Jag söker era erfarenheter av att rita och bygga hus själva med lösvirke själva utan arkitekt.
 
Jag blev väldigt inspirerad av att titta på film på Youtube, bland annat denna.


Det finns fler i marginalen, i samma anda så att säga. Jag gillade hur man får golvet plant utan att gräva och fixa med tunga saker! Jag gillar bottenplattan med isoleringen och reglarna. Där ska man tänka på att man kan gå till byggvaruhuset och titta vilken isolering som finns så man anpassar dessa måtten till svenska varianter.

Bräder och virke är ofta i tum även i Sverige. Ofta tror jag isolering är 60 cm bred... i alla fall i villor, men då ska man tänka på bredden på själva regeln, att allt ska få plats.
 
C Civilpolisen skrev:
Ofta tror jag isolering är 60 cm bred... i alla fall i villor,
Isoleringsskivor är anpassad för att sitta mellan två 45 mm reglar med ett cc-avstånd på 600 mm. Vanligtvis 560-565 mm.
 
Hej Linda

Jag har byggt hus i lösvirke utan inblandning av arkitekt.
Första var -92 då jag byggde vår nuvarande villa. Huset ritades som en utbyggnad på en gammal sommarstuga under hösten -91, men fick veta av bygghandlaren att man skulle få statliga räntebidrag om man rev och byggde helt nytt. Så vi ändrade och ritade huset med samma planlösning men nybygge.
Sen hade vi kontakt med en erfaren byggare (ägaren till byggvaruhuset) som tipsade om några småfel vi gjort i ritningarna. Typ öka bredden med 60 cm i tvättstugan och förläng huset 60 cm eftersom det var vinkelhus.
Det skulle bli tokigt med vinkelutbygget annars.

När vi sedan skulle söka bygglov fick jag tag på en student på arkitektlinjen som renritade allt för mig och skapade konstruktionsritningar. Träffade henne inte ens en gång, men hon var riktigt duktig av jobbet att dömma.
Köpte takstolar från firma och fick deras ritningar som skickades in till Bygglovsavd.
Sen var det bara att bygga, 9 mån tog det. 121 m2 enplans villa med torpargrund gjuten/murad rakt på hälleberget. Mycket jobb med formsättning när det skiljer 1,20 m mellan högsta och lägsta punkt.

2004 byggde vi om/ut och då ritade jag själv på vitt papper. Inga problem. Men då behövdes det en utomstående kvalitetsansv.

2015 byggde vi en attefallsstuga som jag ritade själv och byggde. 25 m2
Full källare och sovloft, ligger i en slänt så det blev lite 'Suterräng' av det hele.
Allt går.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Jag har ritat och byggt huset i lösvirke själv klart 2022.
Däremot så tog jag hjälp av en arkitekt att ”renskriva” mina ritningar för bygglovet.
Jag ritade i SketchUp.

Konstruktör behövdes för att räkna på platta och en bärande balk.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Linda Klemming Linda Klemming skrev:
Jag söker era erfarenheter av att rita och bygga hus själva med lösvirke själva utan arkitekt.
Jag har både byggt och byggt ut utan arkitekt.
Det hus jag byggde baserade sig iofs på ett modulhus, så var inte strikt lösvirke, men delar av utsidan och hela insidan var i lösvirke.
Gjorde planritning osv själv (blev nog ett trettital versioner), men takstolar med ritningar osv fick jag då från fabriken.

På utbyggnaden i det nya huset så har jag byggt helt i lösvirke och tog in en konstruktör för takstolsritningar.

Fördelen med en arktitekt är väl att man kan få till lösningar som man inte hade hittat själv, och ett bättre hus i slutändan.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Jag är ju partisk här eftersom jag är arkitekt, men jag råder alltid alla till att ta hjälp. Sen kan man få hjälp från olika håll och olika bra hjälp, men även om man bestämt sig för att rita och bygga allt själv så är det av yttersta vikt att få input från olika håll. Tunnelseendet som uppstår när man snöat in på vissa idéer är otroligt skadligt för husets kvalitet. Det är väldigt vanligt, även bland oerfarna (och ibland även erfarna) arkitekter att fastna för vissa saker och inte se helheten. Man tror att man har kommit på något smart och effektivt, eller att vissa saker är jätteviktiga (det är de INTE). Det finns alltid tusen lösningar på ett problem, och den bästa lösningen kommer oftast från någon som inte är känslomässigt engagerad på samma sätt, och som inte har massa förutfattade meningar om hur livet i huset ska levas.

Så, även om du vill rita själv, se till att ha flera bollplank och lyssna på vad de faktiskt säger och vad det innebär. Det behöver inte vara en arkitekt, (även om du troligtvis kommer att få bäst svar från en sådan ;) ), bara någon du litar på.

En arkitekts viktigaste egenskap är att lyssna och förstå VARFÖR kunden vill ha det som den vill ha det, då kan man på bästa sätt utifrån projektets förutsättningar hitta olika lösningar för premisserna.

Ett mer konkret råd: Det är väldigt lätt att rita hus som är för stora och ineffektiva, och därmed dyra att bygga, drifta och underhålla. Gör en skiss, och tvinga dig själv sedan att rita samma idé på tio olika sätt, bara för att. Den första idén kanske var den bästa (troligen inte), men dels skapar det en lite mer sund känslomässig distans till projektet, och sen har du mycket större chans att hitta rätt lösning om du gör fler utkast.

Lycka till!
 
  • Gilla
Posselosse och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.