Vi har ett LK-system med vattenburen golvvärme. Vi har två fördelare, en för varje våning och en egen ledning som drar iväg till garaget.
Värmesystem med kopparrör, fördelare, ventiler och rörinfodring markerad med rött. Oorganiserade kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Härom dagen märkte jag av ett ljudligt knackande runt garaget. Det lät lite som om grannen pålade på sin tomt. Till slut lokaliserade jag ljudet till skåpet där garagets golvvärmeslingor går iväg. När jag stängde av flödet där tystnade det direkt.
Radiatoranslutningar, termostatventiler, rör, och värmereglering i ett metallskåp med öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag pratade med rörisen dagen efter trodde han att det var luft i systemet och jag testade att öka trycket i fjärrvärmeväxlaren. Från ca 1 bar till knappt 1,5 genom att vrida på "påfyllnings-brytaren"
Tryckmätare, rör, ventiler under vit enhet, installationsdetaljer, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen funkade det bra från igår förmiddag till nu på morgonen då det började knacka igen. Jag kollade in för att se om trycket sjunkit igen men nålen stod och skakade. Jag vred då av garageslingorna igen varpå allt lugnade sig.

På de vanliga fördelarna sitter ju luftningsventiler och de har jag testat att lufta och det kommer ingen luft alls. Den i garaget verkar dock inte ha någon luftningsventil alls. Vad fasen gör jag? Nu är det ju inte minusgrader än men jag vill ju kunna köra garagevärmen innan det för kallt ute.
 
P Pillard skrev:
På de vanliga fördelarna sitter ju luftningsventiler och de har jag testat att lufta och det kommer ingen luft alls. Den i garaget verkar dock inte ha någon luftningsventil alls. Vad fasen gör jag?
Det enda du kan göra då är ju att maximera flödet i den slingan (stäng av allt annat om det går) och kör cp på max. Förhoppningsvis landar då luften i en krets som du kan avlufta.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det enda du kan göra då är ju att maximera flödet i den slingan (stäng av allt annat om det går) och kör cp på max. Förhoppningsvis landar då luften i en krets som du kan avlufta.
Hur kan jag få in luften i nån annan slinga om de är stängda? Se det som att jag är en femåring ungefär när det kommer till detta så utgå ifrån basic nivå :)

Jag verkar ju kunna stänga flödet till de andra två fördelarna.
Värmesystem med rör, mätare och ventiler, två markerade med röda cirklar. Oorganiserade kablar och en jacka syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var styr jag cirkulationspumpen? Så här ser växlaren ut iaf
. Ett komplext värmesystem med rör, cirkulationspumpar, mätinstrument och en expansionskärl i en teknisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det normala är ju att luft samlas i en högpunkt på värmekretsen, i detta fall är det 90graders böjen närmast i bild, ovanför termostatvredet. Den luften kan du ju inte evakuera på normalt vis (luftnippel saknas).

Det man då kan göra är att öka hastigheten på vattnet som passerar där - kör cirkulationspumen på full fart i några timmar och stäng av alla andra kretsar (dvs det som inte går till garaget) så att du tvingar hela flödet ut till garaget.

Då kan man hoppas att vattnet drar med sig ev luft som samlats och du får då som champagnebubblor i vattnet som efter en tid kommer falla ut på andra ställen (när du åter kopplat in alla kretsar), förhoppningsvis hamnar då merparten på en plats där du kan avlufta på normalt vis.
 
Imponerande pedagogiskt. Såg du att jag redigerat mitt svar lite ovan?
 
Nu ser jag det. Ja, med de röda rattarna på fördelarna kan ju stänga av dessa och få allt vatten till garaget. Börja med det och se vad som händer. Det är apparaten som heter Wilo som är cirkulationspumpen men jag vet inte riktigt hur en sådan där fjärrvärme (?) central är kopplad så jag kan inte guida dig där, kanske bäst att låta den vara som den är.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nu ser jag det. Ja, med de röda rattarna på fördelarna kan ju stänga av dessa och få allt vatten till garaget. Börja med det och se vad som händer. Det är apparaten som heter Wilo som är cirkulationspumpen men jag vet inte riktigt hur en sådan där fjärrvärme (?) central är kopplad så jag kan inte guida dig där, kanske bäst att låta den vara som den är.
Ah, så några timmar av stängt flöde till de andra fördelarna kan räcka? De tar ingen skada av att vara stängda för länge?
 
I brist på bröd äter man limpa.

Det är ju värt ett försök iallafall. Inget ska ta skada av att du stänger husets fördelare.
 
MathiasS MathiasS skrev:
I brist på bröd äter man limpa.

Det är ju värt ett försök iallafall. Inget ska ta skada av att du stänger husets fördelare.
Gott, bara att testa. Bara att hoppas att det inte smäller för mycket i garaget när jag öppnar den då :) Tackar!
 
Nu är jag verkligen ingen golvvärmeexpert, men ser det inte ut som att ena fördelarstocken är upp och ner?
Går den att montera vilken väg som helst eller kommer det konstiga fenomen om man gör så?
 
C Cambudgie skrev:
Nu är jag verkligen ingen golvvärmeexpert, men ser det inte ut som att ena fördelarstocken är upp och ner?
Går den att montera vilken väg som helst eller kommer det konstiga fenomen om man gör så?
Normalt så vill man ju ha rören nedåt så att man kan avlufta på fördelaren.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Normalt så vill man ju ha rören nedåt så att man kan avlufta på fördelaren.
Den fördelaren går ju till övervåningen och jag antar att de satte den så för att det skulle bli smått omöjligt att kröka rören för att "komma runt"
 
P Pillard skrev:
Den fördelaren går ju till övervåningen och jag antar att de satte den så för att det skulle bli smått omöjligt att kröka rören för att "komma runt"
Det "normala" är att sätta en fördelare per våningsplan så att man enkelt kan avlufta.
 
  • Gilla
Cambudgie
  • Laddar…
Och ställ termoventilen i garaget på max, kolla först hur den står nu. du kan stänga båda fördelningarna för max flöde till garaget. Som sägs , det kan några timmar innan ev luft går iväg
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Har haft garageslingan öppen men de övriga stängda fram till nu. Då var det tyst i garaget men så snart jag öppnade de andra två började det knacka igen. Det verkar ju konstigt att luften bara finns där när de andra cirkulerar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.