T
Läser man på Arctics hemsida så står det så här

Vad täcker försäkringen?
Om din värmepump är försäkrad med Arctics värmepumpsförsäkring täcker den självrisken som du betalar till ditt villaförsäkringsbolag. Dessutom står försäkringen för det åldersavdrag som görs av villaförsäkringsbolaget på din värmepump. Om villaförsäkringsbolaget skrivit av värmepumpen med 100 % ersätter vi hela skadan
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
F
V Vector skrev:
Jag brukar säga åt kunder att om dom inte lever på gränsen ekonomiskt så ska dom skita i den. Som du skriver så ökar kostnaden med åren. Visst, försäkring är ju bra om det händer något men lägger du undan pengarna som försäkringen kostar så har du ju en liten buffert. Risken är ju att man bara betalar å betalar å betalar....
Instämmer helt. Vi har en Thermia jordvärme strax 17 år gammal - inte ett enda fel. Har från dagen garantin gick ut lagt undan en mindre summa varje månad som idag gott och väl skulle räcka till en totalservice eller utbyte. Inga hutlösa premier till försäkringsbolag som vid eventuellt skadetillfälle letar efter undantag eller avdrag.
 
V Vector skrev:
Snacka om att generalisera. Inte vet jag om nibe är sämre än någon annan bv pump å förövrigt så har vi många kunder med nibe å för den delen ctc också som har pumpar som bara går å går
Kan bara prata ur egen erfarenhet, en bekant som jobbat på nibe och 3st vvs:are jag pratat med. Servicekillarna från nibe rådde mig starkt att fortsätta betala försäkringen.
Nibe är dock en av "märkespumparna" men finns säkert andra märke som är både bättre och sämre....ingen vet 100
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Vissa händelser ingår inte i försäkringen. Vi fick åsknedslag och fick byta kompressor m.m på en två år gammal pump(då ingick ju Artic försäkringen under 6 år). Vid åska gäller inte Artic försäkringen för självrisk och värdeminskning(tur pumpen var relativt ny), finns fler situationer då försäkringen inte täcker och det är ju alltid försäkringars dilemma.
 
Tack för alla svar och er samlade input, den har varit givande och tänkvärd att läsa.
Jag väntade mig inte heller 30+ inlägg under den första dagen men det får tillskrivas omnämnandet i Byggahus mailet som kom tidigare idag.

Erbjudandet jag refererade till är en förlängning av NIBE's originalgaranti på 5 år, den säljs som en allriskförsäkring av Arctic Seals AB. Några har frågat om försäkringsvillkoren, jag har skannat dom och bifogat. Den ena sida är skriven med ett litet typsnitt, hoppas att ni kan läsa det.

Trots flera redogörelser för hur ni har blivit ersatta vid olika maskinhaverier så har jag landat i att denna försäkring inte passar mig. Dels är jag villig att ta risken att behöva ta ett framtida beslut om att betala själv för att reparera eller byta ut något, dels så erbjuder hemförsäkringen ett visst mått av skydd.
Det finns också ett försäkringsvillkor som jag ogillar, det lyder "Dock ersätter denna försäkring högst 80% av anläggningens ursprungliga inköpspris". Det är oklart on "anläggningen" betyder hela anläggningen eller bara värmepumpen.
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Jag har en bergvärmepump, NIBE F1255-16kW, som just fyller 5 år. Den har gått problemfritt och jag har låtit installatören göra 2 besök för kontroll och "underhåll" av bergvärmesystemet under denna tid.

