M
Hej,

Vi har flyttat in i hus från sent 50-tal där vi ändrat planlösningen, något som vi gjorde direkt redan innan inflytt. Huset är tillbyggt -69, endast med krypgrund. Vi öppnade upp från matrummet in mot vardagsrum för att få in mer ljus och blev av med ett sovrum.

I efterhand har, i vart fall jag, kommit till insikten att det kanske inte var så himla smart och att vi borde bott in oss innan vi valde att göra några större ändringar. Vi överväger att återställa så som huset var när vi köpte det, om än tillfälligt för att ett av barnen ska få ett sovrum i ”gamla” huskroppen som upplevs som fräschare än tillbyggnaden. Hur hade ni gjort? På bifogade bilder syns tidigare och nuvarande planlösning.

Jag upplever huset som mycket svårmöblerat och hade uppskattat att tex. kunna sitta i vardagsrummet till vänster och spela piano utan att resten av hushållet störs av det.
Vi har betongbjälklag med källare och har därmed ganska enkelt att flytta kök. Vardagsrummet till vänster har fönster i söderläge medans tillbyggt badrum har fönster som vetter mot norr. Vi har för närvarande ingen kamin men det är något vi önskar för extra mysfaktor.

Är det någon som har någon bra input på hur vi skulle kunna göra? Vi blir hemmablinda och har svårt att se skogen för alla träd om vi säger så.

Källaren är inte inredd som boyta och det finns för närvarande inga planer på det heller. Källaren finns alltså bara under gamla huskroppen och inrymmer garage (läs förråd), pannrum, tvättstuga och extra rum.

YTTERLIGARE PROBLEM
Hela gamla huskroppen upplevs som mörk. I synnerhet hallen som är liten och trång.

Det lilla badrummet har väggar i lättbetong och är egentligen det enda som i vår värld inte är flyttbart.

Helst hade jag sett att det var ganska enkla lösningar där vi inte behöver göra så stora åtgärder. Vi har tex. spänntak i alla rum i gamla huskroppen och det vore skönt att slippa ta bort dem.

Eventuella förslag mottages tacksamt!
 
  • Planritning av en bostad med sovrum, vardagsrum, kök, badrum, WC och balkong. Inte skalenlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av en bostadsplanlösning med flera sovrum, vardagsrum, kök, badrum och altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en planlösning med tvättstuga, garage, hall och flera förråd/rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
M maer031 skrev:
Jag upplever huset som mycket svårmöblerat och hade uppskattat att tex. kunna sitta i vardagsrummet till vänster och spela piano utan att resten av hushållet störs av det.
Det går väl bra efter en återställning till hur det var tidigare. Eller?
Vad mer specifikt är det som är svårmöblerat?

En möjlighet är att flytta köket till sovrummet som är längst upp i ritningen. Om man öppnar upp mot vardagsrummet så får man ett stort ljust rum där kök, matplats och soffgrupp borde få plats.
Sen kan man göra om köket till en ny, större hall som är öppen mot dagens matrum och då kommer inte hallen att vara mörk och trång längre (kräver bygglov för fasadändring). Nuvarande entré kan bli klädkammare.

När det är dags att renovera stora duschrummet kan man göra det mindre för att få vardagsrummet större. (Det badrummet ser ut att vara onödigt stort på ritningen.)

Några bärande väggar som man behöver ta hänsyn till?
 
M
Tack för ditt svar!

Vi har fackverkstol med inte särskilt hög spännvidd så bärande väggar är just ytterväggarna.

Jag har gått i liknande tankar, att göra om utbyggnaden till kök och ta bort rummet ytterst. Samtidigt känns det som att avståndet mellan kök och vardagsrum blir ganska långt men det kanske bara är inbillning.

Intressant tanke med att flytta själva entrén, menar du då att fönstret in mot köket byts ut mot en dörr?

Planlösningen är ganska avvikande från verkligheten. Utanför det större badrummet är ett prång, inte med plats för ett skrivbord men en bokhylla får plats.

Något jag upplevt negativt med flytt av kök till utbyggnaden är att badrummet ändå ligger så pass nära köket. Jag inbillar mig att det gärna ligger en bit från matplatsen.

Det gamla köket upplevs som väldigt litet, typiskt 50-tal där det finns plats för en person.

Möbleringsmässigt är det just matplatsen som blir knepig. Det är dörrar här och där, väggytor som blir svåra att möblera för att det känns trångt till utbyggnaden. Det är stängt ner till källaren.

Som vi har nu står ett större matbord i gamla sovrummet ut mot matplatsen. I verkligheten hade det inte funnits mycket mer plats än för en familj vid matplatsen.

En soffgrupp hade inte fått plats i utbyggnaden tillsammans med ett kök. Hela huset är på 135m2 (90+45). Men mycket hade nog blivit bättre med köket placerat där.
 
BirgitS
M maer031 skrev:
Intressant tanke med att flytta själva entrén, menar du då att fönstret in mot köket byts ut mot en dörr?
Ja
M maer031 skrev:
Planlösningen är ganska avvikande från verkligheten. Utanför det större badrummet är ett prång, inte med plats för ett skrivbord men en bokhylla får plats.
Kan du rita in hur det ser ut i verkligheten på planlösningen, t.ex. med röda linjer och skriva in några längdmått så att man bättre förstår hur stora rummen är?

En annan möjlighet är att göra ett kombinerat kök och vardagsrum i vänstra vardagsrummet och det som idag fungerar som matplats och inre hall. Samt en uppfräschning av tillbyggnaden eftersom du beskrev dess skick som största anledningen till att flytta ett barn från sovrummet i tillbyggnaden. Då får du ha dörr till vardagsrummet i tillbyggnaden och ställa pianot där.
M maer031 skrev:
Något jag upplevt negativt med flytt av kök till utbyggnaden är att badrummet ändå ligger så pass nära köket. Jag inbillar mig att det gärna ligger en bit från matplatsen.
Huvudsaken är nog att badrumsdörren är direkt i matrummet och nu ser det ju ut att vara i en korridor.
 
huset är inte stort . Jag ser ingen annan enkel lösning än att återställa den borttagna sovrummet om sovrummet är högsta prioritering. Liten kök och trång hall kan man leva med. Ni har 2 vardagsrum att samlas i. Köket är ok som ett arbetsplats.
 
Ett förslag...

Schematisk ritning av en bostadsplan, innehåller kök, vardagsrum, sovrum, badrum, matrum och altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maer031 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.