Jag håller på att byta ut gamla strömbrytare i huset. Har dock stött på problem med en av dom. Denna strömbrytare tänder och släcker flera knappar men jag får det inte att fungera när jag kopplar in den nya. Misstänker att jag har köpt fel strömbrytare. Denna strömbrytare är kopplad mot två andra strömbrytare som tänder och släcker samma lampa. Hur ska jag koppla? Grön och silverfärgad elektrisk komponent, troligen en strömbrytare eller vägguttag, med montagefästen och elektrisk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen vägguttag, synliga elledningar, oavslutad elinstallation, säkerhetsrisk, behöver elektrikerarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
En välgrundad gissning är att du ska ha en korsbrytare (givet din beskrivning samt det faktum att du har 2+2 ledare i väggen.

Ett tips är ju att titta på den gamla och se vad den har för märkning. Jag gissar att du hittar siffran 7 på den någonstans.

Det ser ut som att du byter till Renova så här är första googleträffen på Renova korsbrytare.

https://www.hornbach.se/shop/Stromb...s-svart-1820068/6787738/artikel-detaljer.html

Den finns i vitt också.
 
Ja, du ska ha en korsomkopplare

Elektriskt kopplingsschema med tre strömbrytare och ledningar för belysning eller liknande system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib tommib skrev:
En välgrundad gissning är att du ska ha en korsbrytare (givet din beskrivning samt det faktum att du har 2+2 ledare i väggen.

Ett tips är ju att titta på den gamla och se vad den har för märkning. Jag gissar att du hittar siffran 7 på den någonstans.

Det ser ut som att du byter till Renova så här är första googleträffen på Renova korsbrytare.

[länk]

Den finns i vitt också.
Eluttag ur väggen utan täckplatta, kablar inte anslutna, installationsarbete tycks pågå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så ser den gamla ut.
 
hur såg gamla brytaren ut ?
var det 3 eller 4 anslutningar på den gamla ?

2:a
 
nisse123 nisse123 skrev:
hur såg gamla brytaren ut ?
var det 3 eller 4 anslutningar på den gamla ?
 
  • Äldre elförbindelse, vägguttag delvis demonterad, exponerade trådar, beige plast, fastsatt i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden på brytaren, jag gissar att det är din nya?

Har du någon bild på hur dret var kopplat på din gamla?

När man har 3 brytare som styr en lampa, som jag tolkar är fallet här? Så har man en trappomkopplare i vardera änden av kopplingen. Brytaren på bilden visar en trappomkopplare (som normalt även används som vanlig strömbrytarem där bara en brytare är inblandad). Men när man har 3 eller fler brytare till samma lampa, så skall man ha "korsomkopplare" som brytare mellan de två ändarna.

I en trappkoppling har du fas från centralen, som kopplas till L på din brytare, som du ser på symbolen kan brytaren koppla om så att L ansluts till den ena eller den andra "pil ut". till dessa kopplar man s.k "mellan trådar" som går bort till den andra trappomkopplaren. Och där går in på "pil ut". L på den kopplas till tändtråden för lampan. På det viset får man en trappkoppling som kan tändas / släckas från de två brytarna. Vill man sedan ha fler brytare som i ditt fall så sätter man en korsomkopplare. Den har de två mellantrådarna in, och två mellantrådar ut, och kan växla så att tråd 1 in, kopplas till tråd1 ut eller tråd 2 ut, på samma sätt med tråd 2 in.

Edit: OJ, här hann det komma in mycket medans jag skrev...
 
tommib
Som sagt, den är märkt med siffran 7 som betyder korsbrytare. Att den har fyra terminaler är också en ledtråd. Man hade vanligen inte onödiga terminaler på äldre brytare.

Kopplingen ser du lite längre upp. Koppla färgerna parvis på samma symbol, dvs lika färg på lika symbol.

