Någon som känner till om det någonstans finns instruktion på hur man monterar en impulsfjäder på en Gira infälld strömbrytare.
 
Ta bild på strömbrytaren när vippan är bortplockad samt en bild på baksidan av vippan, så lär någon kunna säga var fjädern ska sitta.
 
Närbild på en hand som håller en elektrisk installationsdosa med texten "GIRA". Oskarp bakgrund, fokuserad främre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som man ser på bilden så finns dem ”hylsa” på själva vippan och rund utskärning på huvudenheten. Antar fjädern sitter där emellan. Måste ta bort vippan för att montera fjädern, blir jäkligt pilligt annars ….?
 
Ja, man måste alltid ta bort vippan från resten av strömbrytaren för att kunna få dit impulsfjäder, detta oberoende vilken tillverkare/modell det är.
 
Anande det. Tack!
 
Inte på renova och jag gissar att det är samma sak på exxact.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Min brytare är en Gira. Har sökt överallt på Internet och för nästan alla andra större fabrikat hittar jag instruktioner (filmer etc) men inte för Gira. På dessa montera man fjädern utan att ta bort vippan verkat det som.. På min är det i princip omöjligt, för trångt. Men känns inte helt bekvämt ta ta bort vippan heller.

Tänkte kanske någon annan gjort samma sak och kunde råda mig ….
 
Både gira och jung har speciella återfjädrande tryckknappar.

Vill inte minnas att man kan köpa ombyggnadssatser för att konvertera så som man kan göra på eljo och Elko.
 
M Matscb skrev:
Min brytare är en Gira. Har sökt överallt på Internet och för nästan alla andra större fabrikat hittar jag instruktioner (filmer etc) men inte för Gira. På dessa montera man fjädern utan att ta bort vippan verkat det som.. På min är det i princip omöjligt, för trångt. Men känns inte helt bekvämt ta ta bort vippan heller.

Tänkte kanske någon annan gjort samma sak och kunde råda mig ….
Jag tror du och Demmpa pratar om olika saker. Om du med vippa menar den som man trycker på för att få loss kabeln så ska du inte ta bort den. Demmpa menar nog själva knappen man trycker på när man vill tända. Alltså den som inte syns på någon av dina bilder eftersom den redan är borttagen.
En vild gissning bara. :cool:
 
Trodde det var så? Man kan nämligen köpa fjädrar speciellt för Gira. Men jag såg att fanns återfjädrande med eget artikelnummer….
 
richardtenggren
Tex Jung har ju både återfjädrande med växlande och ”puls”-funktion, mycket trevligt :) Troligen har Gira detsamma.
 
Fixat det. Man kunde eftermontera en fjäder genom ta bort den inre delen av vippan (se bilden) på standard enpoliga brytaren. Blev riktigt bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.