Igår kom ett erbjudande från ett

försäkringsbolag (Arctic Seals AB) om att teckna en värmepumpsförsäkring mot en kostnad på 945 kr för ett år. Försäkringen täcker eventuell självrisk om hemförsäkringen har en maskinskadedel, den täcker även det åldersavdrag som hemförsäkringsbolaget applicerar på äldre utrustning. Den täcker en total skadekostnad på upp till 500 000 kr och upp till 3000 kr för självrisken Försäkringen kan förnyas upp till 18 år efter installationsdatumet. Årspremien framåt går inte att hitta och den kommer sannolikt att öka, kanske så mycket att det inte är vettigt att behålla den när ett antal år har gått (och värmepumpen har en större sannolikhet att haverera)

Länk till bolaget: [länk]

Har någon erfarenheter på detta område att dela med sig av?
Är detta en ganska värdelös och dyr produkt för de flesta konsumenter?
Vi hade en Arctic försäkring på våran pump , en Termia installerad 2009, premien ökade varje år och förra året låg den på 2600kr har jag för mig. Nu fick vi en översvämning i somras och då gäller inte den försäkringen för inkommande vatten. Så det gäller att läsa det finstilta…Har nu en ny pump med 6 års försäkring, tror inte vi kommer att förlänga den sen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Precis. Om värmepumpen är så gammal att din ordinarie villaförsäkring inte ersätter ett fel så får du inte heller nånting från Arctic. De första 10 åren är det nog en hyfsad trygghetsinvestering, men sen är det tveksamt.
Sitter med mitt sista (för 18:e året) förlängningserbjudande från Arctic här. Det står uttryckligen att de ersätter hela skadekostnaden även om hemförsäkringen gjort avskrivning med 100%. Premien är 4300.- Minns inte riktigt när den höjdes eller i hur många steg.

Det är nog som flera konstaterat väldigt tveksamt, även om min IVT (HT+ C6) havererat flera gånger under perioden. Motorventil två gånger och styrpanelen Rego en gång är några jag minns. Men det är nog ändå inte saker som kostat mer än tiotusen totalt. De första sakerna hände nog faktiskt redan innan den frivilliga försäkringen.

När man gör en investeringskalkyl, borde man ta med kostnaden för försäkringen i bilden. Och sätta av de pengarna på ett eget VP-reparationskonto.

Jag är principiellt emot att man som kund ska garantera en produkts livslängd, när man inte kan påverka den. :mad:
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vår NIBE F370 började läcka kylmedel efter fem år (tydligen vanligt med mer miljövänliga kylmedel), det hade gått på runt 30tkr att laga utan försäkring, så då var det skönt att ha den.
 
Min ICA-försäkring skriver av värmepumpen med 10% om året fr o m år tre, dvs helt avskriven efter tolv år. En större reparation efter fem år, skulle då ersättas med 70% minus självrisk från hemförsäkringen. Frågan är hur mycket den sista biten är värd i pengar och tjafs från dubbla försäkringsbolag.

Jag sitter själv just nu med min första försäkringsskada. Hemförsäkringen har krävt in uppgifter om inköpspris, intyg från reparatör, faktura och bla bla, bara för att konstatera att värmepumpen är avskriven med 150% och att ersättning därmed uteblir. Arctic är inte nöjda med det utlåtandet, utan vill ha något annat och ber MIG att fixa det. Plus att jag måste signera PDF:en som är skadeanmälan. Hur då? De säger att många kunder har ett "pennprogram" på sin PC. Man häpnar....

Jag skulle säga att försäkringsbolagen gör vad de kan för att försvåra för sina kunder, så att vi ska tappa sugen och strunta i ersättningen. Lärdomen för er som inte fastnat i smeten ännu är att ni bör överväga om ni ska ha tilläggsförsäkring på värmepumpen över huvud taget. Och faktiskt överväga om ni ska investera i komplicerade anläggningar som värmepumpar och solceller med lång avskrivningstid och som kräver den här hanteringen.

Eller om ni kan förmå tillverkaren att ta ansvar för sin produkt...

En sur /Fumble
 
  • Gilla
Ivo f
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Min ICA-försäkring skriver av värmepumpen med 10% om året fr o m år tre, dvs helt avskriven efter tolv år. En större reparation efter fem år, skulle då ersättas med 70% minus självrisk från hemförsäkringen. Frågan är hur mycket den sista biten är värd i pengar och tjafs från dubbla försäkringsbolag.