Om du vill få igång det innan du får tag på brytaren kopplar du ihop med Wago 221 parvis olika, dvs grön mot röd x 2. Det spelar ingen roll vilken grön mot vilken röd.
 
tommib tommib skrev:
Som sagt, den är märkt med siffran 7 som betyder korsbrytare. Att den har fyra terminaler är också en ledtråd. Man hade vanligen inte onödiga terminaler på äldre brytare.
Då får jag beställa en kors. Tack för hjälpen
 
H hempularen skrev:
Bilden på brytaren, jag gissar att det är din nya?

Har du någon bild på hur dret var kopplat på din gamla?

När man har 3 brytare som styr en lampa, som jag tolkar är fallet här? Så har man en trappomkopplare i vardera änden av kopplingen. Brytaren på bilden visar en trappomkopplare (som normalt även används som vanlig strömbrytarem där bara en brytare är inblandad). Men när man har 3 eller fler brytare till samma lampa, så skall man ha "korsomkopplare" som brytare mellan de två ändarna.

I en trappkoppling har du fas från centralen, som kopplas till L på din brytare, som du ser på symbolen kan brytaren koppla om så att L ansluts till den ena eller den andra "pil ut". till dessa kopplar man s.k "mellan trådar" som går bort till den andra trappomkopplaren. Och där går in på "pil ut". L på den kopplas till tändtråden för lampan. På det viset får man en trappkoppling som kan tändas / släckas från de två brytarna. Vill man sedan ha fler brytare som i ditt fall så sätter man en korsomkopplare. Den har de två mellantrådarna in, och två mellantrådar ut, och kan växla så att tråd 1 in, kopplas till tråd1 ut eller tråd 2 ut, på samma sätt med tråd 2 in.
Tack för hjälpen! Jag ska beställa en kors
 
tommib
Det finns på hyllan i de flesta större byggbutikerna, det lär vara snabbare att åka och köpa en om du bor i Stockholm...
 
tommib tommib skrev:
Det finns på hyllan i de flesta större byggbutikerna, det lär vara snabbare att åka och köpa en om du bor i Stockholm...
Tackar!! Nu har jag problem igen, kommer inte ihåg hur kablarna satt i den gamla strömbrytaren. Det är spänning när jag mäter mellan de röda och gröna kablarna men inte mellan röd/röd och grön/grön
 
A AndKorr skrev:
Tackar!! Nu har jag problem igen, kommer inte ihåg hur kablarna satt i den gamla strömbrytaren. Det är spänning när jag mäter mellan de röda och gröna kablarna men inte mellan röd/röd och grön/grön
Jag löste det
 
Hur löste du det? Genom att prova dig fram? Andra som läser detta i framtiden bör veta att du var fel ute från början. Du skulle aldrig ha hamnat i denna situation.

1. När man byter strömbrytare behöver man visserligen inte ta reda på kretslösningen i detalj. Men man måste ta reda på vilken typ av strömbrytare som sitter där så den nya strömbrytaren är av rätt typ. Det kan vara trapp (6), kron (5), dubbeltrapp (6+6), 3x1-polig (1+1+1) eller kors (7). Några andra varianter som t.ex envägs tvåpolig (2) kan förekomma i bostäder men är ovanliga.

2. Om man inte vet vilken typ av strömbrytare som sitter där så kan man ohmmäta den för att lista ut hur den fungerar. Gamla brytare kan vara märkta med en otydligt "P" som indikerar den gemensamma polen i en trappbrytare.

3. När man kopplar loss den gamla strömbrytaren så noterar man givetvis hur den var kopplad. Går man på patrull som TS gjorde här så glömmer man lätt hur det var. Konsekvensen av det är att man är torsk och behöver rycka i ledare för att ta reda på varje ledares funktion. Att bedöma riskerna med att koppla på chans är det få som klarar.

4. Om gamla brytaren är halvmodern kan den ha blindplintar där det kan sitta vad som helst, men vanligen skarvar man neutralledare och skyddsledare på dessa. Jag rekommenderar att man skarvar dessa ledare med en toppklämma i dosan i stället. Strömbrytaren bör inte ha andra trådar än de den själv behöver, detta för att inte krångla till det och orsaka säkerhetsrisker. Men det fungerar ju bara om det är en infälld strömbrytare.

5. Sedan flyttar man helt enkelt över trådarna till den nya så att samma koppling erhålls.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.