Hej,

Jag har kört Doorman L3 med Connect i snart två år. Plötsligt en dag i september så kunde jag inte längre ansluta. Efter långa, långa mailtrådar med Yale support så skickade de en ny Connect till mig. Dessvärre så når jag ingen som helst framgång.

Ikväll har jag försökt i ett par timmar men det går verkligen inte. Jag har i min frustration konstaterat att appen verkligen är fruktansvärt dålig. Hur kan de släppa en så dålig app till ett så pass dyrt lås? Både funktion och design är under all kritik.

Jag har precis nu installerat appen på en iPhone och försökt den vägen, men det gick fan ännu sämre. Felmeddelanden som "det finns ingen internetanslutning" kommer ganska omgående.

Mitt nätverk är ett separat IoT-nätverk som enbart använder 2,4 GHz. Routern är en Unifi dream machine. Som sagt - det fungerade fläckfritt i stan två år. Några tips?

Jag bifogar en skärmdump som visar en av appen alla brister - samtliga dialogrutor har valet "spelar ingen roll" som alternativ. Skäms, ta mig fan.
Dialogruta för avkoppling av Connect med frågan "Är du säker på att du vill koppla från?" och svarsalternativen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi har ett BG2000 lås. Mycket nöjda
 
  • Haha
whak
  • Laddar…
Unikt namn
Kan du ha aktiverat någon ny säkerhetsfunktion på ditt trådlösa nätverk? Eller fått någon versionsuppdatering till unify som gjort något?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan du ha aktiverat någon ny säkerhetsfunktion på ditt trådlösa nätverk? Eller fått någon versionsuppdatering till unify som gjort något?
Jag tror inte det. Jag vet att connect endast kör på 2,4 Ghz så jag har tom gjort ett nytt nätverk som bara kör på det. Tidigare lirade Connect:en dock på kombinerat 2,4/5 Ghz. Är det någon speciell inställning du tänker på som jag bör kika närmare på?
 
Unikt namn
J Jodåsatteh skrev:
Jag tror inte det. Jag vet att connect endast kör på 2,4 Ghz så jag har tom gjort ett nytt nätverk som bara kör på det. Tidigare lirade Connect:en dock på kombinerat 2,4/5 Ghz. Är det någon speciell inställning du tänker på som jag bör kika närmare på?
Har ej använt Unify själv, men enligt en snabb googling så verkar den ha möjlighet att blockera trafik baserat på sina säkerhetsfunktioner, IPS bland annat.

Om appen säger ingen internetanslutning så hade jag börjat med att försöka lista ut om routern hindrar detta.
Antingen Yale från att nå Internet, din app från att nå internet, eller trafik mellan Yale och din telefon.
Med lite tur kan du aktivera loggning av blockad trafik, göra ett nytt försök och se om något dyker upp i säkerhetsgränssnittet.

Om det är så att routern hindrat trafiken så behöver du ställa in ett undantag för detta.
Ska se om jag kan skumma igenom manualen för routern och hittar något vettigt.
 
När du säger ”kunde inte längre ansluta” vad menar du då?

sitter Connect enheten ihop med låset, dvs är den ihop-parad?
Får Connect enheten en ip adress av din dream Machine?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har ej använt Unify själv, men enligt en snabb googling så verkar den ha möjlighet att blockera trafik baserat på sina säkerhetsfunktioner, IPS bland annat.

Om appen säger ingen internetanslutning så hade jag börjat med att försöka lista ut om routern hindrar detta.
Antingen Yale från att nå Internet, din app från att nå internet, eller trafik mellan Yale och din telefon.
Med lite tur kan du aktivera loggning av blockad trafik, göra ett nytt försök och se om något dyker upp i säkerhetsgränssnittet.

Om det är så att routern hindrat trafiken så behöver du ställa in ett undantag för detta.
Ska se om jag kan skumma igenom manualen för routern och hittar något vettigt.
Tack så jättemycket för dina svar! Ja, routern är avancerad och det finns en hel uppsjö av inställningar att göra. Vad jag kan se så gjordes ingen firmwareuppdatering eller liknande som skulle kunna förklara varför Connect plötsligt slutat fungera.
Jag kan nämligen hitta Connect via appen och ett par ggr så har installationen resulterat i ett connecten blivit installerad och parad med låset, men sedan vill appen kontrollera signalstyrkan som ett sista steg av installationen men då skiter sig allt. Den får ett IP-nummer i routern.
 
