Har tagit över pappas hus som är byggt 56 och ligger i gästrikland.

Tänker tilläggsisolera tänkte jag.
Men hur mycket bör jag lägga på. På bilden ser man vad som "ska" vara gjort från start.
Under rubriken väggar?

Jag har rivit bort ett lager masonit och ett lager tretex på insidan och kommit ner till den tvärliggande inre sponten.

Ska jag göra
45 mm?
70 mm?
90 mm?

Ska jag sätta upp fuktspärr?
 
  • Trävägg inomhus bredvid ett fönster, naturligt ljus, neutral färgpalett, rustik känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en text med byggspecifikationer, inklusive material och mått för grundläggning och väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommy Sandgren Tommy Sandgren skrev:
Har tagit över pappas hus som är byggt 56 och ligger i gästrikland.

Tänker tilläggsisolera tänkte jag.
Men hur mycket bör jag lägga på. På bilden ser man vad som "ska" vara gjort från start.
Under rubriken väggar?

Jag har rivit bort ett lager masonit och ett lager tretex på insidan och kommit ner till den tvärliggande inre sponten.

Ska jag göra
45 mm?
70 mm?
90 mm?

Ska jag sätta upp fuktspärr?
Är det ingen fuktspärr i nuvatanmde konstruktion så skulle jag kanske satt en ångbroms innanför extraisoleringen iaf eftersom du "tjockar" på den.
Hur mycket du isolerar beror väl mycket på hur det funkar invändigt med dörrfoder, fönster osv osv, och äter av utrymmer förstås
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är det ingen fuktspärr i nuvatanmde konstruktion så skulle jag kanske satt en ångbroms innanför extraisoleringen iaf eftersom du "tjockar" på den.
Hur mycket du isolerar beror väl mycket på hur det funkar invändigt med dörrfoder, fönster osv osv, och äter av utrymmer förstås

Av det som står i beskrivningen så verkar det inte sitta nån.

Ska den då sättas innan isoleringen?

Sätter man den utan på så känns det som man kommer punktera den när man skruvar i väggen?
 
Tommy Sandgren Tommy Sandgren skrev:
Sätter man den utan på så känns det som man kommer punktera den när man skruvar i väggen?
Om man skruvar i reglarna så gör det inget. Sen finns det andra fördelar med att ha difftätningen längre in, men den ska aldrig sitta mer än en tredjedel in i den totala isoleringen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tommy Sandgren Tommy Sandgren skrev:
Av det som står i beskrivningen så verkar det inte sitta nån.

Ska den då sättas innan isoleringen?

Sätter man den utan på så känns det som man kommer punktera den när man skruvar i väggen?
Sätt en ångbroms, istället för spärr , på insidan av isoleringen (in mot rummet) så kan fukten vandra åt båda hållen om det skulle komma in lite. Genom tex ev punkteringar eller otätheter då.

Min övertygelse är att det är bättre med en ångbroms än en helt tät spärr, då man framförallt i äldre hus kommer ha svårt att få det helkt tätt - och får man väl in fukt i konstruktionen med en spärr så kommer detta byggas på under tid, men kan det i någon mpn diffundera ut tillbaks så är det bättre och skapar en balans.

Att sätta den "mitt" i väggen är inte bra alls, då är det nog bättre att skippa den helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.