Jag skulle vilja installera en TV antenn i mitt hus utomhus eftersom jag bara behöver gratiskanalerna. vad behöver jag ? Hur mycket kostar det? Om jag anlitar en service för att montera det . Jag har LG tv .
 
J JamJaz skrev:
Jag skulle vilja installera en TV antenn i mitt hus utomhus eftersom jag bara behöver gratiskanalerna. vad behöver jag ? Hur mycket kostar det? Om jag anlitar en service för att montera det . Jag har LG tv .
Det borde finnas någon lokal instalatör som kan hjälpa dig.
Det är ju omöjligt att veta hur mycket det kostar då det beror på förutsättningarna.
Men kanske någon dags arbete + material torde inte vara orimligt om det är en relativt enkel kabeldragning.
Så vad blir det typ 4-10000 kr ?
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Bra gissning här ovanför. Men en dag borde det inte ta för en vanlig installation, skulle tippa på en halvdag.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Håkanen67
Beroende på avstånd till tv masten kan det hända din antenn kan monteras inomhus, exempelvis på vinden, då slipper du kabelgenomföringar genom yttervägg/tak och antennen ligger still när det blåser ute. Signalstyrka kan en installatör lätt kolla.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Finns det någon lokal Antenn och Parabol Service firma kan de säkert hjälpa dig och vet vad du behöver.

Annars Teracoms täckningskarta.
https://www.teracom.se/privat/

Det kanske inte behövs så avancerad installation?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Håkanen67 Håkanen67 skrev:
Beroende på avstånd till tv masten kan det hända din antenn kan monteras inomhus, exempelvis på vinden,
Har du riktigt bra mottagning kan en enkel inomhusantenn i anslutning till TVn fungera. Här är ett exempel:


Inomhusantenn i grått tyg, två stavar, för UHF/VHF, Full-HD, 75 Ohm, prisinformation och köpalternativ synliga.

En sån går ju att "låna hem" via öppet köp så det är ju riskfritt att testa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JamJaz skrev:
Jag skulle vilja installera en TV antenn i mitt hus utomhus eftersom jag bara behöver gratiskanalerna. vad behöver jag ? Hur mycket kostar det? Om jag anlitar en service för att montera det . Jag har LG tv .
Varför antenn i digitalvärlden
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför antenn i digitalvärlden
Hur menar du nu? Du tar ju emot digitala signaler med antennen?
Dessutom, om man bara vill se 1,2,4 så är det perfekt med en antenn, inget abbonemang, 7nget fipplande med en app.
Fånig kommentar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Det med fånigt får stå för dig. Kommentera inte på det sättet innan du vet förutsättningarna för mottagning.
Beror lite var man är i förhållande till masten, är man långt ifrån så kan det vara befogat. jag behöver ingen antenn. Min TV klarar utan antenn
Som sägs går det bra i olika lägen att ha den på vinden om den behövs
 
Är du normalt händig så kan du själv fixa en antenninstallation.

Problemet som kan uppstå är om det är svårt att hitta en bra antennplacering och om det krävs långa stegar för att få antennen på plats.

Som andra har varit inne på, en inomhusantenn kan funka lika bra. Har du plats på en vind för en antenn så brukar det fungera bra.
 
Detta är inget aprilskämt
Kan tillägga att jag en gång har faktiskt tagit en ståltrådsgalge från tvätteriet och bockat till ( 90 graders vinkel ) så den passar i antennuttaget och tejpat den med vävtejp på baksidan av TV:en.
 
J jonaserik skrev:
Det med fånigt får stå för dig. Kommentera inte på det sättet innan du vet förutsättningarna för mottagning.
Beror lite var man är i förhållande till masten, är man långt ifrån så kan det vara befogat. jag behöver ingen antenn. Min TV klarar utan antenn
Som sägs går det bra i olika lägen att ha den på vinden om den behövs
Det var ju en fånig kommentar?
 
Ja, det kan i extremt gynnsamma fall gå att få digitalmottagning utan traditionell antenn, utan det räcker med ett enkelt spröt.

På 90-talet så kunde vi i studentkorridoren se hyfsat på analoga sändningar utan någonting i antennuttaget på TVn.

J jonaserik skrev:
jag behöver ingen antenn. Min TV klarar utan antenn
Du har alltså ingenting instoppat i antennuttaget på TVn?


J jonaserik skrev:
Kan tillägga att jag en gång har faktiskt tagit en ståltrådsgalge från tvätteriet och bockat till ( 90 graders vinkel ) så den passar i antennuttaget och tejpat den med vävtejp på baksidan av TV:en.
Där byggde du en egen antenn.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du har alltså ingenting instoppat i antennuttaget på TVn?
400 meter till masten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.