Jag ska göra om tvättstugan (ursprunglig från husets byggår -76) .

Kan/får jag måla själv med våtrumsfärg (grund+topp) och mha våtrumsspackel?
Jag har ryckt av ursprunglig tapet och är nere på gipsskivorna.

(Ny våtrumsmatta kommer läggas av behörig mattläggare)

Vad gäller för tätskiktet för tvättstugans väggar?
 
  • Renoveringsprojekt med väggar halvt avskalade av tapet i ett hörnrum med tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

BirgitS
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det inte gäller en källare på oisolerad betongplatta ska det vara tätskikt på golvet som går upp på väggarna 5-10 cm. Så du får göra vad du vill på väggarna och använda t.ex. vilken målarfärg som helst.

Branschregler:
[länk]
[länk]
Tack!
Det är en tvättstuga i markplan med fönster (vädring), där också VVB och torkskåp står. Först tänkte jag .. självklart ska jag ha våtrumsfärg och så .. men nu funderar jag om det behövs? Det blir förvisso fuktigare än i ett kök .. men stänk och så .. näej ..?

Finns det några goda anledningar?
 
BirgitS
Möjligen att våtrumsfärg tål mer rengöring, t.ex. om det kommer smuts från leriga stövlar och regnkläder på väggen. Vanlig väggfärg är ju mer gjord för att torkas av med lätt fuktig trasa och långt mellan gångerna.
 
  • Gilla
CeciliasHus
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det inte gäller en källare på oisolerad betongplatta ska det vara tätskikt på golvet som går upp på väggarna 5-10 cm. Så du får göra vad du vill på väggarna och använda t.ex. vilken målarfärg som helst.

Branschregler:
[länk]
[länk]
Vi planerar att lägga klinker i vårt badrum, källare, isolerad betongplatta endast tvätt/tork samt en bänk med ho. Klassas det som våtrum? Måste vi ha tätskikt? Jag hittar inget om det när jag följer länkarna.
 
Tvättstuga med isolerad platta är det krav på tätskikt på golv och uppvik på vägg.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Tvättstuga med isolerad platta är det krav på tätskikt på golv och uppvik på vägg.
Även om det är renoverat? Vi har grävt ur källaren och isolerad, lagt GV samt gjutit ny platta men väggarna är oisolerade och suger ju således fukt. Utsidan är dränerat med platonmatta. Gäller samma regler då?
 
BirgitS
G GoofyGoof skrev:
Även om det är renoverat? Vi har grävt ur källaren och isolerad, lagt GV samt gjutit ny platta men väggarna är oisolerade och suger ju således fukt. Utsidan är dränerat med platonmatta. Gäller samma regler då?
Så som vi har förstått branschreglerna, du vill nog inte att golvvärmen och isoleringen ska bada. Men läs dem gärna själv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så som vi har förstått branschreglerna, du vill nog inte att golvvärmen och isoleringen ska bada. Men läs dem gärna själv.
Golvvärmen ligger ju 18cm ner under betongplattan, det är som sagt endast en tvättmaskin som är kopplad direkt ner till avlopp och avlopp från en ho så jag vet inte hur något skulle kunna bada utan att det har skett ett katastrofiskt fel..
 
BirgitS
Betong släpper igenom vatten så småningom. Du kan tänka dig en liten kallvattenläcka bakom tvättmaskinen så att det långsamt rinner ner vatten genom betongen under många år utan att något syns framför tvättmaskinen.

Men det är ditt hus så du gör förstås som du vill.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Betong släpper igenom vatten så småningom. Du kan tänka dig en liten kallvattenläcka bakom tvättmaskinen så att det långsamt rinner ner vatten genom betongen under många år utan att något syns framför tvättmaskinen.

Men det är ditt hus så du gör förstås som du vill.
Borde det inte gå att lösa genom att ställa maskin på läckageskydd som man har till diskmaskin? Min vattenförbrukning i köket är ju större än vad det kommer vara i tvättstugan och i köket krävs ju inget tätskikt.

Om jag nu skulle få en läcka till tvättmaskin och ha klinker på golvet så skulle det ju krävas mer än några droppar innan det börjar göra skada tänker jag men jag kanske är helt ute och cyklar.
 
BirgitS
G GoofyGoof skrev:
Borde det inte gå att lösa genom att ställa maskin på läckageskydd som man har till diskmaskin? Min vattenförbrukning i köket är ju större än vad det kommer vara i tvättstugan och i köket krävs ju inget tätskikt.

Om jag nu skulle få en läcka till tvättmaskin och ha klinker på golvet så skulle det ju krävas mer än några droppar innan det börjar göra skada tänker jag men jag kanske är helt ute och cyklar.
Ta den diskussionen med ditt försäkringsbolag i stället eftersom det är de som ska betala ut ersättningen.

I köket ska det ju vara tätskikt under alla vitvaror som kan ge ifrån sig vatten, under eller i diskbänksskåpet och under alla tappvattenkopplingar. Men det är ju också välkänt att det inte räcker till för det blir ändå stora och dyra vattenskador i kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.