MathiasS MathiasS skrev:
När du säger ”kunde inte längre ansluta” vad menar du då?

sitter Connect enheten ihop med låset, dvs är den ihop-parad?
Får Connect enheten en ip adress av din dream Machine?
Hej! Jag menar att den blinkar med röd lampa samt att jag endast kan styra låset via blåtand, inte längre ifrån än så. I appen kan jag se connecten och det står att den är parad med låset, men kollar jag under signalstyrka så står det "unknown" eller motsvarande både under wifi, blåtand. I routern kan jag hitta connecten och sen har ett IP-nummer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ok, men är då inte problemet mellan lås och connect? Det verkar ju vara den kopplingen som inte fungerar.

Kanske uppgradera firmware i lås och connect om inte det är gjort?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, men är då inte problemet mellan lås och connect? Det verkar ju vara den kopplingen som inte fungerar.

Kanske uppgradera firmware i lås och connect om inte det är gjort?
Ja, jag vet inte längre vad det är som felar. Jag har nog försökt att installera om connecten i runda slängar 100 gånger. Några gånger hittar appen inte ens connecten, andra gånger går installationen helt okej tills dess att appen vill analysera blåtand osv. De flesta gånger går installationsprocessen bara I någon form av ond cirkel där den ber mig att flytta runt connecten i olika eluttag. Frustrerande är bara förnamnet.
 
Ok, vilket uttag den sitter i spelar ju ingen roll, det är bara viktigt att den är nära låset. Connect dosan pratar ju blåtand med låset och måste därför sitta nära.

Det är ju lite konstigt att det har fungerat från början och sedan slutat fungera, men jag skulle nog börja om med Connect och lås fysiskt nära varandra. Därefter fortsätta med Wifi-delen av problemet. När connecten har kontakt med låset och du ser att den får en IPadress, kan man börja fundera på om Connecten har access till Yales molntjänst, vilketbehövs för att din app ska fungera.

Din app pratar ju med molntjänsten via internet, Connecten är ansluten till internet via wifi och sedan till låset via blåtand.Är du nära låset kan appen prata blåtand med låset, men annars har inte telefonen/appen direktkontakt med Connecten eller låset som jag förstår det.
 
  • Gilla
Jodåsatteh
  • Laddar…
Problemet verkar löst! Tack alla för hjälpen, ni är grymma!

Lösningen:
Jag lånade en router av annat märke och skapade där ett wifi med samma SSID och lösenord som mitt nät har. Av någon anledning fungerade detta, även om det också tog ett par försök. Appen är verkligen usel alltså, jag kan verkligen inte förstå hur ett så dyrt lås av känt märke kan komma med en så pinsamt dålig app. Nåja.

När jag lyckats installera connecten på det andra nätverket med samma namn och lösen, så tyckte jag ut den lånade routern och startade min egen. Vips, så fungerar det. Har funkat hela dagen... återstår att se hur länge det fungerar, men skulle det sluta funka igen så vetitusan om jag inte försöker returnera hela rasket. Kan bli svårt nu efter så lång tid... men grejerna måste ju fungera längre än så utan att oförklarligt dö.
 
Unikt namn
Skönt att det löste sig.

Men om det gick med en annan router så är det ju 95% chans någon inställning i din router som hindrar något i "analysera anslutning" steget från att ske.

Antagligen sker en rad olika anslutningsförsök i just det steget som ska simulera olika funktioner. Något går snett varvid appen hamnar på något sidospår.

Tyvärr hittade jag ingen vettig manual för Unify. Bara en kort snabbanslutningsguide som hänvisar till hjälp sektionen i webb-gränssnitt. Jag har förstått att gränssnittet är mer uttömmande när man ansluter dit från en dator, men annars inte mycket.

Får väl hålla tummarna för att det fortsätter funka :)
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Skönt att det löste sig.

Men om det gick med en annan router så är det ju 95% chans någon inställning i din router som hindrar något i "analysera anslutning" steget från att ske.

Antagligen sker en rad olika anslutningsförsök i just det steget som ska simulera olika funktioner. Något går snett varvid appen hamnar på något sidospår.

Tyvärr hittade jag ingen vettig manual för Unify. Bara en kort snabbanslutningsguide som hänvisar till hjälp sektionen i webb-gränssnitt. Jag har förstått att gränssnittet är mer uttömmande när man ansluter dit från en dator, men annars inte mycket.

Får väl hålla tummarna för att det fortsätter funka :)
Precis, så är det alldeles säkert. Det fungerade dock att installera när jag skaffade Doorman men visst kan det vara någon UniFi-firmware som numera sätter käpp i det hjulet.

UniFi är grymt avancerat och precis som du säger så finns det otaliga inställningar att göra via webb-gränsnittet - för många för en glad, självutnämnd halvexpert som mig :)

Återigen - tack alla för ert engagemang!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.