Har behandlat ett bord i ek med Osmo hårdvaxolja (vitt pigment) och ytan ser inte bra ut.

Följde instruktionen på burken, penslade på ett tunt lager, väntade cirka 10 min och torkade med en trasa (i fiberriktningen).

Ytan är liksom blank på vissa ställen och matt på andra. Tycker själv inte att det enbart ser ut som att träet rest sig. Utan mer som att det har blivit märken av penseln och/eller trasan när jag torkade av. Väntade jag för kort/för länge innan jag torkade av? Skulle jag ha gnuggat mer? Eller vad har jag gjort för fel?

Har försökt läsa på och hittade en annan instruktion där det står ”Var noga med att inte lämna något överskott” (efter att man torkat av). Men just den detaljen finns inte på burken. Och avtorkningsmomentet verkar bara vara aktuellt om jag önskar en ljusare infärgning?

Så jag fattar inte – ska liksom mer polera/jobba in oljan? Eller bara svepa lätt när man torkar av?

Och vad gör jag med skivan nu? Ordnar det upp sig om jag sandpapprar fint innan nästa lager?

Tacksam för hjälp!
Har redan misslyckats helt en gång då jag hade alldeles för mycket olja. Så det här är andra försöket.

Svårt att fånga ytan på på bild, men bifogar några bilder ändå.
 
  • Nyrenoverat bord med vit bets framför fönster och inomhusväxter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen slipat träbord med synlig träådring och ljusreflektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett köksbord mot ett fönster med ljusa gardiner, krukväxter och en röd takpannebakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har bara använt Osmo hårdvaxolja (natur) på en bänkskiva där det bara var belysning ovanifrån (så inte samma släpljus som du får) men var jättenöjd. Slipade lite med ett sandpapper efter första lagret då jag upplevde att träet "lyfte" lite. Målade ytterligare två lager och tyckte det blev väldigt jämnt, slätt och lent.
 
Är lekman och bara använt Osmo på golv (främst 3040 samt 3062). Jag har kört med en fin filtroller och upplevt att det varit lätt att få bra resultat. Tricket är nog att stryka riktigt tunt med åtgång runt 20-25 kvm/liter. Är lite svårt på bilderna, men jag hade nog mattat ned ytan rätt rejält. Typ korn 180, 240 och 320. Sen applicera den pigmenterade varianten med dyna eller roller och alltså skippat pensel+trasa. Sen en snäll mellanslipning med 240 eller 320-papper. Slutligen lägga ett tunt lager med den opigmenterade hårdvaxoljan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.