Hej! Jag kommer kontakta en elektriker för att undersöka och försöka besvara frågan i rubriken, men jag är lite orolig att det kanske bara är jag som är en dum brud som missförstått hur en elcentral fungerar
Jag skulle verkligen uppskatta om nån er kunniga kan ge mig en synpunkt eller två.

Lång historia kort:
Slog av dvärgbrytarna, inget i lägenheten slocknar.
Slog av Huvudbrytaren, allt slocknar.
Slog på huvudbrytaren och provar dvärgbrytarna igen, olika brytare släcker olika delar av lägenheten, precis som de ska göra.
Varför?
Brytarna ska väl alltid fungera på första försöket, som när man skruvar ur en propp ur ett proppskåp?

Slänger in lite info här som kanske kan ha med saken att göra.
*Jag använde dvärgbrytarna i våras utan att jag behövde slå av och på huvudbrytaren.
*Jag bor i en 1rok lägenhet, högst upp, bostadsrätt, byggd 1947
*Min elcentral delar skåp ute i trapphuset med grannen bredvids elcentral.
*Väldigt tveksam relevans, men nån av grannarna hade en rätt komisk timing och lät som att den tappade ett par kastruller i golvet precis när jag slog av andra säkringen, sen igen efter att jag gått in och ut ur lägenheten och provade den tredje.
*Folk i huset har renoverat en hel del under sommaren och det har stått elektriker parkerade på gården. Möjligt antar jag att det är, men är det troligt att nån av dem råkat koppla nåt lite knas?
 
Det är möjligt att någon smart person/ elektriker råkat ”lånat” en grupp från din elcentral.
Men det är inte troligt!
Men något måste vara riktigt fel, om din beskrivning stämmer.
Det låter omöjligt att det inte slockna när automatsäkringar slås ifrån.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Du råkade inte slå av grannens säkringar istället för dina egna? Om ni nu delar skåp...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kan du förtydliga lite, du har alltså ingen central inne i lägenheten utan den sitter i trappen i ett skåp. I skåpet sitter även grannens central?

Bild?
 
S stugan_i_skogen skrev:
Kan du förtydliga lite, du har alltså ingen central inne i lägenheten utan den sitter i trappen i ett skåp. I skåpet sitter även grannens central?

Bild?
Precis. Det är likadant på alla våningar i mitt trapphus, två lägenheter som delar elcentral i ett skåp i trapphuset. Inga proppar eller säkringar inne i lägenheten.

Absolut kan du få bilder. Skåpet är luckan ovanför sopnedkastet.
Som du ser sitter det två grupper med brytare och två elmätare i skåpet, de till vänster är mina.
Trappuppgång inomhus, röda dörrar, träledstång, stengolv, spegling i dörrhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringsskåp och mätare i väggutrymme, ledningar, varningsetikett, brandskyddsanordning, röd ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack. Lite märkligt är det allt. Finns det någon sannolikhet att du stängt fel säkringar när det inte funkade?

Jag hade nog testat att stänga av allt på din central och se om din mätare fortfarande tycker det går någon ström, och om det gör det knacka på hos grannen. Vore också intressant att se om det faktiskt är så att du stänger av strömmen hos grannen med dina säkringar.

Är det ombyggt till två små lägenheter från en stor?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det du beskriver har ingen naturlig förklaring. Det ligger närmast till hands att tro att du första gången flipprade av grannens dvärgbrytare istället för dina egna. Konstigare saker har ju skett än att man får lite tillfällig demens.

Om du provar igen antar jag att det fungerar som du förväntar dig? Dvs dvärgbrytarna bryter strömmen utan att du rör huvudbrytaren.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C
KultOfKamprad KultOfKamprad skrev:
sen igen efter att jag gått in och ut ur lägenheten och provade den tredje.
Du slog alltså av dem en i taget och inte alla på en gång?
Om det är tre olika faser och det finns 400V-apparater i lägenheten som var tillkopplade vid tillfället (t.ex. fasta elradiatorer) så kan gruppen "bakmatas" genom dessa.
 
