Jag har funderat lite på om man skulle bygga ett nytt hus någon gång i framtiden, vilket uppvärmningssätt skulle man då välja? Om man bygger ett 1-plans med hög takhöjd som ser ut ungefär så här till formen (ca 150-170 kvm):

Gick inte så bra att rita :) men man kan säga att det är som ett T fast lika långa sidor ungefär. Hoppas ni förstår tanken!


Med mycket öppna ytor. Vad skulle bli mest ekonomiskt?

1. Ha en stor kamin i mitten av huset som blåser ut värmen till övriga rum (enkla fläktar). Har en luft-luft pump som kör när man inte är hemma, med lite stöd av elelement vid riktig kalla dagar. Varmvatten tas från varmvattensberedare.

2. Installera en riktigt stor vedpanna, dra rör i hela huset. Men i gengäld få varmvatten från pannan.

3. Enbart pelletspanna, med samma förutsättningar som ovan (2).

4. Berg/jordvärme, med samma förutsättningar som ovan (2).

Vilket av dessa är bäst tro? Ekonomiskt och med tanke på framtiden?

Intressant att få några kommentarer!
 
Om elpriset ligger kvar på samma nivå som nu är bergvärme bäst.
Att installera eldstäder för mera frekvent bruk än myseldning är att gå tillbaka i tiden och utvecklingen, anser jag. Pellets börjar bli dyrt nu lagom som många installerat dessa pannor, och de har ändå kvar besväret med att lasta om detta och förvara det.
Kör du jord- eller bergvärme i kombination med kamin!
(Mina helt personliga åsikter förstås!)
 
Vad tjänar man på att installera? Bergvärmen skall anslutas till ett vattenburet värmesystem väl? Vad blir totalkostnad för installation med bergvärmepumpen plus rördragning? Om man jämför med installation för luft-luft i kombination med kamin?
 
Har du inte vattenburet system så är det svårt... men som jag fattade det så skall du bygga nytt hus, brukar man inte ha vattenburen golvvärme då?
Jag tror inte att du får bygglov om du inte kan uppvisa ett vattenburen system av något slag?
På 70-talet fick man ju bidrag för att gå över till direkt-el, och idag får du bidrag om du går ifrån det...

Det går att sätta några konvektorer som drivs av bergvärme också, men har man inte vattenburet så har man andra problem att ta hand om först.

Hur ser din lösning ut då?
 
Vidare så handlar det om komfort också, kör du luft/luft så skall det vara öppet i varje rum för att värmen skall nå dit, samt att det blir varmaste där du eldar med kaminen.
 
Först o främst så se till att isolera huset bra med minst 300 mm i vägg o 500 mm i tak sen så vattenburen golvvärme, Plattan ska vara isolerad minst 300 mm då kan du börja fundera på värmekällan..
Har du egen skog el tillgång till billig ved så kan det va ide med kamin med öppen planlösning annars så är det liten ide med en sådan om man inte tycker det är värt 30-50000:- för myseldning, I en 1-plans villa går det ju bra att sätta in en i efter hand om man ansökt/ritat in kamin i bygglovet...

Med en väl isolerad villa i den storleken (150-170 m2) klarar du dej annars med en CZ 50/65..

En sak jag funderat på med en CZ vore ju att ha tilluftsystem som man kör via förvärme med rör i marken...
 
haddirajan skrev:
Har du inte vattenburet system så är det svårt... men som jag fattade det så skall du bygga nytt hus, brukar man inte ha vattenburen golvvärme då?
Jag tror inte att du får bygglov om du inte kan uppvisa ett vattenburen system av något slag?
På 70-talet fick man ju bidrag för att gå över till direkt-el, och idag får du bidrag om du går ifrån det...

Det går att sätta några konvektorer som drivs av bergvärme också, men har man inte vattenburet så har man andra problem att ta hand om först.

Hur ser din lösning ut då?
Inte helt säker på någon lösning, men att slippa dra rör vore skönt, med tanke på priset. Två luft-luft-pumpar, med stöd av elelement, samt kamin kanske.
 
Är det inte så att nybyggen får bidrag för installation av pellets-uppvärmning? En Comfortzone i kombination med en pelletskamin där du kan ha förrådet på utsidan kanske är en bra kombination?
 
Don82 skrev:
Inte helt säker på någon lösning, men att slippa dra rör vore skönt, med tanke på priset. Två luft-luft-pumpar, med stöd av elelement, samt kamin kanske.
Personligen tror jag att det vore ett stort misstag att inte installera vattenburen värme vid nybyggnad. Vad som sedan skall användas för att värma vattnet (FLVP, bergvärme, pellets etc) kan sedan diskuteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.