Har du en ”fast arbetsplats” på ett kontor någon stans och av egen ”fri vilja” väljer att jobba på hemmakontor så är det nog ganska svårt.
Har blivit en explosion av hemmajobbande nu under och efter Covid. Men skulle tro att majoriteten har en stationeringsort på ett kontor och har förmånen att kunna få jobba hemifrån
Troligen svårt att kunna hävda några extra kostnader. Men Skype/Teams möten fungerar utan några problem via 4G från mobilens uppkoppling.
 
  • Gilla
HEM2121 och 4 till
  • Laddar…
SOS 112! Hur ska detta gå? Spännande uppföljning imorgon om mötet blir av.
 
  • Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 24 till
  • Laddar…
Man förundras ibland över hur snabbt vissa människor kastar sig över ett problem med tanken: ”hur mycket kan jag kräva här då?”

Använd hotspot/internetdelning. Hundvakt är väl i allra högsta grad ditt bekymmer och inte grävarens (försäkringsbolag) !?
 
  • Gilla
pippii långstrump och 25 till
  • Laddar…
Boka in dig på något workspace och sätt hunden på dagis. Sen får du kräva grävaren på pengar. Du får antagligen inte ett öre, men du kan ha ditt viktiga möte i fred.
 
  • Gilla
quispiam och 2 till
  • Laddar…
Har Ledningskollen varit inblandad? Om den låg fel är det ju inte lätt för grävaren då vissa slarvfirmor lagt fibern 10cm ner. Kan i övrigt tycka att om man har sådana extrema kostnader om internet inte fungerar så bör man själv ha en planerad backup. Sen om det är ett kontorshotell eller hotspot från telefonen så kvittar det nog bara det fungerar för en själv. Även om man får betala några 100 lappar för att dela med telefonen så tror jag få firmor ens tjaffsar om man ber om det.
 
Alla har väll en telefon o kan dela hotspot med den? Jobbar man hemma o inte har löst en backup för sånt så viktigt som nät kanske man borde åka till jobbet istället :)
 
  • Gilla
deetee och 4 till
  • Laddar…
hsd
Telia har bjudit på 4g router vid längre avbrott, dock ger det inte samma hastighet som fiber eller dsl
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Till alla som förespråkar uppkoppling via mobil så ligger vårt boende i ett svajigt område. Det mest irriterande är att få massa problem i en stressigt tillvaro som tar tid att fixa och man själv är inte alls igenligen inblandad i och frågade bara om någon hade erfarenhet om vad som gäller och behöver inte putslustiga kommentarer och ordmärkare alla här tror jag förstår vad jag menar.
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Till alla som förespråkar uppkoppling via mobil så ligger vårt boende i ett svajigt område. Det mest irriterande är att få massa problem i en stressigt tillvaro som tar tid att fixa och man själv är inte alls igenligen inblandad i och frågade bara om någon hade erfarenhet om vad som gäller och behöver inte putslustiga kommentarer och ordmärkare alla här tror jag förstår vad jag menar.
Åk till någon kompis eller släkting och lek kontor en dag eller två.
 
  • Haha
Peter_Ker
  • Laddar…
V
M MiaSthlm skrev:
Grannens grävare grävde av vår internetkabel. Då arbetet sker mest hemma via nätet inte kanske ske nu undrar jag vad jag kan kräva för de extra kostnader som jag får t ex resekostnader, restid m m.Grävaren har väl drulleförsäkring. Och hur lång tid brukar det ta att få kabeln fixad. Blev rekommenderad av grannen att sitta vid något work space kostar pengar hunden behöver hundvakt hur fixas det.
Ursäkta men snälla, hur ska folk våga utföra jobb om var o varannan ska bli kompenserad för precis vad som helst

Åk till jobbet. Väx upp.
 
  • Gilla
  • Älska
pippii långstrump och 37 till
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Man förundras ibland över hur snabbt vissa människor kastar sig över ett problem med tanken: ”hur mycket kan jag kräva här då?”

Använd hotspot/internetdelning. Hundvakt är väl i allra högsta grad ditt bekymmer och inte grävarens (försäkringsbolag) !?
Spot on! Lös din jobbsituation och gå vidare i livet. Olyckor händer. Vet nån förresten om jag kan få kompensation för att jag behöver ta hand om kommunens löv som blåser in på tomten?
 
  • Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 17 till
  • Laddar…
V
K Klabbarparn skrev:
Man förundras ibland över hur snabbt vissa människor kastar sig över ett problem med tanken: ”hur mycket kan jag kräva här då?”

Använd hotspot/internetdelning. Hundvakt är väl i allra högsta grad ditt bekymmer och inte grävarens (försäkringsbolag) !?
Håller helt med, hundvakt. Seriöst. Inte konstigt hantverkaren tar betalt som de vore guld. Premierna på deras försäkringar o kompenserings hysterin måste ju va enorm.

Detta är en del av livet.
 
  • Gilla
mcax och 4 till
  • Laddar…
V
I itscire skrev:
Spot on! Lös din jobbsituation och gå vidare i livet. Olyckor händer. Vet nån förresten om jag kan få kompensation för att jag behöver ta hand om kommunens löv som blåser in på tomten?
Eller kompensering för ljudnivån vi hade hos oss söndag natt når dem asfalterade. Att de va aviserat långt innan spelar ingen roll.
 
  • Gilla
itscire
  • Laddar…
Grävaren har inte direkt orsakat dig skada, endast indirekt. Den som direkt lider skada är fiberägaren. Endast denne kan ställa krav på ersättning från grävaren.
Du ska ställa krav mot din internetleverantör men där kammar du antagligen noll. Ett vanligt konsumentabonnemang för bredband brukar inte ge kompensation vid avbrott. Är du så beroende av fungerande uppkoppling så skaffa backup via mobilnät eller ett dyrt företagsabbonnemang med tillgänglighetsgaranti. Du kommer antagligen konstatera att det är billigare att ta extrakostnaderna med resor och hundvakt de få gånger problem inträffar.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 11 till
  • Laddar…
hsd
Har grannen möjligtvis en router som Du kan ansluta till, skaffa en nätverkskabel som är tillräckligt lång
 
  • Gilla
Esdie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.