Vi har anlagt ny trädgård där markentreprenören spritt ut och jämnat ut jord för att vi ska kunna så gräs. Vi sådde för ca 3 veckor sedan.

Efter ihärdigt höstregn har mycket av den fina jorden gått ner den leriga jorden som vi har under och det har dykt upp en hel del småsten.

ska man försöka att plocka småstenen nu när man fortfarande kan nå den eller är det normalt att man har så mycket sten på en gräsmatta?
 
  • Hand som håller grus framför en markyta med spridda småstenar och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om det är små fragment i gräsmattejord så anser jag att det är är lite väl mycket.

Prata med entreprenören och se om hen skulle släppa ut ungarna på det där
 
Prata med entreprenören.
Vänta med att plocka bort dem. Kratta till våren.
 
Ser inte bra ut. Prata med företaget som har levererat jorden.
Kanske kan du få ett prisavdrag.
 
Sådde om en del av vår icke-prioriterade del av tomten i somras och hade väl ungefär det där som utgångspunkt efter att jag kört klart med jordfräsen. De större stenarna plockade jag och lät de mindre vara, så säg att 20-25 av stenarna på bilden skall bort för att matcha mitt. Nu när gräset växt upp och allt är grönt (höhö) så kan jag varken känna eller se de mindre stenarna.

Snacka med firman och se vad de säger när du påtalar att det är lite väl grova stenar.
 
Tack för svar!

Entreprenören tror det räcker att köra med en gallervält till sommaren. Kanske går och småplockar lite till helgen och ser hur det artar sig.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Du får aldrig bort dom med att välta, dom kryper upp vid regn och kyla. Hade lika ungefär och plockade/krattade i omgångar så nu är det nästan rent. Inget kul med sten för gräsklipparens knivar.
 
Ok! Väntade du att kratta till gräset hade satt sig eller gjorde du när man fortfarande kunde se stenarna lätt?
 
Att kratta nu när ni har sått är nog att riva upp fröerna och inget bra, dom är väl nermyllade med kratta och ska vältas för bra jordkontakt. Så det blir nog att vänta tills nästa år. Du kan med fördel gå och plocka upp sten nu innan gräset har grott riktigt, det tar ca 14 dagar innan morrhåren kommer upp, samt att det inte gror så snabbt vid kall väderlek.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Låter klokt. Kanske kan betala de på gatan med lättare steg några kr per hekto sten.
Tack för responsen.
 
Hoppas ni inte betalt mycket för den jorden? Harpad matjord har inte sådan mängder sten. På sikt kommer stenarna att bädda in sig i gräset, då grässvålen växer sakta men säkert uppåt. Processen är inte snabb, men på en 10-årsperiod syns det tydligt. Ni kan ju toppdressa med bättre jord för att snabba på processen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.