Har börjat renovera 30-tals funkis hus med 70-tals tillbyggnad. Eftersom de gamla väggarna är jättetjocka betongväggar med utvändigt tegel har de som byggt tillbyggnaden bestämt sig för att bibehålla tjockleken på väggen med en jättestor luftspalt mellan reglar och utvändigt tegel.

Nu när det vankas helrenovering inklusive fönsterbyte, hur hade ni gått tillväga? Ideer jag själv har (som gärna får kritiseras) är:
1. Sätta nya fönster i samma position. bygga en isolerad ram i karmen för att stänga köldbryggan som uppstår där (med utvändig vindskiva och invändig plast).
2. Försöka flytta fönstret längre in i väggen. Förmodligen genom nya reglar i luftspalten lokalt runt fönstret så jag har något att sätta fönstret i.

Någon som har någon annan lösning?

Generella kommentarer är också välkomna. Är det något problem med så stor luftspalt, t.ex.?

Tackar vänligast på förhand
 
  • Ett fönster, söndervittrat fönsterfoder, synlig tegelsten, ombyggnadsarbete, laddare och kablar, damm, övergivet intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fönsterna ska sitta jäms med isoleringen, alltså ska fönsterna flyttas in.

Luftspalten bakom teglet brukar vara uteluftventilerat.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Fönsterna ska sitta jäms med isoleringen, alltså ska fönsterna flyttas in.

Luftspalten bakom teglet brukar vara uteluftventilerat.
Tack för svaret! Uppskattas verkligen! Jag förstår att det är det som är normen. Men det är 200mm luftspalt. Det kommer inte se klokt ut om jag flyttar in fönstrena 200mm. Letar efter en kompromiss mellan estetik och funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.