Om jag har rött taktegel och tänker montera svarta solceller som täcker i princip hela taket.
Måste jag söka bygglov för det?
 
Kolla vad som gäller i din kommun.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
K
Om det följer takkonstruktionens lutning brukar man inte behöva. Men kolla med kommunen
 
Som knightjocke säger behövs det inte om solcellerna läggs på taket utan extra uppvinkling oavsett färg.
Undantagen är K-märkta hus eller om det ligger ett flygfält eller försvarsanläggning i närheten.
 
Någon som har erfarenhet av hus stor andel av totala kostnaden solcellsbolag vill ha som förskottsbetalning i samband med beställning?

Svea Solar som jag kommit långt i diskussionerna med, vill ha 35% av priset (före grönt avdrag) i samband med beställning. Installation i September, vilket innebär att de i vårt fall vill ha över 100.000 SEK i förskott 10 månader före installation. Är detta verkligt rimligt? Någon som erfarenhet av andra aktörer?
 
Jag har beställt av ett lokalt bolag och i offerten stod det 10% vid beställning men när avtalet kom för påskrift gällde 100% vid idrifttagen anläggning(y).
Skulle aldrig betala 35%:surprised:
 
Jag fick lägga 15% hos svea solar i maj. Grannarna som beställde i juli behövde inte lägga något (svea)
 
P pmwb skrev:
Någon som har erfarenhet av hus stor andel av totala kostnaden solcellsbolag vill ha som förskottsbetalning i samband med beställning?

Svea Solar som jag kommit långt i diskussionerna med, vill ha 35% av priset (före grönt avdrag) i samband med beställning. Installation i September, vilket innebär att de i vårt fall vill ha över 100.000 SEK i förskott 10 månader före installation. Är detta verkligt rimligt? Någon som erfarenhet av andra aktörer?
STOPP och belägg säger jag bara! Finns minst tre andra bolag med bra pris, standardprodukter eller bättre SAMT 100% efter slutförd installation.Och de kan i nuläget installera kring april/maj.
 
U
H Hartmuth Bodinger skrev:
Om jag har rött taktegel och tänker montera svarta solceller som täcker i princip hela taket.
Måste jag söka bygglov för det?
Precis som flera andra skrivit så kolla med kommunen. De flesta kommuner bör ha ett eget "avsnitt" för just solceller. Bor du inom detaljplanerat område och om detaljplanen reglerar material eller kulör på taket, till exempel om detaljplanen säger “bostadshusen ska förses med röda takpannor” krävs det bygglov.

Du kan även läsa mer på Boverket här: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/andring/sol/
 
M mortimer skrev:
STOPP och belägg säger jag bara! Finns minst tre andra bolag med bra pris, standardprodukter eller bättre SAMT 100% efter slutförd installation.Och de kan i nuläget installera kring april/maj.
Vilka då?
 
P pmwb skrev:
Vilka då?
Solsystem.com
Decasol
Kopernicus (något dyra men bra villkor)
Alstraenergi (något dyra men bra villkor)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.