Jag sitter själv just nu med min första försäkringsskada. Hemförsäkringen har krävt in uppgifter om inköpspris, intyg från reparatör, faktura och bla bla, bara för att konstatera att värmepumpen är avskriven med 150% och att ersättning därmed uteblir. Arctic är inte nöjda med det utlåtandet, utan vill ha något annat och ber MIG att fixa det. Plus att jag måste signera PDF:en som är skadeanmälan. Hur då? De säger att många kunder har ett "pennprogram" på sin PC. Man häpnar....

Jag skulle säga att försäkringsbolagen gör vad de kan för att försvåra för sina kunder, så att vi ska tappa sugen och strunta i ersättningen. Lärdomen för er som inte fastnat i smeten ännu är att ni bör överväga om ni ska ha tilläggsförsäkring på värmepumpen över huvud taget. Och faktiskt överväga om ni ska investera i komplicerade anläggningar som värmepumpar och solceller med lång avskrivningstid och som kräver den här hanteringen.

Eller om ni kan förmå tillverkaren att ta ansvar för sin produkt...

En sur /Fumble
Tråkigt att det krånglar så för dig, trodde det var bilförsäkringar som höll på med sånt. Jag hade inga problem med actic å "dina försäkringar" allafall
 
Arcticförsäkringen är värd att ha, om man inte kan reparera själv, bara att komma och felsöka en pump kostar 800kr/h plus km kostnad eller bilavg. Då är det billgt med arcticförsäkringen/år. Ett kompressorbyte kostar uppemot 30kkr idag.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Vår NIBE F370 började läcka kylmedel efter fem år (tydligen vanligt med mer miljövänliga kylmedel), det hade gått på runt 30tkr att laga utan försäkring, så då var det skönt att ha den.
Inte vanligare att det läcker med miljövänliga köldmedier, men problemet i Nibe 370 är samma som i tidigare 310/360 propanet som köldmedium är inte bra om man får fel på överhettningen, då skär kompressorerna på grund av dålig smörjning.
 
G Gillar att bygga skrev:
Jag har en bergvärmepump, NIBE F1255-16kW, som just fyller 5 år. Den har gått problemfritt och jag har låtit installatören göra 2 besök för kontroll och "underhåll" av bergvärmesystemet under denna tid.

Igår kom ett erbjudande från ett försäkringsbolag (Arctic Seals AB) om att teckna en värmepumpsförsäkring mot en kostnad på 945 kr för ett år. Försäkringen täcker eventuell självrisk om hemförsäkringen har en maskinskadedel, den täcker även det åldersavdrag som hemförsäkringsbolaget applicerar på äldre utrustning. Den täcker en total skadekostnad på upp till 500 000 kr och upp till 3000 kr för självrisken Försäkringen kan förnyas upp till 18 år efter installationsdatumet. Årspremien framåt går inte att hitta och den kommer sannolikt att öka, kanske så mycket att det inte är vettigt att behålla den när ett antal år har gått (och värmepumpen har en större sannolikhet att haverera)

Länk till bolaget: [länk]

Har någon erfarenheter på detta område att dela med sig av?
Är detta en ganska värdelös och dyr produkt för de flesta konsumenter?
Lika värt att teckna som det är att köpa trisslotter.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Jag tog mig för att kolla upp lite fakta för att få en bättre förståelse för detta. Min IVT HT+ C11 kostade 2005 160kkr inklusive borrhålet. Jag tror att borrhålet stod för c:a 50-60kkr av det och själva BVP:n lika mycket.

Min arcticförsäkring har kostat så här genom åren:
Linjediagram visar stadig ökning över tid mellan 2005 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totalt blir det drygt 32kkr (summan av försäkringsfakturorna - inte nuvärdesberäknat...). Det har sagts att ett kompressorhaveri kostar ungefär så, men beror säkert på storleken på kompressorn.

Frågan blir då: Tror jag att mina sammanlagda reparationskostnader kommer att överstiga den summan under försäkringsperioden (18år)?

Jag fick just växelventilen bytt och det är väl den sannolikaste komponenten att ge upp. Det gick på knappt 5kkr.

/Fumble
 
  • Gilla
plipli
  • Laddar…
Man tjänar statistiskt aldrig på att ha en sådan försäkring, så skulle de inte finnas. Det handlar bara om risk och likviditet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.