A
Skulle vilja höra er definition av "nyrenoverat" när det gäller villa?

Från husannons;

"Välkommen till ett nyrenoverat hus att flytta rakt in i, ett hus som måste upplevas på plats! Moderna badrum, nyrenoverat kök,"

Badrummen renoverade 2007 samt 2015. Köket renoverat 2016.

Skulle inte under några omständigheter kalla detta nyrenoverat?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om det är byggt på 1700-talet och totalt orört fram till 2007 kan jag nog tycka att det kan gå som "nyrenoverat"..
 
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nyrenoverat är inte ett definierat begrepp, mer att se som reklam. I det här fallet finns ju även uppgifter om årtal, då kan ju var och en bedöma själv
 
Därtill får man då fundera över hur mycket som ska vara renoverat för att det ska få kallas renoverat i så fall.
Om badrum är renoverat -07 och -15 och köket -16, men jag målade om sovrummet förra veckan, är det då nyrenoverat?

Oavsett är det i exemplet ovan är det dock av akademisk betydelse då det framgår tydligt när saker är gjorda. Jag skulle kanske vara något mer upprörd om jag fick höra att det var nyrenoverat och det först på visning/etc. uppdagades att det är 15 år sedan något gjordes.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sen har ju betydelsen av ordet "renoverat" helt glidit. I dag används det i princip synonymt med "underhållet". Men något måste ju ha förändrats på ett betydande sätt för att något ska vara renoverat. Men att spackla upp väggarna, laga listerna och måla om anses typ vara renoverat numera.

Badrumsrenoveringar och köksrenoveringar passar nog lättare in som delrenoveringar i och med att de faktiskt ofta är en rejäl estetisk och teknisk omgestaltning.
 
A
tveksamt tveksamt skrev:
Därtill får man då fundera över hur mycket som ska vara renoverat för att det ska få kallas renoverat i så fall.
Om badrum är renoverat -07 och -15 och köket -16, men jag målade om sovrummet förra veckan, är det då nyrenoverat?

Oavsett är det i exemplet ovan är det dock av akademisk betydelse då det framgår tydligt när saker är gjorda. Jag skulle kanske vara något mer upprörd om jag fick höra att det var nyrenoverat och det först på visning/etc. uppdagades att det är 15 år sedan något gjordes.
Detaljerna stod först i besiktningsprotokollet som blev tillgängligt på visningen.

En annan villa kallades sekelskiftshus då det var byggt 1934. Ganska långt från något sekelskifte kan jag tycka
 
Claes Sörmland
Aaake37 skrev:
Detaljerna stod först i besiktningsprotokollet som blev tillgängligt på visningen.

En annan villa kallades sekelskiftshus då det var byggt 1934. Ganska långt från något sekelskifte kan jag tycka
Inte lätt att hitta nya medarbetare med rätt kompetens som på dagens arbetsmarknad. Det gäller säkert också för besiktningsföretagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.