C cpalm skrev:
Antar att du fick använda hammaren? :D
Absolut inte :(
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det en nyinstallation/ombyggnad så finns inga alternativ. Du får göra plats för DCL. Föreskrifterna kräver DCL sedan 2019, om du inte vill obstruera, vilket många nog gjort före dig (t.ex jag). Jag hittar inga DCL-uttag som bygger utåt istället för inåt, annat än uttag som är avsedda för utanpåliggande montage. Men det är kanske lika illa.
[bild]

Det går bort.

Ja, en kabel måste det i så fall vara.
Så rent teoretiskt sett så är en sådan dosa med hål i, i kombination med en DCL hona för sladdmontage på en RKK 3g1,0 godkänt? (Borde kanske vara 1,5 men eftersom DCL bara är godkänd för 6A så borde det duga den korta biten?)

Men detta kanske också räknas som att obstruera?
 

Bästa svaret

Nä, sätter du en DCL på sladden så är det ju ok. Jag tänkte på att använda det äldre lamputtaget som inte bygger lika mycket inåt.

Sladdstumpen tillhör den fasta installationen så det ska vara 1.5 mm², men man kan även argumentera för att det är en fast ansluten anslutningssladd med uttag på, speciellt om du använder Wago 224 som är avsedd för just detta. Säkerhetsmässig funkar det med en lägre area.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nä, sätter du en DCL på sladden så är det ju ok. Jag tänkte på att använda det äldre lamputtaget som inte bygger lika mycket inåt.

Sladdstumpen tillhör den fasta installationen så det ska vara 1.5 mm², men man kan även argumentera för att det är en fast ansluten anslutningssladd med uttag på, speciellt om du använder Wago 224 som är avsedd för just detta. Säkerhetsmässig funkar det med en lägre area.
Så en utstickande RKK 3g1,5 med DCL på som är kopplad med 224 i takdosan skulle vara helt enligt reglerna?
 
Ja.
 
  • Gilla
Greggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.