5 977 läst · 44 svar
6k läst
44 svar
Hjälp mig förstå mina begränsningar
Nja. Gör boxen det?tveksamt skrev:Bilen kommer bara att laddas med en fas även med din Easee-box.
Det lastbalanseraren gör när det handlar om en enfas-bil är att den när laddningen påbörjas tittar på vilken av dina faser som är minst belastad och lägger laddningen där. Om sedan belastningen från övriga förbrukare går upp under tiden laddningen pågår så kommer den att sänka den effekt bilen får ta.
Lastbalanseraren kommer alltså aldrig att strypa värme, varmvatten eller något annan förbrukare än just laddboxen.
Min box stryper bara laddningen då den märker att det finns något annat som drar mycket ström.
Det är en Easee
Hittar inte igen det nu bara för det, men jag har läst att Easee fungerar så med just enfas-bilar.Andreas_Hansson skrev:
Får söka lite mer vid tillfälle och se om jag kan hitta igen det.
Edit: det här är inte den texten jag läste då, men det jag hittade just nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Verkar fungera med Equalizer
Jag har en annan lastbalanserare och den stryper ladningen bara.
Jag har en annan lastbalanserare och den stryper ladningen bara.
Enegictveksamt skrev:
Men det spelar ingen roll för mig att den bara kan begränsa effekten.
Jag har alltid lyckas fylla mitt batteri och då är det på typ 76kWh.
Jag har 16A huvudsäkring
Det är många saker som skall vara i gott skick för att Schuko skall vara ofarligt. Det finns dessutom ett antal andra aspekter att ta hänsyn till, exempelvis om det finns överhettningsskydd i stickproppen till den medföljande laddklumpen.Nissens skrev:Bry dig inte om de som säger att 10A är mycket för Shucko, det är helt ok om du har en elanläggning i normalt skick.
Shucko är dimensionerat för att leda 16A, dock inte under längre tider. Så 10A är bara ca 63% av maxbelastningen, så det är god marginal.
Jag har sedan länge en Easee laddbox, och den har inbyggd effektvakt. Jag har en Pulse som bevakar lasten på huvudsäkringarna.
Jag har aldrig sett att Easee boxen någonsin bytt fas oavsett belastningsbilden, så man skall nog mer se den som en effektvakt, inte lastbalanserare.
Jag har varit med om att stickproppen till min 10A laddare till min laddhybrid har varit så varm att jag inte kunde greppa runt den för att dra ut den förrän den svalnat en stund. Detta berodde antagligen på ett slitet uttag (ladduttag på effentlig parkering). Jag har också haft väldigt varmt vid laddning i ett nyinstallerat uttag hos en bekant (det var misstänkt "lätt" att stoppa in stickproppen i det). Jag har också haft värmeutveckling i ett relativt nyinstallerat 16A CEE (ett par år gammalt), då hade metallen i uttaget oxiderat (pga salt mm i luften). Det finns många orsaker till värmeutveckling och potentiell brandincident.
Men om man nu skall köra med Schuko med 10A, se till att de klämmer bra och spruta in 5-56 (eller likvärdig produkt) i uttaget med jämna mellanrum. Känn frekvent efter hur varm stickproppen är en timme in i laddningen. Då har man i alla fall minimerat riskerna.
Frugan och sonen har bägge 8A laddning på sina fordon. Det är en markant skillnad i värmeutveckling jämfört med när man laddar med 10A (som jag har i min bil). 16A på Schuko har jag också testat några gånger och det gick alldeles utmärkt då det var bra kontakt då (vågade inte göra detta utan att använda 5-56). Det krävs inte mycket oxid för att det skall bli väldigt varmt...
Nej, jag tror det är undantagsfall det är relevant.Andreas_Hansson skrev:
Men här kom något intressant fram. Har du ett batteri på 76kWh så lär det vara en ren elbil, och då kanske den laddar med 3-fas?
Det jag pratat om gäller när det laddas med 1-fas bara.
Självklart är det inte bra att ha en felaktig elanläggning, man får ju se till att den är i normalt skick (som jag skrev). Har du en bristfällig anläggning så skall du se till att få den fixad.pacman42 skrev:Det är många saker som skall vara i gott skick för att Schuko skall vara ofarligt. Det finns dessutom ett antal andra aspekter att ta hänsyn till, exempelvis om det finns överhettningsskydd i stickproppen till den medföljande laddklumpen.
