D Daniel 109 skrev:
Därför att elen då inte räcker. Det är fler som vill köpa till det priset än det finns tillgänglig elmängd. Då räknar jag in även Tyskar och Danskar eftersom de finns på samma marknad.
Ja då finns bara en sak att göra, beskatta och ge tillbaka till Svenska folket för int fan ska EON få föra ut de extrema vinsterna.
 
D Daniel 109 skrev:
Så är det inte. Elpriset är samma oavsett vem du är eller hur mycket du köper.

Du svarade inte på hur du tycker att elpriset ska sättas.
Precis det är samma pris, fast företaget genererar miljardvinster och småfolket bara inte vill att barnen & gamla ska frysa inomhus höst/vinter/vår.
Då likställer du stor avkastning/vinster för företag med att inte småfolket ska frysa & ev få sämre hälsa eftersom vi bor i Norden, vilket jag tycker är "skevt"

Företagen kunde gott betala något mer för elen eftersom dom fortfarande genererar massa vinster pga av den......Men i "nya" girig-Sverige vill ALLA plötsligt ha 30-50% avkastning snabbast möjligt, & helst på 12 månader!.

Exakt hur elpriset ska sättas lämnar jag till proffsen, men i lagen står:

"CITAT"
Enligt lagen ska alla elnätsavgifter vara skäliga, objektiva och icke-diskriminerande.
"SLUT CITAT"

Och redan där är det ju uppbenbart att det inte följs.

Många branscher har på senare år skapat fördyrande fasta kostnader för "småfolket" i.o.m "månadsabbonemang", och kan döpa det till olika saker....inom el, sophämtning, vatten & avlopp o.s.v
Detta för att krama ur småfolket mera pengar, allt enligt en Amerikansk "affärsmodell"
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Elnät och elhandel är två helt olika saker. Blanda inte ihop dem. På dug låter det som att alla företag gör 30-50% vinst. Så är det inte.

Uppenbarligen går det bra att tycka att det ska vara på något annat sätt utan att ha en susning om hur det skulle vara.
 
  • Gilla
Nirre och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det är ju hela elmarknaden inkl deras avgifter som är HELT skev!

Jag har efter elbidraget betalt 4,40 kr/kWh i september.....4,40 kr på sensommaren!
Jag har inte rörligt pris för närvarande så jag ser inte på mina fakturor hur priset varierar från månad till månad. Men du kan väl snabbt räkna ut ditt medelpris för den aktuella perioden och se hur mycket påslag du har på ditt elavtal.

Elpriset var väl under kronan i våras?

Någon som vet om de uppgivna medelpriserna är inklusive moms?
125/154 öre/kWh i elområde 3/4.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Energi är generellt sett alldeles för billig, det låter mindre smart att öka konsumtionen i onödan...
Anser du att 'all' energi är för billig eller är det bara el du tycker är för lågt prissatt?

Jag anser att rimligt prissatt energi är en av förutsättningarna för vårat samhälle, visst kan det vara nödvändigt att minska elförbrukningen främst för uppvärmnings ändamål, men det beror ju på politiska beslut att lägga ner befintlig baskraftsproduktion utan att uppfinna, bygga och driftsätta ny.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte fel när jag skrev för 1000 inlägg sedan att ansvaret för allt detta ligger på politikerna som lagt sig platt för lobbyister ifrån utlandet.
Med 3 penndrag bäddade man för dagens haveri och med lika lite kan man rätta till det.
”Danmarks elproblem är inte Sveriges ansvar”

https://www.svd.se/a/KnMW5y/danmarks-elproblem-ar-inte-sveriges-ansvar
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Jag har inte rörligt pris för närvarande så jag ser inte på mina fakturor hur priset varierar från månad till månad. Men du kan väl snabbt räkna ut ditt medelpris för den aktuella perioden och se hur mycket påslag du har på ditt elavtal.

Elpriset var väl under kronan i våras?

Någon som vet om de uppgivna medelpriserna är inklusive moms?
125/154 öre/kWh i elområde 3/4.
Enligt SCB

Det normala priset per kWh för år 2020 låg på cirka 1,4 kr inklusive skatter och avgifter,
och under 2021 bedömer man att elpriset per kWh varit runt 1,8 – 3 kr.

PRESSMEDDELANDE 20-12-31. Det genomsnittliga systempriset på elbörsen Nord Pool Spot blev 11 öre/kWh år 2020, en minskning med 30 öre jämfört med 2019, motsvarande 73 procent

https://www.energiforetagen.se/pres...rekordlaga-elpriser-sammanfattar-elaret-2020/

PRESSMEDDELANDE 21-12-31. Det genomsnittliga systempriset på elbörsen Nord Pool Spot blev 63 öre/kWh år 2021, en ökning med 52 öre jämfört med 2020, motsvarande 554 procent

https://www.energiforetagen.se/pres...2021.-fran-rekordlagt-till-rekordhogt-elpris/

Så mellanskillnaden är enbart olika avgifter!
11 öre blev ca 140 öre 2020 och 63 öre blev 180-300 öre 2021
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Anser du att 'all' energi är för billig eller är det bara el du tycker är för lågt prissatt?