C cpalm skrev:
Du slog alltså av dem en i taget och inte alla på en gång?
Om det är tre olika faser och det finns 400V-apparater i lägenheten som var tillkopplade vid tillfället (t.ex. fasta elradiatorer) så kan gruppen "bakmatas" genom dessa.
Ser ut som 1-fas med tanke på porslinssäkringarna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ser hyffsat nytt ut men ingen JFB…

Måste vara väldigt små lägenheter. Har du full ugn, spis? Eller är det mer kokplatta?
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är möjligt att någon smart person/ elektriker råkat ”lånat” en grupp från din elcentral.
Men det är inte troligt!
Men något måste vara riktigt fel, om din beskrivning stämmer.
Det låter omöjligt att det inte slockna när automatsäkringar slås ifrån.
Haha ja, jag tror inte riktigt själv på att det kan ha gått till så som jag upplevde händelsen, det är därför jag frågar här.
Jag tänker att det kanske kan finnas något som egentligen är allmänkunskap jag lyckats missa? T.ex att det kanske kan finnas saker i lägenheten som lagrar el och kan fungera som ett batteri? och som bara kan slås av via huvudbrytaren, eller nåt?

Jag vet att jag slog av och på rätt brytare i alla fall. När det lät som att grannen tappade köket i golvet precis när jag slog av en brytare var jag ju tvungen att dubbelkolla så jag inte råkat släcka inne hos dem! :surprised::crysmile:
 
S stugan_i_skogen skrev:
Tack. Lite märkligt är det allt. Finns det någon sannolikhet att du stängt fel säkringar när det inte funkade?

Jag hade nog testat att stänga av allt på din central och se om din mätare fortfarande tycker det går någon ström, och om det gör det knacka på hos grannen. Vore också intressant att se om det faktiskt är så att du stänger av strömmen hos grannen med dina säkringar.

Är det ombyggt till två små lägenheter från en stor?
Jag är övertygad om jag bara slog av och på mina säkringar. Jag var ju tvungen att dubbelkolla när det lät som att grannen tappade köket i golvet precis när jag slog av säkringen, haha

Lägenheten ser likadan ut som på ritningen från 1945, jag har dock ingen aning om lägenheterna varit hopslagna vid något tillfälle och separerats igen.

Tack för förslaget! Ska testa det så fort jag kommer hem ikväll.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det du beskriver har ingen naturlig förklaring. Det ligger närmast till hands att tro att du första gången flipprade av grannens dvärgbrytare istället för dina egna. Konstigare saker har ju skett än att man får lite tillfällig demens.

Om du provar igen antar jag att det fungerar som du förväntar dig? Dvs dvärgbrytarna bryter strömmen utan att du rör huvudbrytaren.
Tack för ditt svar! Det känns bra veta att det inte ska kunna bete sig på det viset.

Haha, jag tänkte också att jag måste ha drabbats av tillfällig sinnesförvirring eller nåt. Jag hoppas i alla fall att det var så, men jag kollade och dubbelkollade ju hela tiden efter att det skramlade hos grannen precis när jag slog av en brytare, så jag tänkte att det är säkrast att höra sig för ifall det finns någon annan förklaring.

Ska testa om de funkar som förväntat senare ikväll, återkommer med resultat.
 
T Tobbe_C skrev:
Ser hyffsat nytt ut men ingen JFB…

Måste vara väldigt små lägenheter. Har du full ugn, spis? Eller är det mer kokplatta?
40 kvm, fullt utrustat kök och gott om plats för matbord.
 
KultOfKamprad KultOfKamprad skrev:
40 kvm, fullt utrustat kök och gott om plats för matbord.
kan det sitta ett skåp till där JFB sitter samt normsäkringar? Kan du ta en närbild på dvärgbrytarna? Är dem på 10A eller mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.