Jag har varit med om att stickproppen till min 10A laddare till min laddhybrid har varit så varm att jag inte kunde greppa runt den för att dra ut den förrän den svalnat en stund. Detta berodde antagligen på ett slitet uttag (ladduttag på effentlig parkering). Jag har också haft väldigt varmt vid laddning i ett nyinstallerat uttag hos en bekant (det var misstänkt "lätt" att stoppa in stickproppen i det). Jag har också haft värmeutveckling i ett relativt nyinstallerat 16A CEE (ett par år gammalt), då hade metallen i uttaget oxiderat (pga salt mm i luften). Det finns många orsaker till värmeutveckling och potentiell brandincident.
Men om man nu skall köra med Schuko med 10A, se till att de klämmer bra och spruta in 5-56 (eller likvärdig produkt) i uttaget med jämna mellanrum. Känn frekvent efter hur varm stickproppen är en timme in i laddningen. Då har man i alla fall minimerat riskerna.
Frugan och sonen har bägge 8A laddning på sina fordon. Det är en markant skillnad i värmeutveckling jämfört med när man laddar med 10A (som jag har i min bil). 16A på Schuko har jag också testat några gånger och det gick alldeles utmärkt då det var bra kontakt då (vågade inte göra detta utan att använda 5-56). Det krävs inte mycket oxid för att det skall bli väldigt varmt...
Har du en korrekt anläggning så är det absolut inget problem att ladda 10A i en shucko.
Hoppas du gjorde en översyn på din anläggning. Själv byter jag mina eluttag som är utomhus när de varit med ett tag.
Värmeutveckling i sig är inget problem om anläggningen är i skick. Självklart blir det varmare med en högre än en lägre ström. Tror du inte på den tekniska specen det är på shucko uttagen så är det ditt problem.
Specen är inte skriven för kontinuerlig last. Detta har diskuterats i många trådar här på BH.Nissens skrev:Självklart är det inte bra att ha en felaktig elanläggning, man får ju se till att den är i normalt skick (som jag skrev). Har du en bristfällig anläggning så skall du se till att få den fixad.
Har du en korrekt anläggning så är det absolut inget problem att ladda 10A i en shucko.
Hoppas du gjorde en översyn på din anläggning. Själv byter jag mina eluttag som är utomhus när de varit med ett tag.
Värmeutveckling i sig är inget problem om anläggningen är i skick. Självklart blir det varmare med en högre än en lägre ström. Tror du inte på den tekniska specen det är på shucko uttagen så är det ditt problem.
16A är inte bra att lasta med kontinuerligt, det stämmer absolut. Att lasta 10A i 4 timmar är definitivt inget problem. Förutsatt att elanläggningen är i användbart skick förstås.pacman42 skrev:
Innan det fanns elbilar anslöt folk motorvärmare och kupévärmare till shucko med en sammanlagd effekt i samma storleksordning som att ladda en elbil med 10A. Så effektuttaget i sig är ingen ny företeelse.
Klarar Shuckouttaget inte 2300W under några timmar så är det något fel på det, och då skall det inte användas över huvudtaget…
Redigerat:
Ja och sen ska vi inte glömma att de flesta chuckoladdare har värmeavkänning. Hur många motorvärmar sladdar har det?Nissens skrev:16A är inte bra att lasta med kontinuerligt, det stämmer absolut. Att lasta 10A i 4 timmar är definitivt inget problem. Förutsatt att elanläggningen är i användbart skick förstås.
Innan det fanns elbilar anslöt folk motorvärmare och kupévärmare till shucko med en sammanlagd effekt i samma storleksordning som att ladda en elbil med 10A. Så effektuttaget i sig är ingen ny företeelse.
Klarar Shuckouttaget inte 2300W under några timmar så är det något fel på det, och då skall det inte användas över huvudtaget…
Har själv också kört motorvärmare med kupevärmare till 2 bilar samtidigt. Då har det gått ganska många watt.
Kändes också på skarvsladdens stickpropp
Aldrig känt den värmen i Kias chucko.
Men jag slutade med chucko pga bekvämlighet (var förut tvungen backa in bilen helt på gården för att ladda och ta ur och in kablar) och att jag ville ha lite mer kräm än 12A.
Men sen är det ju helt klart att hade jag använt nån klen skarsladd emellan hade nog brandrisken varit uppenbar...
Sedan ska man inte glömma att en vanlig uttag är sällan inkopplat helt ensam till säkringsskåpet.
Laddbox är oftast direktanslutna till en säkring. Mindre saker så som kan falerera...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Schutzkontakt
Schu-ko
Schuko
Slut på meddelandet.
Schu-ko
Schuko
Slut på meddelandet.
Medlem
· Södermanland
· 554 inlägg