Vi har en Bosch WAU28UE9SN som skramlar.

Det är relativt säkert en BH-bygel av metall som leker Sir Vääs och krupit ut på utsidan av trumman. Man hör att det skrapar emot när man snurrar trumman med handen, man behöver inte sätta på maskinen.
Så frågan är förstås hur jag ska få bort den? (intressant iofs också var den tog sig ut, men inte lika akut)

Jag har läst lite andra skrammeltrådar här på forumet och en möjlighet som angetts är att ta bort en plastvalk från trumman och komma åt problemet den vägen. Men det går ju bara om valken ska gå att ta bort (och framför allt sätta tillbaka). Jag hittade på bosch.com att valken säljs som reservdel - men ingenting om hur den är fastsatt, om den bara är snäppt på plats eller skruvas i från utsidan...

Vit tvättmaskins-agitatorpaddel, artikelnummer, på vit bakgrund.
Är det annars möjligt att skruva bort baksidan och komma åt därifrån? Några bra tips?
 
  • Gilla
vorchan
  • Laddar…
En bygel kan krypa igenom hålen på trumman. det går kanske att klämma gummiringen så att det blir en springa, då blir det att lysa med lampa i hålen på trumman och peta det fram till framkant och där försöka fiska upp den. Blir som lite petigt, kan gå att ta den bakvägen, genom att demontera EL-elementet med.
 
  • Gilla
tommypeters
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En bygel kan krypa igenom hålen på trumman. det går kanske att klämma gummiringen så att det blir en springa, då blir det att lysa med lampa i hålen på trumman och peta det fram till framkant och där försöka fiska upp den. Blir som lite petigt, kan gå att ta den bakvägen, genom att demontera EL-elementet med.
Ska kolla om det är en möjlighet.
 
J jonaserik skrev:
En bygel kan krypa igenom hålen på trumman. det går kanske att klämma gummiringen så att det blir en springa, då blir det att lysa med lampa i hålen på trumman och peta det fram till framkant och där försöka fiska upp den. Blir som lite petigt, kan gå att ta den bakvägen, genom att demontera EL-elementet med.
Det går att klämma gummiringen endast så det blir en så smal springa att jag sedan inte kommer åt något (tänkte fixa någon styv tråd och göra en krok i änden om jag kunde se något av bygeln, men jag ser inget och skulle nog inte kunna få upp något i springan heller).
 
OK det är svårt. Kanske bäst då att ta det via elementhålet. på baksidan är en plåt och den tas bort, I nederkant sitter elementet Det kan sitta lite hårt så man måste vicka på det. Här en instruktion hur man lossar det, inga märkvärdigheter och ett stort hål blir det.
 
  • Gilla
tommypeters
  • Laddar…
Att ta bort elementen är det absolut bästa och enklaste sättet.
Bhbyglarna och allt annat roligt brukar ned emellan innertrumman och bälgen.
 
  • Gilla
tommypeters
  • Laddar…
A
Vonelffors Vonelffors skrev:
Att ta bort elementen är det absolut bästa och enklaste sättet.
Bhbyglarna och allt annat roligt brukar ned emellan innertrumman och bälgen.
Eller runt elementet
 
  • Gilla
tommypeters och 1 till
  • Laddar…
Ja, det blir nog att koppla ur och dra ut maskinen i morgon för att komma åt baksidan, förhoppningsvis ställer jag inte till något.
 
Maginfluensa sköt upp arbetet till idag.

Förvånande nog behövdes en sådan Torx-mejsel som jag redan har för att ta bort bakstycket, annars - trots att jag verkar ha hur många olika sådana verktyg som helst - brukar man få inleda med att åka och köpa ytterligare ett.
Att sedan ta bort ledningar var knappt något problem, att med en mejsel ge bulten en "skjuts" så den åkte in en bit funkade också.
Men att sedan få ut värmeelementet har visat sig svårare.

I filmen som Jonaserik länkade till bänder man lite snyggt mot den mjuka plasten i maskinen och elementet dras enkelt ut. Vår Bosch har sådan där hård plast som av erfarenhet lätt spricker och det finns inte så mycket heller att bända mot och lite svårt att komma åt.

Jag ska försöka vidare. Vet inte om det kan finns några tips att komma med förutom "mer våld!", men om ni har några så emottages det tacksamt.
 
Annars kan man prova dra lite i jordstiftet med en polygrip. Släpper stiften så har du dragit för hårt.
 
  • Gilla
tommypeters
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Annars kan man prova dra lite i jordstiftet med en polygrip. Släpper stiften så har du dragit för hårt.
Det är ju lite sent att märka det då... :)

Ska försöka leta lite mer bland verktygen för att se något som jag kan komma åt bättre med, en riktigt kort, platt mejsel skulle kanske tillåta att bända underifrån. Kanske en polygrip kan få tag om hela panelen till elementet, det ser mer möjligt ut på vår maskin än den i videon där plasten sticker långt ut runt om. Men tror polygripen är utlånad för länge sedan och aldrig återlämnad.
 
A
Mer våld
Spricker inte
Flatmejsel och vinklad tång att bända med
 
  • Gilla
tommypeters
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Mer våld
Spricker inte
Flatmejsel och vinklad tång att bända med
Ja, jag måste hitta en kort och bred flatmejsel för åt komma åt. Fortsätter i morgon.
 
Med bättre verktyg var det inga problem att få ut värmelementet och efter lite snurrande på trumman dök BH-bygeln upp (eller ner). Ska bara vila knäna lite och sedan sätta ihop den igen. Tack för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.