välj sån för badrum , möglar inte så fort .
Propagerar för en remsa av plastmatta avsedd till badrumsgolv + fog mot betonggolvet .
Vad tror du om detta?

https://www.amazon.se/dp/B085VB959K?ref_=cm_sw_r_apan_dp_FNDJK109AP1SGZNC0J3B
 
  • Gilla
Flowgren
  • Laddar…
Tomture61
R roniish skrev:
Vad tror du om detta?

[länk]
Om ditt betonggolv är spegelblankt / slätt (y)
Du slipper svetsa skarvar på remsor av plastmatta , kanske limma med silikon mot golvet .
Bra ide :ok:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.