Har en äldre contura plåtkamin i vit färg. Min tanke var att jag ville "måla" om den i vitt. För en uppfräschning :)
Men att hitta en vit färg igen som tål 600 grader verkar svårt. Däremot hittade jag en som tål 100 grader. Så nu sitter jag här med ett gäng färgsprejburkar och blir nervös att färgen inte håller och kommer börja bubbla:/ Någon som kanske vet här????:)
 
Tänk på at de flesta ovan länkade färger (och värmetålig färg i övrigt) är matta...
 
  • Gilla
Mariette B
  • Laddar…
VARNING !! Vissa värmetåliga färger ger från sig en mycket stark lukt förta gången de värms upp.
Känner en som målade en kamin med värmetålig färg för avgassystem till bilar, de kunde inte vara i huset på flera veckor efter första brasan.
 
  • Gilla
Mariette B och 2 till
  • Laddar…
Nej nej nej!

Ytan på en kamin blir garanterat högre än 100 och vad för resultat du kommer få med tanke på bubblor, färgavfall och lukt blir en ren spekulation. Om du ändå vill se vad resultatet blir så hittar du lämpligen en lös plåt du målar och lägger på kaminen innan du kör du kör en ordentlig brasa eller 3
 
  • Gilla
Mariette B
  • Laddar…
Det beror ju på vad det är man definierar som kamin. Det finns eldstäder med svalare utsida.
 
  • Gilla
Mariette B
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

Det var bara att skriva ”värmebeständig färg vit” i google.
Ja nu får man skämmas. Både jag och min karl har letat så man undrar ju hur dålig vi var på det:/ Tack;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.