Hej!

Jag har rivit uppreglade väggar och golv i min gamla fuktskadade källare. Nu är det alltså naken betong på väggar och golv. Temperaturen är omkring 20 grader, och luftfuktigheten 50 - 55 % med avfuktare igång. Är detta dugliga förutsättningar för att torka ur den kvarvarande fukten ur väggar och golv, eller behöver jag tillföra mer värme?

Frågan förutsätter att det inte finns några andra bakomliggande orsaker till fuktproblemen än 50 år gammalt uppreglat trä, vilket jag hoppas är fallet.
 
beror på hur utsidan är om den är drenering och skydd/isolering mot stenfoten/väggen.. annars är det som kostmetik och får göra om samma sak igen inom x-år... MEN är det iskick är det inga bekymmer

Men låt torken gång nån tid om inte sjunker mer så är det bara spika i mitt tycke
 
Säkerställ bara att det är tätt i rummet, har du ventilation eller liknade öppet blir det svårt att torka ur. Vet inte hur isolering utifrån påverkar, men om du inte har dränering/isolering så borde det finnas en riska att du hela tiden tillför fukt i väggarna också.
 
Dräneringen är under kontroll och utsidan är väggarna är fuktskyddade. Däremot är det svårt med avfuktningen eftersom det öppen trapp till övervåningen. Men avfuktaren tar i alla fall ner fuktkvoten från ca 60 % till ca 50 % när den går för fullt.
 
AJ82 AJ82 skrev:
Dräneringen är under kontroll och utsidan är väggarna är fuktskyddade. Däremot är det svårt med avfuktningen eftersom det öppen trapp till övervåningen. Men avfuktaren tar i alla fall ner fuktkvoten från ca 60 % till ca 50 % när den går för fullt.
Då är det ju bra =) och om det pendlar mellan 50-60%
 
  • Gilla
AJ82 och 1 till
  • Laddar…
Vad var syftet med att torka. Du skriver "gamla fuktskadade källare" är det en nytillkommen fuktskada?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad var syftet med att torka. Du skriver "gamla fuktskadade källare" är det en nytillkommen fuktskada?
Det är uppreglade träväggar och -golv som har suttit alldeles för länge och som blivit rötskadade. Betongen har sedan blivit blöt då den inte kunnat andas.
 
50-60% är väl torrt nog, så torrt har inte jag i min källare.
Där är det mellan 67%/18,3°C och 73%/16,9°C just nu och det känns helt ok.
 
  • Gilla
AJ82
  • Laddar…
D Dilato skrev:
50-60% är väl torrt nog, så torrt har inte jag i min källare.
Där är det mellan 67%/18,3°C och 73%/16,9°C just nu och det känns helt ok.
Jag tänker att man kanske kan leva med en högre fuktkvot när allt redan är tort, men att man kanske behöver sänka den för att torka ut det som redan blivit fuktigt?
 
AJ82 AJ82 skrev:
Jag tänker att man kanske kan leva med en högre fuktkvot när allt redan är tort, men att man kanske behöver sänka den för att torka ut det som redan blivit fuktigt?
Jag är ju ingen expert men jag tror att:

Det är nog svårt att torka ut mer än vad du har gjort, fukten vandrar ju från blött till torrt så ju torrare du försöker få det i betonggolvet desto mer fukt suger det underifrån och eftersom du själv sagt att "betongen blivit blöt" så har du väl som jag, en oisolerad platta utan fuktspärr så den går inte att få "torr" på riktigt.

Under sommaren/hösten 2021 var det så fuktigt i min källare så mitt stenimitations-golv av limmade fyrkantiga plastplattor lossnade från golvet och flyttlådor blev fuktskadade och upplösta.
Jag var bortrest från feb-november och hade ingen ventilation alls i källaren.

Nu har jag heltäckningsmatta och vanlig matta direkt på betonggolvet och kör avfuktare 15-30 minuter varje natt på timer och allt är bra.

Jag har också temperatur & fuktmätare i nästan varenda rum i hela huset så jag har koll.
 
AJ82 AJ82 skrev:
Hej!

Jag har rivit uppreglade väggar och golv i min gamla fuktskadade källare. Nu är det alltså naken betong på väggar och golv. Temperaturen är omkring 20 grader, och luftfuktigheten 50 - 55 % med avfuktare igång. Är detta dugliga förutsättningar för att torka ur den kvarvarande fukten ur väggar och golv, eller behöver jag tillföra mer värme?

Frågan förutsätter att det inte finns några andra bakomliggande orsaker till fuktproblemen än 50 år gammalt uppreglat trä, vilket jag hoppas är fallet.
Gammal källare ? Vet du hur det ser ut under golvet, ligger det direkt som brukligt ( i äldre hus ) på mark. Ett sätt att få reda på hur det är , är att öppna upp golvet på något bra ställe. Är det berg under eller bara lera/jord/grus , gräva ur nästan så inte armarna räcker till för att se om det ställer sig vatten i hålet.
 
J jonaserik skrev:
Gammal källare ? Vet du hur det ser ut under golvet, ligger det direkt som brukligt ( i äldre hus ) på mark. Ett sätt att få reda på hur det är , är att öppna upp golvet på något bra ställe. Är det berg under eller bara lera/jord/grus , gräva ur nästan så inte armarna räcker till för att se om det ställer sig vatten i hålet.
1936. Vet inte hur det ser ut under plattan.
 
D Dilato skrev:
Jag är ju ingen expert men jag tror att:

Det är nog svårt att torka ut mer än vad du har gjort, fukten vandrar ju från blött till torrt så ju torrare du försöker få det i betonggolvet desto mer fukt suger det underifrån och eftersom du själv sagt att "betongen blivit blöt" så har du väl som jag, en oisolerad platta utan fuktspärr så den går inte att få "torr" på riktigt.

Under sommaren/hösten 2021 var det så fuktigt i min källare så mitt stenimitations-golv av limmade fyrkantiga plastplattor lossnade från golvet och flyttlådor blev fuktskadade och upplösta.
Jag var bortrest från feb-november och hade ingen ventilation alls i källaren.

Nu har jag heltäckningsmatta och vanlig matta direkt på betonggolvet och kör avfuktare 15-30 minuter varje natt på timer och allt är bra.

Jag har också temperatur & fuktmätare i nästan varenda rum i hela huset så jag har koll.
Låter rimligt. Jag har också temp- och fuktövervakning, så jag kommer att märka om det drar iväg. Nu misstänker jag att fuktkvoten kommer att minska vartefter det blir mer vinter, men till sommaren kanske avfuktaren kommer att få gå igen.
 
AJ82 AJ82 skrev:
1936. Vet inte hur det ser ut under plattan.
1936 så ligger det säkert en tunn ( ca 5 - 7 cm ) betongplatta direkt på underliggande jord. Du kan höra det om du tar en bräda och dunsar på golvet . Är plattan tunn kan det bli ett ihåligt ljud och tjockt ett mer dovt ljud. Du säger reglarna mot betongen har liksom multnat , fukt kommer genom plattan och det kan bero på att vatten står en bit ner. id det årtalet var det inte bruk att lägga kanske mer än någon cm sand/grus för att jämnat till för gjutning. kanske även utan armering.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.