G
S Sir Duke skrev:
Jag lovar att ingen hos dem går och mår dåligt över kvistarna... Du behöver inte känna ansvar för dem, de har redan gått vidare till nästa häck.
Haha! Nä, det är nog som du säger att ingen går runt och ältar detta från deras sida. Känns väldigt skönt att det löste sig så odramatiskt som det gjorde.
 
X
S Sir Duke skrev:
Jag lovar att ingen hos dem går och mår dåligt över kvistarna... Du behöver inte känna ansvar för dem, de har redan gått vidare till nästa häck.
Inte "till nästa häck"
"i nästa häck"
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Inte "till nästa häck"
"i nästa häck"
Jag träffade en gammal bekant som driver en egen liten byggfirma nu. Han berättade att han försöker uppfostra sina snickare att de ska kissa I toaletten i stället för BREDVID när de är ute hos kunder. Jag tror det ofta är på den nivån tyvärr...
 
  • Ledsen
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag träffade en gammal bekant som driver en egen liten byggfirma nu. Han berättade att han försöker uppfostra sina snickare att de ska kissa I toaletten i stället för BREDVID när de är ute hos kunder. Jag tror det ofta är på den nivån tyvärr...
Kan bara skriva under på det du säger. Har gått på storbyggen och senare på hantverksskola och trots massivt tjatande på båda ställen om att plocka undan efter sig och fundera lite över att arbetsplatsen även är produkten, så ser det alltid ut som fan när folk har vart framme. Och om du faktiskt har lite ansvarskänsla så är du en sådan sällsynt resurs att du garanterat kommer att bli utsedd till förrådare, kontaktperson för allmänheten, eller säkerhetsansvarig. Vilka alla är finare sätt att säga "plock och städ-tekniker".
 
  • Gilla
gabsmvv
  • Laddar…
G gabsmvv skrev:
Tack! Vi plockade upp den "hela" plantan som trampats av och satt den i vatten. Är det vettigare att klippa ned den till flera små skott i stället tror du?
Det tycker jag inte. Plantera ner den i jord så att den har en möjlighet att överleva vintern.
 
  • Gilla
gabsmvv
  • Laddar…
Hösten är generellt sett en bra tid för att plantera träd och buskar. De har avbrutit sin tillväxt och går in för att övervintra.
På våren, när värmen stiger både i luften och jorden, står de på plats och kan sätta igång och jobba (växa) direkt utan störningen som en omplantering från kruka till friland innebär.

Tycker du ska begära ersättning för skadade plantor och kompensation för att häcken kommer att vara i otakt när det gäller tillväxt och därmed vara ojämn under något/några år.

Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
Ovepedersen och 2 till
  • Laddar…
Sedan säger TS att det är byggubbar som trampat i häcken och då kan man fråga sig vad de byggt i gatan?

Har gubarna som trampat i häcken hållit på med arbete i gatan så är gubarna isåfall Anläggningsarbetare och inte byggnadsarbetare
 
  • Arg
Foxpaint
  • Laddar…
G
P Putte 9497 skrev:
Sedan säger TS att det är byggubbar som trampat i häcken och då kan man fråga sig vad de byggt i gatan?

Har gubarna som trampat i häcken hållit på med arbete i gatan så är gubarna isåfall Anläggningsarbetare och inte byggnadsarbetare
Är det viktigt för dig att få uppmärksammat din så konstruktiva insats i tråden så ber jag om ursäkt för det hemska terminologimisstaget. Ännu ett exempel på hur man konsekvent letar fel i min trådstart som så många andra lyckats förbise, mest för att visa hur oskön man är.

Återigen har ju problemet löst sig och det har varit fint med stöttning i tråden i en situation som aldrig upplevts av oss innan och således genererat viss osäkerhet.
P Pysslarn skrev:
Hösten är generellt sett en bra tid för att plantera träd och buskar. De har avbrutit sin tillväxt och går in för att övervintra.
På våren, när värmen stiger både i luften och jorden, står de på plats och kan sätta igång och jobba (växa) direkt utan störningen som en omplantering från kruka till friland innebär.

Tycker du ska begära ersättning för skadade plantor och kompensation för att häcken kommer att vara i otakt när det gäller tillväxt och därmed vara ojämn under något/några år.

Lycka till!
//Ronnie
Tack Ronnie för superbra tankar och info. Vi ska definitivt omvärdera plantering till våren och kika på vart vi kan få tag på plantor nu i höst i stället. Är ju jätteskönt om vi kan få igång ny tillväxt så snabbt som möjligt! Också jättebra att veta vad vi kan specificera att vi vill ha ersatt. Stort tack igen!
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
G
X Xanthopteryx skrev:
Inte "till nästa häck"
"i nästa häck"
Väldigt roligt! Skrattade till!
 
G gabsmvv skrev:
Väldigt roligt! Skrattade till!
Gött att det löste sig och självklart ska du ha ersättning av "byggubben"
 
Sådant här löjligt gnäll för en spireaplanta sänker kvaliteten på Byggahus avsevärt.
 
G
G Granström2 skrev:
Sådant här löjligt gnäll för en spireaplanta sänker kvaliteten på Byggahus avsevärt.
Men käraste, tycker du inte att du också bidrar till sämre kvalitet när du dels har en sådan jäkla trökig attityd och dessutom puffar tråden med den? Ta det lugnt och häng i en kategori som inte handlar om häckar i stället.
 
  • Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
M
X Xanthopteryx skrev:
Varför det? Finns ingen anledning i världen till varför man är tvingad till att inkräkta på någon annans fastighet utan att först dialogisera med ägaren, undantaget akuta händelser (vilket detta uppenbarligen inte var).
Utifrån en skrivbordsryttares synsätt är allting som vi gör (jag jobbar som entreprenör) väldigt svart och vitt. Men i verkligheten är det lite annorlunda tyvärr. Vi som företag ersätter ALLTID sånt som vi gräver sönder, inte alltför sällan så blir det ytterligare ersättning som plåster på såren.

Många gånger står folk i fönstren och glor och ibland hytter dom med näven. Men dom som kommer ut och pratar med oss, som "står i schakten", så brukar det inte alltför sällan sluta med att "då kommer jag med nybakade bullar till boden till fredagsfikat" för dom tycker att det var ett trevligt bemötande.
 
  • Gilla
gabsmvv
  • Laddar…
G
M Markarbetaren skrev:
Utifrån en skrivbordsryttares synsätt är allting som vi gör (jag jobbar som entreprenör) […]
Idag var det ett annat gäng utanför, då var vi snabbare ut och hälsade och uppmärksammade lite växtligheter. Inget fika bjöd vi på, men nu ska vi försöka etablera kontakt när det är nödvändigt och möjligt.

Förstår att det inte alltid är roligt och lättsamt ute på jobb och kan tänka mig att somliga till och med letar fel. Tack för din synvinkel! :)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G gabsmvv skrev:
Idag var det ett annat gäng utanför, då var vi snabbare ut och hälsade och uppmärksammade lite växtligheter. Inget fika bjöd vi på, men nu ska vi försöka etablera kontakt när det är nödvändigt och möjligt.

Förstår att det inte alltid är roligt och lättsamt ute på jobb och kan tänka mig att somliga till och med letar fel. Tack för din synvinkel! :)
Ni har inget ansvar för att vara hemma, vara uppmärksamma, etablera kontakt eller upplysa om att de inte får förstöra er häck. De ska inte förstöra. Oavsett bullar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.