john68 john68 skrev:
Är det leasing? Dvs åker du på självrisken?
Är det ner i plåten eller bara i ytlacken?
Om inte, låt det vara. Köper jag en beg bil så är det inget man bryr sig om. Allt annat är viktigare.
Nej ingen leasing men jag antar att det blir självrisk iaf.

Det är inte jag som repat bilen men den som gjorde lämnade inget visitkort.

Håller annars med om att det borde vara av mindre betydelse för värdet men första repan är alltid jobbig. Nu har jag dock några tips i tråden som kanske inte blir så väldigt dyra.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Kolla med ditt försäkringsbolag. Om det är en smitingsskada på p-plats och man polisanmält skadan behöver inte självrisken bli alls så hög som vagnskadesjälvrisken.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Börja med att spraya vatten på. Om repan försvinner så är repan endast ner i klarlacken.
Om den inte försvinner så är det djupare men det går ändå att lösa.
Följande härliga repor kom jag ut till efter ett besök i affären. (smutsig bil).
Blå bil med repor och skador på bakre stötfångare och sidopanel, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började med att våtslipa ner försiktigt med 1500-kornigt slippapper. Därefter tog jag reda på vilka repor som gick genom både klarlack och lack. Dessa fylldes i med färg från lackstift (använd en spruta med en fin nål för precision). Lät detta torka och använde sedan klarlack på samma sätt.
Nu börjar det viktiga, vira in slippappret i något som är helt platt, därefter så ska man våtslipa väldigt försiktigt och anledningen till att man virar in slippappret är för att du vill kunna ha kontroll så att trycket endast hamnar på lacken du har lagt till och inte lacken bredvid. Använder du dina fingrar så finns risken att du slipar mer bredvid den nya lacken än uppe på.
Man ökar från 1500 till 2000 och avslutar med 2500 papper (vått) och sen kör man polish med maskin.

Om du vill ha en utförlig video på metoden så rekommenderar jag denna:
Denna visar en vandaliserad BMW med många djupa repor.

Resultatet av min lagning blev helt perfekt, helt osynligt att det har varit något här.
Slapp även självrisken för 4500kr och en hel omlackering.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.