Hej

Vi står inför ett köp av vårt första hus, det är ett torp från 1900 som är påbyggt år 2 håll.

torpargrund, källare och betongplatta i de olika delarna.

det finns fukt i takkonstruktionen, så ja byta tak förstår jag är ett måste. Slottsteater behöver besiktigas och åtgärdas då det finns skador i bruk.

men sedan kommer fukt och andra partier jag inte vågar mig på att bedöma hur farligt eller inte sakerna är. Tänker grund med fukt och insektsangreppen??? Tänker lite av de andra med!!!?

Tänker även på ingen lukt i garderob?? Som jag tror sitter på väggen intill nya badrummet?


vad tänker ni som kan saker???

Tre bilder visar en vind med mögelskador, fukt och isoleringsproblem. Text beskriver fuktkontroll och åtgärdsrekommendationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rapport om takskador, åldersrelaterade brister, behov av kontroller och reparationer synlig genom bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svenskt inspektionsprotokoll med anmärkning på lukt i klädkammare, inga problem i vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dokument med text och foton på skador, äldre våtrum och källare i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dokument med text och bilder som visar skador och problem i husgrund, mögel och konstruktionsbrister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är tanken med torpet? Åretrunt boende, erat fasta boende framöver?
 
Min personliga åsikt är att ni inte bör köpa det huset. Undantaget är om det finns något som gör det till ett Drömhus med stort "d" av någon anledning.
Ens första hus bör inte ha ett läckande tak, konstig lukt här och var, samt en felkonstruerad inredd källare.

Det finns fler och bättre hus! Speciellt i dessa tider.
 
G Ganescha skrev:
Vad är tanken med torpet? Åretrunt boende, erat fasta boende framöver?
Tanken är ”sommarhus” fast vi har det såpass nära att vi tänker vara där ofta. Året om. Men inte permanentboende
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Min personliga åsikt är att ni inte bör köpa det huset. Undantaget är om det finns något som gör det till ett Drömhus med stort "d" av någon anledning.
Ens första hus bör inte ha ett läckande tak, konstig lukt här och var, samt en felkonstruerad inredd källare.

Det finns fler och bättre hus! Speciellt i dessa tider.
ja det är för läget vi gillar det, men visst det är inte ett perfekt hus.. tyvär
 
Nämen Kim... ska ni lämna A-berg? Va kul med hus Hoppas att du får bra input på dina funderingar... Bättre forum med rätt kompetens är svår att hitta!

Glöm inte att allt går att åtgärda, det handlar bara om tid, pengar och svett!

Och visst ska du inte besiktiga slottsteatern? :crysmile:
 
  • Gilla
Vintermannen
  • Laddar…
Till saken hör att ett "sommarhus" som kallställs eller går på sparlåga på vintern behöver vara minst lika tätt och bra som ett man bor i.
Mitt första hus var ett ödehus så jag har varit där i kvadrat, i snart 20 år.
Så, du behöver en hel del pengar, ork och ett gäng lediga månader och en förstående familj.
Eller så behöver du massvis med pengar och lägger ut det mesta och allt som ni inte upptäckt ännu.
 
  • Gilla
Vintermannen
  • Laddar…
Pear4Life Pear4Life skrev:
Nämen Kim... ska ni lämna A-berg? Va kul med hus Hoppas att du får bra input på dina funderingar... Bättre forum med rätt kompetens är svår att hitta!

Glöm inte att allt går att åtgärda, det handlar bara om tid, pengar och svett!

Och visst ska du inte besiktiga slottsteatern? :crysmile:
nej per, blir nog kvar här i vår BRF men ska bli sommarhus tänkte vi ;-)
 
V Kim poulsen skrev:
ja det är för läget vi gillar det, men visst det är inte ett perfekt hus.. tyvär
Läget kan absolut göra det till ett drömhus, men det är många stora minus på det huset. Fukt- och/eller mögelskador är oftast svåra och dyra att komma tillrätta med, dessutom är det inte bra för hälsan att vistas i hus där det finns mögel.
Gamla hus som tagits väl om hand har många fina år att ge, det är värre om de inte tagits om hand på rätt sätt (eller byggts om och ut med tveksamma metoder). Inte så att det är omöjligt, men det är oerhört mycket jobb att få ordning på ett sånt hus.
 
  • Gilla
Vintermannen
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Läget kan absolut göra det till ett drömhus, men det är många stora minus på det huset. Fukt- och/eller mögelskador är oftast svåra och dyra att komma tillrätta med, dessutom är det inte bra för hälsan att vistas i hus där det finns mögel.
Gamla hus som tagits väl om hand har många fina år att ge, det är värre om de inte tagits om hand på rätt sätt (eller byggts om och ut med tveksamma metoder). Inte så att det är omöjligt, men det är oerhört mycket jobb att få ordning på ett sånt hus.
och dessa fel skulle du anse vara så pass allvarliga? Jag blir självklart orolig när jag löser om dem. Men hur stora är denna typ av fel? Vad kommer man behöva göra för att komma tillrätta med dem felen som är rapporterade?

Fukten i torpargrunden? Svårt att komma in där… vad kan man göra? Platsa? Avfukta? Eller vad gör man?
 
V Kim poulsen skrev:
och dessa fel skulle du anse vara så pass allvarliga? Jag blir självklart orolig när jag löser om dem. Men hur stora är denna typ av fel? Vad kommer man behöva göra för att komma tillrätta med dem felen som är rapporterade?

Fukten i torpargrunden? Svårt att komma in där… vad kan man göra? Platsa? Avfukta? Eller vad gör man?
Jag har inte besökt huset, så det kan jag inte svara på. Det är det bästa sättet att bedöma om ett hus är något att ha. Men utdragen ur besiktningsprotokollet ser inte så lovande ut.
Det är min åsikt.
Gå på visningen och bilda er en egen uppfattning, gärna i sällskap av någon som är huskunnig!
 
  • Gilla
Vintermannen
  • Laddar…
Det blev inte detta huset, pratade med besiktningsmannen som sa att det på kort sikt, i år eller asap talet ska bytas. Ok lätt fixat.
Sedan stinker det i ett rum, troligen grön grunden uppåt. Alltså måste grunden p ga detta och det andra fixad väldigt snart. Han sa att det är så pass angrepp att syllar och annat riskerar skada eller… så nej Resteröd 723 får någon annan köpa. Budgivningen är redan på nästan utgångspris…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.