Jag anser att rimligt prissatt energi är en av förutsättningarna för vårat samhälle, visst kan det vara nödvändigt att minska elförbrukningen främst för uppvärmnings ändamål, men det beror ju på politiska beslut att lägga ner befintlig baskraftsproduktion utan att uppfinna, bygga och driftsätta ny.
All energi. Fortsätter du scrolla neråt från det inlägget så hittar du en förklaring.
 
D Daniel 109 skrev:
Elnät och elhandel är två helt olika saker. Blanda inte ihop dem. På dug låter det som att alla företag gör 30-50% vinst. Så är det inte.

Uppenbarligen går det bra att tycka att det ska vara på något annat sätt utan att ha en susning om hur det skulle vara.
När man ser hur stora vinster en del företag gör och i praktiken inte betalar någon skatt så är det förskräckligt och djupt orättvist.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
J jawen skrev:
Enligt SCB

Det normala priset per kWh för år 2020 låg på cirka 1,4 kr inklusive skatter och avgifter,
och under 2021 bedömer man att elpriset per kWh varit runt 1,8 – 3 kr.

PRESSMEDDELANDE 20-12-31. Det genomsnittliga systempriset på elbörsen Nord Pool Spot blev 11 öre/kWh år 2020, en minskning med 30 öre jämfört med 2019, motsvarande 73 procent

[länk]

PRESSMEDDELANDE 21-12-31. Det genomsnittliga systempriset på elbörsen Nord Pool Spot blev 63 öre/kWh år 2021, en ökning med 52 öre jämfört med 2020, motsvarande 554 procent

[länk]

Så mellanskillnaden är enbart olika avgifter!
11 öre blev ca 140 öre 2020 och 63 öre blev 180-300 öre 2021
I Mellanskillnaden är väl oxå företagens pålägg med
 
C
J jawen skrev:
Så mellanskillnaden är enbart olika avgifter!
11 öre blev ca 140 öre 2020 och 63 öre blev 180-300 öre 2021
Nej, så illa är det inte.
Det genomsnittliga systempriset är inte volymvägt, dvs. tar inte hänsyn till fenomenet att hög förbrukning = högt pris och låg förbrukning = lågt pris. Alltså ett synnerligen meningslöst mått.
 
Magnus E K
Och systempriset 2020 på 11 öre var lägre än någonstans i Sverige pga att Norge drog ner det. Tänk om folk kunde dubbelkolla siffror och förstå vad de skriver innan de trycker på skickaknappen. I SE3 och 4 var genomsnittspriset 22 respektive 27 öre per kWh, i SE1 och SE2 15 öre och i alla Norges fem elområden strax under 10 öre.

Redigering: Och eftersom systempriset är en teoretisk konstruktion är det inte så meningsfullt att kolla på dess genomsnitt för en längre tidsperiod. Om överföringskapaciteten inom Norden verkligen hade varit obegränsad hade vattennivåerna i de norska dammarna sjunkit snabbare och de extremlåga priserna varat kortare tid så snittet hade högst sannolikt blivit högre än 11 öre.
 
Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Och systempriset 2020 på 11 öre var lägre än någonstans i Sverige pga att Norge drog ner det. Tänk om folk kunde dubbelkolla siffror och förstå vad de skriver innan de trycker på skickaknappen. I SE3 och 4 var genomsnittspriset 22 respektive 27 öre per kWh, i SE1 och SE2 15 öre och i alla Norges fem elområden strax under 10 öre.

Redigering: Och eftersom systempriset är en teoretisk konstruktion är det inte så meningsfullt att kolla på dess genomsnitt för en längre tidsperiod. Om överföringskapaciteten inom Norden verkligen hade varit obegränsad hade vattennivåerna i de norska dammarna sjunkit snabbare och de extremlåga priserna varat kortare tid så snittet hade högst sannolikt blivit högre än 11 öre.
Men frihandel är ju bara bra..
 
Magnus E K
K karlmb skrev:
Men frihandel är ju bara bra..
Apropå ingenting? Poängen var att Nordpools systempris ju är det pris som skulle råda på den nordiska marknaden OM det inte fanns några överföringsbegränsningar. Men om så vore fallet dag 1 så ser inte förhållandena dag 2 exakt lika ut som de gör med faktiska begränsningar dag 1, så därför måste man vara lite försiktig med att dra slutsatser utifrån genomsnittet av systempriset för en längre period.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur ska du lyckas separera dem? Jag har inte sett någon som har en lösning på det.
Spanien har ett system för export el och ett annat för nationell el. Vet inte hur det fungerar läste en artikel kring det och det gav lägre priser inom landet.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.