Hej!

Vi står i färd att ge oss på ytskikten hemma och vill gärna använda oss av linoljefärg. Det som oroar mig är om färgen gulnar. Det är rum med fönster som ska målas men taket får ju av naturliga skäl inget direkt solljus.

Vad har ni för tips om vilken färg man ska välja? Några andra generella tips om att måla tak och snickerier med linoljefärg? Snickerierna är i orginal från början av 1900-talet och målade med flera lager plastfärg, helst skulle jag vilja ta bort denna, hur jobbigt är det? (ja jag vet -hur långt är ett snöre osv). Kan man använda vanligt spackel innan man målar med linoljefärg eller blir det bäst med linoljespackel?
 
Redigerat:
L lillehuset skrev:
Hej!

Vi står i färd att ge oss på ytskikten hemma och vill gärna använda oss av linoljefärg. Det som oroar mig är om färgen gulnar. Det är rum med fönster som ska målas men taket får ju av naturliga skäl inget direkt solljus.

Vad har ni för tips om vilken färg man ska välja? Några andra generella tips om att måla tak och snickerier med linoljefärg? Snickerierna är i orginal från början av 1900-talet och målade med flera lager plastfärg, helst skulle jag vilja ta bort denna, hur jobbigt är det? (ja jag vet -hur långt är ett snöre osv). Kan man använda vanligt spackel innan man målar med linoljefärg eller blir det bäst med linoljespackel?
Vad är det för tak? Och varför vill ni använda linoljefärg? Förstå mig rätt, linoljefärg är super till mycket, men långt ifrån allt. Generellt skulle jag undvika linoljefärg om ni vill ha ett vitt tak och istället använda en takfärg till detta. Kan ni tänka er en bruten vit kulör är det mer rimligt.

Linoljefärg fäster generellt bra på annan färg. Se upp för silikon och vaxer bara, tex i gamla fogar. Det är alltså inte nödvändigt att avlägsna annat än flagnande färg samt ev fog med silikon eller liknande. Ni kan alltid provmåla om ni är osäkra. Vill ni trots allt ta bort gammal färg till trären yta är det många timmar att göra. Värme och skrapa. Testa på en mindre del för att se om det är värt det. Ang spackling av snickerier fungerar det ofta med snickerispackel, dock kan spacklade delar behöva mättas genom att stryka färg över dessa innan allt målas. Detta pga sugande yta.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.