Ska inte vara nåt problem att bara byta utan att ändra passet.
Dock bra att tänka på vad man skriver för namn när man bokar flygbiljetter til vissa (krångliga) länder.
Det har både jag och frun fått erfara. Båda två har namn nr 2 som tilltalsnamn men det finns ingen indikation om det i passet.
T.ex på flygplatser i USA har de vägrat släppa igenom oss i incheckningar/säkerhetskontroll för att det står "fel" namn på biljetterna. De har klart bestämt sig för att det är namn nr 1 i passet som är tilltalsnamnet och då får det inte stå något annat på biljetten, inte ens när de kan jämföra och se att även det andra namnet finns i passet. Vi blev som sagt nekade och fick lämna kön, gå tillbaka och leta flygbolagets helpdesk för att få hjälp att ändra bokningen och skriva ut nya biljetter.
Sedan dess skriver vi alltid namn nr 1 eller samtliga våra namn när vi bokar resor, åtminstonde utanför EU.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag hade för mig att man ändrade reglerna för detta med flera förnamn, men hittar det inte nu. Kanske minns jag fel.

Men, tilltalsnamn måste man inte ha, det verkar vara frivilligt att markera vilket av förnamnen som är ditt tilltalsnamn.

Tilltalsnamn
Det saknas regler om tilltalsnamn i personnamnlagen. Det innebär att det är upp till personen själv att bestämma om ett förnamn ska vara registrerat som tilltalsnamn och meddela detta till Skatteverket. En begäran kan även avse ändring eller borttagande av registrerad tilltalsnamnsmarkering.

Som regel innehåller en ansökan om förvärv eller ändring av förnamn även uppgift om vilket förnamn personen önskar registrerat som tilltalsnamn.
 
"Du ansöker om namn hos Skatteverket. Vissa ansökningar har en avgift, medan andra är avgiftsfria. Du ansöker på olika blanketter beroende på vilken ändring du vill göra. Du som är över 18 år kan ansöka om att byta förnamn eller tilltalsnamn utan blankett genom att logga in."

https://www.skatteverket.se/privat/...tafornamn.4.76a43be412206334b89800020631.html

Vad gäller din fråga egentligen!? Har du ens tittat på hemsidan om dessa saker?
Vad gäller din resa så måste det vara samma namn och samma stavning på din biljett som i ditt pass.
Det är samma för alla, även de som åker och gifter sig i annat land. Dom får heta det som står i passet under den befintliga resan och fixa med nytt pass och med ny biljett till nästa resa.
Det ska stå samma sak. Det är viktigt!
 
Tycker det är skönt att bara ha ett namn.....det räcker bra och blir aldrig nå krångel.
 
S
C Civilpolisen skrev:
"Du ansöker om namn hos Skatteverket. Vissa ansökningar har en avgift, medan andra är avgiftsfria. Du ansöker på olika blanketter beroende på vilken ändring du vill göra. Du som är över 18 år kan ansöka om att byta förnamn eller tilltalsnamn utan blankett genom att logga in."

[länk]

Vad gäller din fråga egentligen!? Har du ens tittat på hemsidan om dessa saker?
Vad gäller din resa så måste det vara samma namn och samma stavning på din biljett som i ditt pass.
Det är samma för alla, även de som åker och gifter sig i annat land. Dom får heta det som står i passet under den befintliga resan och fixa med nytt pass och med ny biljett till nästa resa.
Det ska stå samma sak. Det är viktigt!
Min fråga är enkel, behöver jag förnya pass och körkort när jag väljer tilltalsnamn på skatteverket... Inga andra förändringar, förutom valet av tilltalsnamn. Det står inget speciellt om att enbart välja tilltalsnamn av befintliga namn och behov av att förnya pass och körkort
 
S Screew skrev:
Min fråga är enkel, behöver jag förnya pass och körkort när jag väljer tilltalsnamn på skatteverket... Inga andra förändringar, förutom valet av tilltalsnamn. Det står inget speciellt om att enbart välja tilltalsnamn av befintliga namn och behov av att förnya pass och körkort
Behöver och behöver........säkert inga formella krav så och körkort inom landet spelar nog ingen roll men kommer man utomlands och eller behöver identifiera sig så är det ganska vitalt att namnen stämmer. Just passen är ju väldigt viktigt men giltigheten där är ju ens eget ansvar. Ingen myndighet kommer ju att varna dig.
 
S Screew skrev:
Min fråga är enkel, behöver jag förnya pass och körkort när jag väljer tilltalsnamn på skatteverket... Inga andra förändringar, förutom valet av tilltalsnamn. Det står inget speciellt om att enbart välja tilltalsnamn av befintliga namn och behov av att förnya pass och körkort
Svaret är lika enkelt, NEJ.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Behöver och behöver........säkert inga formella krav så och körkort inom landet spelar nog ingen roll men kommer man utomlands och eller behöver identifiera sig så är det ganska vitalt att namnen stämmer. Just passen är ju väldigt viktigt men giltigheten där är ju ens eget ansvar. Ingen myndighet kommer ju att varna dig.
eftersom ändring av vilket namn av de befintliga namnen som ska vara tilltalsnamn inte ändrar ordningen på namnen, och det inte heller finns någon markering vare sig i pass, nationellt id-kort, körkort eller annan id-handling som visar att ett av förnamnen är s.k. tilltalsnamn, så är det en ändring som saknar betydelse för dessa och de befintliga behöver inte bytas ut.

Om man däremot tänkt sig byta namnteckning - då är det en annan sak, och där vet jag inte vad som gäller...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.