Vi håller på att jaga kamin, knepigt i sig, men vi har dessutom blivit lite begränsade då vi har ett "hörn" den skall stå i.
Ett kök med trägolv, rostfri kyl, vit vägg, väska på golvet, fönster, dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vi vill helst ha en rund Kamin, med glas framtill. Vi vill helst ha glaset riktat typ till vänster i bild (då soffan står precis utanför vänsterkant av fotot)
Lilla korta hörnet är ca 23 cm, väggen i övrigt är ca 68 cm.
Vi vill ha den så nära väggen bakom och "väggen" i hörnet som möjligt. Dvs in mot hörnet.
Dock verkar de med glas på sidorna också (vilket faktiskt verkar gå att få tag på) stort avstånd för montering framförallt till sida, oftast 70-80cm.
De utan glas oftast 40-50 cm (men vill gärna ha närmare om möjlighet finns)

Kan man komma ifrån detta genom att sätta en plåt eller liknande på väggen? Eller behövs något mer?


/Jocce
 
Plåt blir inte godkänt.
Någon stenskiva med distanser så att den inte ligger kloss mot väggen.
Annars är det en brandskyddsskiva som gäller.
Jag fällde in min skiva i väggen för att minska avståndet till minsta möjliga.
Hör gärna med den som ska besikta så att det blir godkänt.
 
V vinylskiva skrev:
Kalciumsilikatskiva är det närmaste du kommer, skivan är 5cm tjock och ska du ha 40-50cm skyddsavstånd minskas det till 10cm, sidoglaskamin med 70cm minskas till 15.

[länk]


Du kan ha plåt med luftspalt men det minskar bara skyddsavståndet med hälften.
Ah Grymt, detta är nog vägen att gå i sådant fall.

Om jag tolkar det rätt kan man måla denna precis som "vanlig vägg"? Eller behövs speciell färg för att bibehålla brandskyddet?


/Jocce
 
En vanlig Contura (tex 556) får ställas 10cm från brännbar vägg.
 
Köp inte skivan på Bauhaus, åk till närmaste Eldabutik där du hittar motsvarande, kallas Silca, för halva det priset.
 
  • Gilla
vinylskiva och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ah Grymt, detta är nog vägen att gå i sådant fall.

Om jag tolkar det rätt kan man måla denna precis som "vanlig vägg"? Eller behövs speciell färg för att bibehålla brandskyddet?


/Jocce
Måla den hur du vill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.