Önskar tips om hur jag skall göra med väöxtligheten runt vår altan. Har grävt uppo en TÄT, HÖG otäck häck och skulle vilja ha några låga buskar med stora blommor, gärna rosa eller gula blommor. Typ Rhododendron. Men denna altan har sol hela dagen och dessutom sandjord (vä'ldränerad, blir torr direkt) så det var kanske inte så lyckat med just roddisar. Hade tänkt mig några buskar, några små tuvor med småblommor och sen täcka med fiberduk och sen dekorationsgrus ovanpå.

altan1.JPG

Här är altanen utifrån, så man ser hela helheten

altan2.JPG

Det var bara här jag hade tränkt ha buskar föst, men det kanske blir bättre att ha runt hela altanen och bara lämna ett litet hålk för in och utpassage...

altan3.JPG

Skrytbild. Dessa rötter och några till som inte syns i bild grävde jag upp.

altan4.JPG

Ur annan vinkel.

Vill jättegärna ha tips på hur jag skall få till detta snyggast!!! :D
 
Är inte själv duktig på växter och trädgård, men jag har ett tips på en bra sida: http://www.odla.se/
Det finns även ett forum där.
 
Varför inte ölandstok 378.jpg?
De är väldigt anspråkslösa och blommar länge  :D finns även gula å vita.
Vi har en liten låg häck av Spirea "little princess"
383.jpg
runt en lägre mur som omgärdar altanen och där blir torrt  ;).
Bilderna är från www.hortogreen.com
 
Jag fick jättebra tips på odla.nu, tack för det tipset! :) Ölandstok och spirea hade vi i gamla huset och de tillhör tyvärr inte mina favoriter... :-/ Nu har jag bestämt mig för att trotsa moder natur och köra med roddisar i alla fall, trots att det inte är norr! Håll tummarna! :)
 
Hemmakatten
Du är helt rätt ute! det är massor av rododendron (faktiskt säkert hälften av alla sorter) som vill ha FULL SOL eller MYCKET SOL. De flesta (minst 90%) av alla azaleor (lövfällande) vill ha sol mest hela dagen.
Som sagt, det är en gammal felaktig skröna som säger att roddisar ska stå i skugga.
Vad de däremot kräver är SUR JORD. Dvs. om du vill ah roddisar så måste du planera för en surjordsplantering, lågt Ph. Där trivs bl.a ljung (vill ha massor med sol), blåbär, lingon, murgöna, magnolia (underbart!).
du kommer att få en jättehärlig plantering!! :D
 
Åh tack "kissen" för medhåll, mer sånt! :-* :D Nu blev jag så inspirerad att jag tror tamig 17 jag ska satsa på några azaleor också... :D Undrar om jag ska ta dem också knallröda, eller bryta av och ta vita istället... :-/ Kommer du och hjlper mig att gräva nästa vecka? ;D
 
Hemmakatten
Stopp och belägg!! :D
Du kan ju inte bara köpa rododendron utifrån vilken färg de har..... ;) Det finns ju de som inte trivs i sol.

Låna eller köp boken "Rododendron" av Niels Skjöldberg. Underbar bok med fantastiska bilder. Du kommer bli helt sjuk av "vill-ha-begär". I boken finns förstås också massor med rododendron o azaleor med bild på varje och placering och blomningstid mm. Det finns stora och små, de som blommar tidigt och de som blommar senare (vissa blommar tom gärna en extra gång på hösten).

Och du, glöm inte den stora lastbilen med ogödslad torv som måste blandas ner i jorden. ;) Du lär få en del vanlig jord över. Alternativet är att bygga upp med torv ovanpå rabatten, roddisar har små, kompakta rotsystem. Mycket lätta att flytta om man vill.

Till sist, det är inte min usla hjälp med grävning du behöver, utan ett antal utkommenderade värnpliktiga eller en liten grävmaskin. ;D
 
Jag ska inte lägga mej i men...varför "bygga igen" med buskar? Du har ju jättefina stolpar för klättrande grönska! Klematis eller en vansinnigt snabbväxande humle, ja det finns ju hur mycket som helst. Så kan barnen röra sig fritt in och ut i trädgården.

/ulle, i all välmening
Roddisar är helt OK växter!
 
Tänkte bara att ge dig ett alternativ, även om jag tror att det kan bli bra med rhodendendron.

Fairyrosor och lavendel utanpå det.
Klätterväxter lät bra också...kaprifol doftar himla gott tycker jag.
Kanske lite mindre jobb med detta alternativet :)
 
Hej Sophia :)

Jag håller med "MisseoMojje", använd dina stolpar till klättring, tex. mha. klematis, gärna en mörkröd sort :-* kanske kan du låta klättraren ta vägen under bågen på din altan för att klä den i grönt.
För att skydda och skugga rothalsen på klematis skulle det vara jättefint med ngt. "buskaktigt" som skuggar klematisens rötter och samtidigt avgränsar mot garageuppfarten, ger ett fint uterum/pergola.
Spirea är ju anspråkslös med tanke på jordmånen, men varför inte buskrosor (kanske "Hurdalsrosen", härdig och hyfsat anspråkslös buskros med vackert rött grenverk och nypon för att inte tala om den jättefina rosa blomfärgen, inte så taggig heller, svagt men dock doftande) som i kombination med klättrande klematis och några tuvor lavendel (eller kanske ännu hellre nepeta som är nästan lika fin, men inte alls lika känslig, ingen doft tyvärr) är en :-* :-* kombination, tycker jag.

MVH//Christina.
 
Håller med... varför skymma de fina pelarna?
Roddisar kan bli 2-3 meter höga... skall ni inte ha nån sol? Clematis eller Kaprifol... eller kanske en Bokharabinda? ::)

Eller Klätterhortensia? Fast det är väl det ni har på väggen mitt emot??
???
 
377.jpg(Lonicera 'Honey Baby') En ny, liten kompakt buskväxande kaprifol. Blommar hela sommaren med creme- till gulfärgade kaprifolblommor med en härlig doft. Höjd 30-40 cm.

Denna lilla buskkaprifol med klätter rosor, klematisar och andra fina perenner och buskar :D
 
Klart jag kan välja roddisar efter färg!!! Eller... ;)

Äsch vad många bra tps ni kom med nu då, jag har inte TID att ta ställning till allt ju, jag hade ju bestämt mig så bra!!! *S*

Klätterväxter... Roddisarna var ltie till för att förhindra obekymrat springande... ;) Det finns TVÅ vägar till altanen, tyckte det räckte med dem? :D Men du har rätt, nån klematis skulle kanske inte vara fel...

Nu måst jag ta reda på hur stora mina fina röda roddisar blir och om de gillar sol. Köpa bok hinnar jag intem ed, får prata med blomsterlandet tror jag... Tack igen för hjälp!
 
Tänkte ni kanske ville se hur det blev! :)

altan5.jpg

altan6.jpg

Den där strängen med blommor längst till höger sparade jag några fina blommor på, men nu tycker jag mest att det ser "ofärdigt" ut så jag funderar på att flytta dem någon annan stans och lägga ut duk och kross där med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.