S simonrimshult skrev:
Visst det finns säkert några som tycker att det är vettigt att skattepengar går till att sätta käppar i hjulet för sådana småsaker i stället för att ta tillvara och snarare förenkla för kreativitet, företagande och en vilja att göra landsbygden attraktiv.
Bara för att förtydliga tycker jag inte att det är vettigt, bara väntat.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Frågan är väl mer åt ett moraliskt dilemma.
Personligen så hade jag byggt, och sagt något till något. 6kvm med 3 meter i tak och kanske någon solpanel med tillhörande batteri för att generera lite värme och kanske lite belysning stör ingen. Är inte så stort ingrepp heller.

Jag hade som sagt byggt, och inte nämnt något, har du jakträtt i din skog så torde det vara fritt fram, då jaktstugor är ok, men skicka inte någon frågan eller anmälan till länsstyrelse eller kommun.

Och var någonstans står det att man får bygga sig en typ "Jaktstuga" på sin mark(Skogsfastighet)? Det enda som man kan bygga utan direkt bygglov på en skogs- eller jordbruksfastighet är en "ekonomibyggnad" och den får då inte vara utformad så att den kan användas för övernattning utan mer som förråd och rast byggnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jens Hallgren
  • Laddar…
B Byggda skrev:
Och var någonstans står det att man får bygga sig en typ "Jaktstuga" på sin mark(Skogsfastighet)?
Läs lagen i Byggningabalken regleras sedan hundratals år vad som ska och får byggas.
Jag gillar lagstiftarens formulering "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Läs lagen i Byggningabalken regleras sedan hundratals år vad som ska och får byggas.
Jag gillar lagstiftarens formulering "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."
Och du hänvisar till en lag från 1700-talet ?

Det är väl lagar som gäller i dag som man får gå efter. eller ? Och där så gäller det att man på jords och skogsfastighet som är utanför detaljplanerat område får uppföra en ekonomibyggnad (Ekonomibyggnader är byggnader som är inrättade för jordbruk eller skogsbruk. Det kan till exempel vara djurstallar, logar, maskinhallar, lagerhus, magasin eller växthus.) Källa: Skatteverket. En ekonomibyggnad är inte en byggnad för boende, utan som tillhör jordbruk, skogsbruk eller liknande.
 
  • Gilla
Jens Hallgren
  • Laddar…
B Byggda skrev:
Och du hänvisar till en lag från 1700-talet ?

Det är väl lagar som gäller i dag som man får gå efter. eller ?
Byggningabalken (1736:0123 1) är helt riktigt från 1700talet, det är nu gällande lag.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Byggningabalken (1736:0123 1) är helt riktigt från 1700talet, det är nu gällande lag.
Då skulle ju inte han Fd. Landsbygdsministern Sven-Erik Bucht ha behövt rivit sina byggda stugor då ? Stugor han byggde på sin egen skogsfastrighet.
 
  • Gilla
Jens Hallgren och 1 till
  • Laddar…
Jag ska genast såga ner några av grannens träd och betala en daler per träd i böter. Helt klart värt det för bättre utsikt.
 
  • Gilla
Jens Hallgren och 2 till
  • Laddar…
B Byggda skrev:
Då skulle ju inte han Fd. Landsbygdsministern Sven-Erik Bucht ha behövt rivit sina byggda stugor då ? Stugor han byggde på sin egen skogsfastrighet.
Politik, får nog inte diskuteras här?
 
  • Wow
Byggda
  • Laddar…
Jakt kan vara en del av verksamheten i ett jord och skogsbruk, således får man bygga tex en jaktstuga då detta är en ekonomibyggnad.
Dock handlar det som vanligt om rimligheten i det man bygger som vanligt. Att snälla upp ett gäng lyxstugor och sedan kalla det ekonomibyggnader är en annan sak än att bygga en jaktstuga för eget bruk.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag ska genast såga ner några av grannens träd och betala en daler per träd i böter. Helt klart värt det för bättre utsikt.
Har du nån daler att gälda med eller hoppas du bli satt på fästning?
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
1734 års lag i all ära (det är i sanning ett imponerande projekt där man gav ut en allomfattande svensk lag), men den går förstås inte att läsa utan de inskränkningar som senare lag och prejudicerande domar ger.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
1734 års lag i all ära (det är i sanning ett imponerande projekt där man gav ut en allomfattande svensk lag), men den går förstås inte att läsa utan de inskränkningar som senare lag och prejudicerande domar ger.
Likafullt är vissa skrivningar kvar än i dag och det är dem vi har att förhålla oss till.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu var det länge sen jag bläddrade i vare sig byggningabalken eller handelsbalken (det är väl de två som finns kvar), men minns jag rätt är det fler upphävda än kvarvarande paragrafer. Men absolut, varje gång jag funderar på hur svin i ollonskog må hållas eller hur jag får följa mina bin i stock och hål så är det förstås byggningabalken jag har att förhålla mig till.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jakt kan vara en del av verksamheten i ett jord och skogsbruk, således får man bygga tex en jaktstuga då detta är en ekonomibyggnad.
Dock handlar det som vanligt om rimligheten i det man bygger som vanligt. Att snälla upp ett gäng lyxstugor och sedan kalla det ekonomibyggnader är en annan sak än att bygga en jaktstuga för eget bruk.
Det finns som sagt domar på detta. Men för tydlighetens skull så gäller det att det måste vara kopplat till skogs- eller jordbruk direkt inte ett fristående företag som det står i byggnadsstadgan från 30-talet. Den mig veterligen enda näringen som får ha bostäder som ekonomibyggnader är renskötande samer.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
M mrZnake skrev:
Det finns som sagt domar på detta. Men för tydlighetens skull så gäller det att det måste vara kopplat till skogs- eller jordbruk direkt inte ett fristående företag som det står i byggnadsstadgan från 30-talet. Den mig veterligen enda näringen som får ha bostäder som ekonomibyggnader är renskötande samer.
Jag tänkte just eftersom det verkar vara betesmark och inte skogsmark att det faktiskt skulle kunna gå att stycka av en mindre bit? Betesmark skulle kunna vara bärande även i form av mindre skiften, men jag vet inte vad praxis är här.
Men vill de inte så vill de inte, bara för TS att gå på det som är möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.